قشم به یکی از قطب های تولید انرژی درمنطقه بدل می شود

قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان و بزرگترین جزیره خلیج فارس بعد از جزیره خارک یکی از مهمترین مناطق حوزه نفت و گاز کشورمان در جنوب کشور محسوب می شود که هنوز از ظرفیت های فراوان آن استفاده نشده است. به گزارش مناطق آزاد، جزیره قشم با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت […]

قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان و بزرگترین جزیره خلیج فارس بعد از جزیره خارک یکی از مهمترین مناطق حوزه نفت و گاز کشورمان در جنوب کشور محسوب می شود که هنوز از ظرفیت های فراوان آن استفاده نشده است.

به گزارش مناطق آزاد، جزیره قشم با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت با تبدیل شدن به منطقه آزاد در سال ۱۳۷۰ همواره از سوی مسئولان سازمان مطنقه آزاد در پی ایجاد تحول در بخش های مخالف از جمله نفت، گاز و انرژی در این جزیره بوده است.

متاسفانه چند ده شرکت در طول این دوره ۲۵ ساله تنها با ارائه طرح برای فعالیت در حوزه انرژی قشم، زمین مورد نیاز را از سازمان منطقه آزاد دریافت نموده و بدون هیچ اقدام عملیاتی، زمین ها را با امید به افزایش قیمت و فروش آن رها کرده و به کسب و کار دیگری مشغول شده اند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ و انتخاب حمید رضا مومنی به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۳ شاهد اتفاقات مهمی در برخورد با واگذاری زمین به افراد و شرکت ها بوده ایم که از جمله آنها می توان به ابطال ۴۷ مجوز در حوزه نفت و گاز اشاره کرد.

 

حمایت از سرمایه گذاران واقعی در قشم

سکاندار سازمان منطقه آزاد قشم در دولت تدبیر و امید از همان روزهای آغازین حضور در این جزیره، بر رویکرد این سازمان در حمایت از سرمایه گذاران واقعی اعم از داخلی و خارجی براساس داشتن سرمایه مورد نیاز، اهلیت کار، طرح توجیه پذیر و اتمام کار در زمان تعیین شده، تاکید کرد.

با اعلام این سیاستگذاری از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، تیم منتخب این سازمان در حوزه های مختلف از جمله در موضوع چگونگی واگذاری زمین به شرکت های حوزه انرژی شکل گرفت و نتیجه آن در این حوزه بسیار مهم، ابطال ۴۷ مجوز فعالیت از مجموع ۶۷ مجوز فعالیت اقتصادی در حوزه های نفت و انرژی بود.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی با اعلام اینکه تا سال ۱۳۹۴ تعداد ۶۷ مجوز فعالیت اقتصادی در حوزه های نفت و انرژی در این جزیره صادر شده بود، گفت: براساس سیاست های ترسیم شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ۴۷ مجوز طی ۲ مرحله در این منطقه باطل شد.

به گفته محمد جواد دهقانی تفتی، این مجوز ها برای ایجاد پالایشگاه، پتروشیمی، سوخت رسانی و ذخیره سازی صادر شده بود که به علت مطابقت نداشتن با اصول و قانون و مقررات شرکت های ملی نفت، گاز و صنایع پتروشیمی، باطل گردید.

 

سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در پنج حوزه انرژی جزیره قشم

وی افزود: با لغو این قراردادها، فضای مناسبی برای انجام فعالیت های جدید در این حوزه فراهم شد به طوری که برای پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره سازی و سوخت رسانی در این منطقه  سرمایه گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری پیشبینی شده است.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی با اشاره به موافقت وزارت نفت برای ایجاد چهار پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین در قشم، اعلام کرد: با صدور مجوز برای فعالیت این چهار پالایشگاه، ۲۲ هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال در این حوزه سرمایه گذاری می شود.

