در جلسه هیات دولت به ریاست رئیس‌جمهور:

مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه-‌بصره صادر شد

هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه (1خردادماه) به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی را درباره الزامات ارتقای رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار، ساماندهی نظام مجوزدهی کشور، پنجره واحد ایجاد کسب و کار استانی، توانمندسازی بخش خصوصی و راهکارهای عملی مقررات زدایی برای بهبود کسب و کار بررسی کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس آخرین گزارش سهولت انجام کسب ‌و کار، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب ‌و کار به میزان ۲.۳۴واحد بهبود یافته است. این افزایش امتیاز، ایران را به لحاظ بزرگی تغییر امتیاز در رده هجدهم جهان قرار داده است.
همچنین افزایش بیش از ۱۸امتیازی نماگر تجارت فرامرزی و بهبود ۴۵پله‌ای رتبه این نماگر، بهبود ۲۹پله‌ای رتبه نماگر ورشکستگی و پرداخت دیون و افزایش امتیاز نماگر‌های پرداخت مالیات، اخذ مجوز‌های ساخت‌وساز، دسترسی به برق، شروع کسب‌ و کار و ثبت مالکیت نیز از دیگر موارد اشاره شده در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
از عوامل بهبود امتیاز ایران، ارتقای سامانه پنجره واحد تجارت ملی و تسهیل صادرات و واردات و نیز ارائه یک سامانه برخط برای تکمیل و تسلیم سهم تامین اجتماعی، ایجاد امکان تکمیل و تسلیم درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صورت برخط، تکمیل و تسلیم اظهارنامه اصلاحی مالیات بر درآمد شرکت به صورت برخط و پرداخت بدهی مالیاتی اضافی در بانک است.
هیات وزیران با تاکید بر اجرای کامل برنامه‌های بهبود محیط کسب و کار، بررسی پیشنهادهای ارائه شده را به کمیسیون اقتصاد دولت ارجاع داد.

موافقت دولت با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه-‌بصره

دولت در ادامه، با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن شلمچه-‌بصره به طول تقریبی ۳۵کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن در روز عید فطر در شلمچه و به منظور تامین مالی هزینه‌های اجرایی پروژه مذکور، با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای این پروژه موافقت کرد.