توسعه گردشگری با محور سلامت در منطقه آزاد اروند:

قطار گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند بر روی ریل توسعه

این روزها کشورمان با تحریم‌های گسترده مواجه است و محدودیت‌های مختلفی برای فروش نفت ایران وجود دارد؛ بنابراین تمرکز بر توسعه صنعت گردشگری می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را دگرگون سازد. ظرفیت‌های بالای ایران در صنعت گردشگری و برنامه‌ریزی بهتر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق آزاد می‌تواند فرصت‌های گسترده پیش رو در این صنعت سودآور را به درآمد و منابع ارزی قابل توجهی تبدیل کند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، ایران از پتانسیل‌های بالایی در حوزه گردشگری سلامت برخوردار است، براساس آمارها، سال گذشته حدود شش هزار بیمار از کشور عراق به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های استان خوزستان جهت درمان مراجعه کرده‌اند که می‌توان با فراهم کردن زمینه جذب هر چه بیشتر بیماران خارجی، از این راه برای منطقه آزاد اروند و استان کسب درآمد ارزی داشت.

با توجه به فرهنگ و زبان مشترک مردم خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق، ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری سلامت پیش روی ما وجود دارد که متاسفانه تاکنون از این امکان نتوانستیم بهره‌برداری لازم و کافی را داشته باشیم.

منطقه آزاد اروند یکی از اصلی‌ترین مبادی ورودی گردشگران عراقی است؛ نقطه جغرافیایی بسیار مهمی که اگر بتوان در همین نقطه، گردشگران سلامت را جذب نمود و برای ساماندهی آنها تلاش کرد، می‌توانیم منابع ارزی چشمگیری را به منطقه سرازیر نماییم.

لزوم توجه به اقتصاد سلامت‌محور در منطقه آزاد اروند، توسعه زیرساخت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های گردشگری با نگاه ویژه به گردشگری سلامت و صنعت توریسم درمانی، معرفی بیمارستان‌ها، آشنایی با ظرفیت‌های پزشکی مدرن منطقه و استفاده از شرکت‌های قدرتمند در زمینه توریست درمانی، راهکارهای جذب توریست درمانی از موضوعات است که در منطقه آزاد اروند نیاز به توجه ویژه دارد.

افزایش میل شهروندان کشورهای همسایه برای سفر درمانی به ایران، می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت شود که شهرهای آبادان خرمشهر بتوانند سهم بیشتری از بازار رو به رشد گردشگری سلامت در منطقه داشته باشند.

مرز بین‌المللی شلمچه در فاصله ۱۵کیلومتری خرمشهر و ۲۵کیلومتری بصره یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی کشور است که نقش مهمی در مبادلات تجاری و مسافری بین دو کشور ایران و عراق دارد. در صورتی که مدیریت علمی در پایانه‌های مرزی منطقه سهم بسیار بیشتری از توریست‌های سلامت عراقی داشته باشد؛ در آن صورت قطعا هم میزان درآمدزایی نظام سلامت در این منطقه  دگرگون می‌شود و هم شاخص‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند شاهد تحول شگرفی خواهد بود.

با توجه به همزبانی و قرابت فرهنگی زیادی که بین مردم منطقه آزاد اروند و کشورهای همسایه ازجمله عراق، عمان وکویت وجود دارد، همچنین جغرافیای خاص منطقه آزاد اروند، این صنعت در این منطقه آزاد می‌تواند به بالندگی برسد؛ به گونه‌ای که به تقویت همدلی و دوستی بین مردم منطقه و کشور ما با مردم کشورهای همسایه منجر شود.

از این رو با دکتر حجت‌الله جانبی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان و دکتر سیدشاهرخ صالح‌پور مسئول گردشگری دانشکده علوم پزشکی آبادان درخصوص اقدامات انجام شده این دانشکده در منطقه آزاد اروند به بحث و گفت‌و‌گو پرداختیم که ذیل می‌خوانید.