براساس سیاست های سازمان منطقه آزاد قشم، یکی از واحدهای حوزه نفتی در این جزیره سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را برای تولید ۷۰ هزار بشکه قیر با پنج هزار و ۵۴۸ میلیارد ریال هزینه کلی آغاز کرد که تاکنون با یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال هزینه، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

یک واحد پالایشگاهی دیگر نیز با ظرفیت تولید ۳۰ هزار بشکه قیر و برآورد اعتبار سه هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال در این جزیره تاکنون ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دهقانی تفتی در ادامه سخنان خود افزود: پالایشگاه تولید ۴۰ هزار بشکه بنزین در روز با اعتبار ۱۰ هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال تاکنون پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف تامین منابع مالی آن با یک شرکت داخلی در حال مذاکره می باشد.

وی ادامه داد: اجرای واحد چهارم پالایشگاه جهت تولید ۳۰ هزار بشکه قیر در روز نیز به سه هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که به دلیل تمدید نشدن موافقت اصولی از طرف وزارت نفت و نیز تمدید نشدن مجوز فعالیت اقتصادی، اجرای این طرح متوقف مانده است.

 

اختصاص ۲۵ میلیون متر مکعب گاز برای چهار واحد پتروشیمی در قشم

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی همچنین از رایزنی ها با وزارت نفت و تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب گاز در روز برای خوراک ۴ واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن در این جزیره خبر داد.

او افزود: برای ایجاد این چهار واحد پتروشیمی ۱۷۰ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که هم اکنون در مرحله تهیه برنامه جامع و جانمایی قرار دارد که گاز متان، پروپیلن، متانول و محصولات پایین دستی از جمله محصولات این واحدها است که پیشبینی می شود سالانه ۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در این واحدها تولید شود.

انتخاب نیروهای توانمند حوزه انرژی در سازمان منطقه آزاد قشم طی چهار سال گذشته شرایط ویژه ای را برای سرمایه گذاری در این حوزه مهم اقتصادی به همراه داشته به طوری که انتظار می رود طی چند سال آینده قشم به قطب مهم انرژی کشور تبدیل شود.

ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی و خورشیدی، راه اندازی سایت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی، ایجاد سایت سوخت رسانی به کشتی ها و خط انتقال گاز از بندرعباس به گَوَرزین از جمله اقدامات مهم دیگری است که براساس سیاست های حمیدرضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این جزیره با جدیت دنبال می شود.

 

ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی و خورشیدی در قشم

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی گفت: طرح ایجاد یک نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در روز با ۳۸۶ میلیون یورو ارز و سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این منطقه در حال اجراست که تا کنون ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اشتغال ۱۰۰ نفر کارگر، کارشناس و تکنیسین از زمان اجرا تا زمان بهره برداری این طرح در قشم، ایجاد ۲۵ کیلومتر کابل آلومینیومی، ۲۰۰ کیلومتر کابل خورشیدی و نصب ۳۰ هزار پنل خورشیدی از جمله فعالیت ها برای راه اندازی این طرح بوده است.

وی افزود: یک نیروگاه سیکل ترکیبی هم با همان ظرفیت توان تولید و با اعتباری معادل ۱۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در جزیره قشم با ۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت می باشد.

دهقانی تفتی ادامه داد: در حوزه نیروگاه های پاک و تبدیل انرژی خورشیدی در جزیره قشم، یک واحد در سال ۱۳۹۶ با توان تولید ۱۰ مگاوات برق و با هزینه هشت میلیون یورو توسط سرمایه گذار کشور ایتالیا به بهره برداری رسید که سالانه بیش از پنج هزار خانوار می توانند از انرژی حاصل از این فعالیت پاک استفاده کنند.

به گفته وی، احداث سه طرح نیروگاه خورشیدی دیگر با توان ۱۰، ۲۰ و ۴۰ مگاوات و با سرمایه ای معادل ۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو نیز در این جزیره در دست اقدام است که تاکنون این نیروگاه ها جانمایی و تفاهمنامه فروش برق تولیدی آنان نیز اخذ شده است.

 

ایجاد سایت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی گفت: در حوزه ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی جزیره قشم هم ۲ واحد ذخیره سازی پیشبینی شده که برای اجرای آنها حدود ۷۵۰ میلیون یورو اعتبار نیاز است.