 

راه‌اندازی درمانگاه تشخیص تخصصی ویژه گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان داشت: برخی شهروندان عراقی برای انجام عمل‌های جراحی و دریافت خدمات درمانی و پزشکی از طریق مرز بین‌المللی شلمچه وارد ایران می‌شوند؛ درمانگاه تشخیص تخصصی ویژه گردشگری سلامت به منظور ارائه خدمات درمانی و پزشکی به گردشگران خارجی در منطقه آزاد اروند در آبادان وارد گام اجرایی شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الله جانبی اظهار کرد: هم‌اکنون مکانی برای راه‌اندازی این درمانگاه در آبادان در نظر گرفته شده است که با استقرار پزشکان متخصص و فوق متخصص، امکان معاینه بیماران کشورهای خارجی در بخش‌های مختلف آن فراهم می‌شود و در صورت نیاز بیماران به عمل‌های تخصصی، به بیمارستان‌های تابعه منتقل می‌شوند.

 

ارائه خدمات تخصصی درمانی به گردشگران سلامت

وی هدف از راه‌اندازی درمانگاه ویژه گردشگری سلامت را ارائه خدمات تخصصی به طور کامل در یک مکان به بیماران خارجی اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی این درمانگاه، ارائه خدمات به ساکنان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر نیز با مشکل مواجه نخواهد شد و شهروندان در درمانگاه‌های تخصصی شهرستان‌های خود به راحتی امکان دریافت خدمات پزشکی را خواهند داشت.

جانبی، به استقرار کارشناس گردشگری سلامت در بیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به منظور هماهنگی و راهنمایی بیماران خارجی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان ولی‌عصر(عج) خرمشهر، شهید بهشتی و طالقانی آبادان فراهم است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۲بیمار خارجی در بیمارستان‌های تابعه بستری و ۱۲۵نفر با مراجعه به درمانگاه‌ها و پاراکلنیک‌های تخصصی و فوق تخصصی منطقه آزاد اروند، خدمات درمانی دریافت کردند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان کرد: به منظور ارائه خدمات گردشگری، در صدد ایجاد بخش بستری ویژه گردشگران خارجی در بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر هستیم.

 

امضاء تفاهم‌نامه برای انتقال توریسم سلامت

وی به امضاء تفاهم‌نامه با دانشکاه‌های علوم پزشکی یزد، شیراز و اهواز برای انتقال بیماران خارجی برای ادامه درمان و دریافت خدمات فوق تخصصی در مراکز درمانی این شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه، بیماران بخش نازایی به یزد و اهواز و پیوند اعضا به شیراز اعزام می‌شوند.

 

اعزام پزشکان متخصص برای معاینه بیماران در بصره

جانبی افزود: هم‌اکنون سه شرکت با مجوز رسمی دانشکده علوم پزشکی آبادان بیماریابی گردشگران درمانی را در مرز شلمچه برعهده دارند و در صدد امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه بصره برای اعزام پزشکان متخصص برای معاینه بیماران در بصره هستیم. ضمن اینکه در صورت نیاز بیماران عراقی برای ادامه درمان به مراکز درمانی منطقه آزاد اروند منتقل می‌شوند‌.

 

هزینه‌ها و تعرفه‌های بیماران خارجی

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: هزینه‌ها و تعرفه‌های بیماران خارجی براساس دستورالعمل هیات امنای دانشکده محاسبه و دریافت می‌شود و در حال حاضر مبالغ دریافتی در سیستم حسابداری بیمارستان‌های تعریف شده و به مطب‌های پزشکان نیز مبلغ ویزیت این بیماران ابلاغ شده است.

وی درخصوص توسعه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: بخش دیالیز در بیمارستان شهید بهشتی با اضافه نمودن ۲۰تخت به وضع موجود که مرحله احداث ساختمان در حال انجام می‌باشد. در بیمارستان حضرت زینب(س) اروندکنار در راستای همین سیاست معاونت درمان آبادان از سال جاری شش تخت دیالیز راه‌اندازی و بهره‌برداری شده است و همچنان برنامه توسعه بخش دیالیز سایر بیمارستان‌های تحت پوشش ازجمله شادگان و خرمشهر در دست اقدام می‌باشد.

 

مرکز غربالگری تیپ یک سرطان به بهره‌برداری رسید

معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان در بحث بیماری‌های بیان کرد: بخش ویژه بستری بیماران سرطانی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی به بهره‌برداری رسیده و مرکز غربالگری تیپ یک سرطان که جهت مراحل تشخیصی می‌باشد، با نصب دستگاه ماموگرافی تکمیل و به بهره‌برداری رسید. مرکز غربالگری تیپ دو که جهت مراحل درمانی می‌باشد و با نصب دستگاه شتاب‌دهنده و دستگاه براکی‌تراپی قابل راه‌اندازی خواهد بود. در حال حاضر در مرحله مذاکره با شرکت‌های سرمایه‌گذار هستیم که انشالله در هفته‌های آتی احداث مرکز فوق، کلنگ‌زنی می‌گردد.

 

احداث بیمارستان فوق‌تخصصی قلب در خرمشهر

وی درباره برنامه‌های این دانشکده درخصوص بیماران آسیب‌پذیر اعم از قلبی گفت: بیمارستان فوق تخصصی قلب با ۶۲تخت در شهرستان خرمشهر در حال احداث می‌باشد؛ برای بیماران مغز و اعصاب برنامه‌۷۲۴ فعال و در حال انجام می‌باشد که درخصوص تزریق داروی ضدانعقاد در بازه زمانی خاص و با شرایط مشخص که فقط توسط متخصص مغز و اعصاب قابل تشخیص می‌باشد که در بیماران سکته مغزی باعث پیشگیری از فلج اندام‌های بیمار می‌گردد.

 

جذب نیروی‌های انسانی فوق تخصص

ابتدای امسال بخش فوق تخصصی بیماری‌های کلیه و فوق تخصصی غدد و فوق قرنیه (پیوند قرنیه‌) به مجموعه فوق تخصص‌های قبلی اضاف گردید و در حال حاضر پیگیر جذب فوق تخصص بیماری‌های کلیه اطفال و فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان اطفال می‌باشیم که انشاالله از ماه آینده به کارگیری شوند.

 

تاسیس واحد گردشگری سلامت در بیمارستان‌های منطقه آزاد اروند

مسئول گردشگری سلامت معاونت درمان دانشکده پزشکی آبادان درخصوص اقدامات انجام شده در جهت توسعه گردشگری سلامت با توجه به نیاز گردشگری سلامت و برنامه‌ها و خدمات ارائه شده به گردشگران خارجی در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: در منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) طبق مصوبات و دستور‌العمل‌های وزارت بهداشت و درمان، اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم؛ یکی از اهم فعالیت‌های انجام شده در بیمارستان‌ها، تاسیس واحد گردشگری سلامت می‌باشد و کارشناسانی که مسلط به زبان عربی بودند را به دلیل همجواری با کشور عراق، مسئول گردشگری سلامت این واحدها قرار داده‌ایم. همچنین در این واحدها سعی شده که ارتباط بین بیمار و نیروی خدمات‌دهنده اعم از پزشک، پرستار و سایرین را تفهیم نماییم.

 

ضرورت نیازسنجی توریست سلامت

دکتر سیدشاهرخ صالح‌پور افزود: به دلیل این که این نوع گردشگری در منطقه آزاد اروند تقریبا نو پاست و حدودا سه ساله است در حال استفاده از امکانات بخش خصوصی و دولتی هستیم، به عنوان واحد ناظر بر خدمات تا جایی که توانستیم طبق دستورالعمل‌ها و آمارهای وزارتخانه خدماتمان را ارائه داده‌ایم و آمار قابل قبولی داریم؛ در این میان زنجیره‌هایی وجود دارد که اگر وظایفشان را به درستی انجام دهند، خدمات ما صد در صد افزایش می‌باید.

وی با اشاره به اینکه هر واحد خدماتی که بخواهد خدماتی به گردشگر ارائه دهد، باید نیازسنجی کند، بیان داشت: نیازسنجی به این معنا که بدانیم توریست سلامت چه اولویت‌ها و نیازهایی دارد، مسلما به یکسری عمل‌های جراحی و خدمات درمانی ویژه‌ای نیاز دارد یا به عنوان مثال کیفیت خدمات در محل ارائه دهنده و هزینه نسبت به جای دیگر برایش حائز اهمیت است و این اتفاقی است که در منطقه آزاد اروند و دانشکده علوم پزشکی آبادان رخ داده است‌.

 

اقتصاد سلامت‌محور و گردشگری سلامت، میلیاردها دلار درآمد دارد

مسئول گردشگری سلامت معاونت درمان دانشکده پزشکی آبادان گفت: همجواری با کشور عراق و استان بصره و استان‌های همجوار باعث شده بیماران عراقی با هزینه کمتری بخواهند معالجه شوند؛ با توجه به اینکه کیفیت خدمات دولتی قابل قبول است، آنچه انتظار داریم این است که با عنایت به افزایش کیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی، بخش خصوص باید بیشتر پا پیش بگذارد و با افتتاح کلینیک‌ها، پلی‌کلینیک‌ها و حتی بیمارستان‌ها سهمی از این بازار داشته باشد. این بازار، یک بازار استثنایی و بزرگ در دنیا است که هر ساله درآمد بسیاری دارد؛ میلیاردها دلار در این بازار بزرگ جابه‌جا می‌شود. کشورهای بسیاری در این زمینه پیشکسوت هستند، کشورهای جنوب شرقی آسیایی، هند، ترکیه و حتی اردن پا پیش گذاشتند؛ لذا با افزایش کیفیت، فهرست‌بندی اعمال جراحی و قیمت‌های تمام‌شده، خدمات پزشکی و پرستاری مطلوب، ما هم می‌خواهیم سهمی از این بازار داشته باشیم.

 

شهرک سلامت در منطقه آزاد اروند، ایده‌ای بسیار خوب و بزرگ

صالح‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی منطقه آزاد اروند، آیا همان درمانگاه گردشگری سلامت در منطقه کافی است یا شهرک سلامت باید در منطقه تاسیس شود، اظهار کرد: با توجه به اساسنامه مناطق آزاد، هر کاری که در جهت توسعه خدمات بهداشتی درمانی چه به مردم ساکن منطقه آزاد و چه به مردم کشورهای همجوار باشد، مسلما موفقیت‌آمیز است و باعث رونق و بالا رفتن کیفیت خدمات می‌شود. شهرک سلامت در منطقه آزاد اروند ایده‌ای بسیار خوب و بزرگ است که کار زیادی را می‌طلبد، به طوری که توریست سلامت داخلی و خارجی خدمات درمانی را با اشتیاق خاص انجام دهند؛ ما می‌توانیم به سمتی پیش برویم که خدمات درمانی را در یک منطقه متمرکز کنیم و آن را به برند منطقه آزاد اروند تبدیل نماییم؛ مسلما با وسعت خدمات و بالا بردن خدمات به صورت متمرکز، این برند را سریعا می‌توان ایجاد کرد تا اینکه به صورت خدمات پراکنده ایجاد شود.

 

برپایی نمایشگاه‌های توریسم گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند

وی درخصوص اهمیت اقتصاد سلامت‌محور و لزوم برپایی نمایشگاه‌ها و ایجاد برنامه‌ها و همایش‌های توریسم سلامت در منطقه آزاد اروند گفت: بحث آموزش گردشگری سلامت در سطوح تخصصی و جذب اساتید مجرب، برنامه‌ای است که در حال پیگیری آن می‌باشیم و به جد به دنبال ایجاد نمایشگاه‌های توریسم گردشگری سلامت و برگزاری آن در منطقه آزاد اروند در سال جاری هستیم.

 

شرکت‌های گردشگری سلامت؛ حلقه مفقوده در ارائه خدمات و جذب توریست سلامت

صالح‌پور عنوان کرد: در این بین یک حلقه مفقوده وجود دارد که زنجیره را از منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) برای ارائه خدمات درمانی به داخل عراق وصل می‌کند. این حلقه واسطه، همان شرکت‌های گردشگری سلامت است که با تحقیقات که انجام می‌دهند بیماران آن سوی مرز را جذب و کارهای نقل و انتقال بیمار، مسئولیت پذیرش و ارائه خدمات در کشورمان را برعهده داشته باشند تا توریسم سلامت با اطمینان خاطر از حفظ حقوق قانونیش به معالجه و درمان بپردازد.

 

ضربه سنگین دلالان بر حوزه گردشگری سلامت منطقه آزاد اروند

مسئول گردشگری سلامت دانشکده پزشکی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در مرز شلمچه بسیاری از دلالان آزادانه در حال فعالیت هستند. عدم حضور شرکت‌های رسمی تسهیل‌گر و تسریع‌گر در جذب بیمار یا توریسم سلامت باعث شده دلالی و واسطه‌گری عرصه را به خود اختصاص ده؛د این حلقه مفقوده درکشورمان دارد ضربه سنگینی به خدمات بهداشتی درمانی مطلوب کشور می‌زنند، به طوری که دلالان با ایجاد هزینه‌های سنگین، تاثیر منفی بر این حوزه ایجاد می‌کنند.