وی افزود: یک واحد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۰ میلیون بشکه نفت خام و با اعتبار یکهزار و ۱۳۵ میلیارد ریال تاکنون ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که فعالیت های اجرایی آن به دلیل تغییر شرایط مالی و منابع خارجی با کندی دنبال می شود.

دهقانی تفتی ادامه داد: واحد ذخیره سازی فرآورده های نفتی نیز با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه و با اعتبار ۲۵۰ میلیون یورو در مرحله صدور مجوز فعالیت اقتصادی قرار دارد.

 

ایجاد سایت سوخت رسانی به کشتی ها

او همچنین به اقدامات انجام شده برای ایجاد یک واحد سوخت رسانی به کشتی های عبوری در خلیج فارس با ظرفیت ۵۰ هزار تن و با اعتبار ۴۸۵ میلیارد ریال که در مرحله بهره برداری قرار دار اشاره کرد و گفت: مرحله دوم این طرح نیز با اعتباری برابر با ۳۳۰ میلیارد ریال تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای توسعه نیاز به تامین منابع مالی دارد و مذاکرات با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حال انجام است.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی ادامه داد: همچنین یک سایت سوخت رسانی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن و با اعتبار ۵۰۰ میلیون یورو به همراه تمامی طرح های جانبی شامل ارائه ۲۳ خدمات به کشتی ها از قبیل تعمیر، نگهداری و رفع نیازهای کشتی های ورودی از جمله آب آشامیدنی و تغذیه در دست بررسی است.

وی افزود: تامین مسائل بهداشتی و درمانی کشتی ها، کترینگ، جابجایی نفرات، گمرک، بازار، هتل، فرودگاه، بانک، ترانزیت و ترانسپورت از دیگر خدمات تدوین شده در این طرح است که عملیات اجرایی آن پس از تهیه طرح جامع و تامین منابع مالی آغاز می شود.

دهقانی تفتی با اشاره به تغییر سوخت کشتی ها به LNG تا سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: یک واحد LNG با ظرفیت تولید یکهزار تُن در روز و با اعتبار ۳۵۰ میلیون دلار در این جزیره ایجاد می شود که این طرح هم اکنون در مرحله تهیه طرح جامع و انتخاب سرمایه گذار قرار دارد.

وی اذعان کرد: برای تخلیه خوراک طرح های ذکر شده و نیز بارگیری فرآورده های نفتی در قشم یک اسکله نفتی با اعتبار ۲ هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال در سایت پالایشگاهی در منطقه صنعتی کاوه در حال اجراست.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی افزود: اجرای این اسکله تا کنون ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیشبینی می شود در خردادماه سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

 

ایجاد خط انتقال گاز از بندرعباس به گَوَرزین

وی گفت: همچنین شرکت ملی گاز ایران برای تامین سوخت نیروگاه ها و تخصیص خوراک طرح خط انتقال گاز ۳۰ اینچ و به طول ۵۳ کیلومتر از بندرعباس به گَوَرزین را اجرا می کند که اجرای آن به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی تصریح کرد: هم اکنون فعالیت های مقدماتی این طرح ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از اتمام مطالعات زیست محیطی برای عبور لوله از کف یا زیر دریا، در مدت ۱۴ ماه به انجام می رسد.

وی ادامه داد: همچنین خط لوله انتقال گاز از میدان گازی گَوَرزین به منطقه های صنعتی سوزا و کاوه هر کدام به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر در مرحله مطالعه قرار دارد که برای اجرای آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

بنا به این گزارش، ۱۷ میدان نفت و گاز در جزیره قشم و حومه آن وجود دارد که ۲ میدان در داخل جزیره و در نزدیکی روستاهای سَلَخ و گَوَرزین قرار دارد که هم اینک پالایشگاه گورزین روزانه  ۱۵ هزار بشکه نفت در این منطقه تولید می کند.

جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده است. شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و ۶۲۸ کیلومتر مربع وسعت و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد