مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: طرح توسعه جوامع محلی، کلید ورود قشم به فاز توسعه‌ای

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تکیه بر اقتصاد تک‌محوری آفت نظام توسعه‌ای است و برنامه‌های ما در این منطقه با رویکردی چند‌وجهی در روستاها انجام می‌شود. به گزارش اخبار مناطق آزاد، حمیدرضا مومنی در برنامه امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و سازمان […]

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تکیه بر اقتصاد تک‌محوری آفت نظام توسعه‌ای است و برنامه‌های ما در این منطقه با رویکردی چند‌وجهی در روستاها انجام می‌شود.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حمیدرضا مومنی در برنامه امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم در سالن همایش‌های مرکز بین‌المللی رشد بیان داشت: طرح توسعه متوازن چند‌وجهی در روستاهای جزیره، دلیل اصلی پیشرفت این منطقه در سال‌های اخیر است.

وی با اشاره به نیازهای مناطق آزاد برای دستیابی به اهداف ذاتی خود، افزود: این مناطق باید در حیطه جغرافیایی متناسب با ماموریت تخصصی خود قرار گرفته و با دسترسی به امکانات مناسب و حفظ وحدت رویه در بدنه خود، عملکرد موفقی ارائه دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر این که تولید ثروت در منطقه آزاد قشم نباید متمرکز به یک حوزه یا یک منطقه خاص باشد، بیان کرد: اقتصاد قشم در سال‌های دور بر پایه سه حوزه صیادی، کشاورزی و تجارت شکل گرفته که به مرور زمان دچار آفت شده است.

مومنی از تهیه طرح جامع جزیره و توسعه جوامع محلی در راستای تحول اقتصادی و توسعه متوازن جزیره خبر داد و گفت: با تصویب این طرح، ظرفیت‌های جزیره در حوزه‌های متفاوتی ازجمله شیلات، کشاورزی، گردشگری، پتروشیمی، نفت و انرژی معرفی شده و وارد فاز توسعه‌ای می‌شود.

 

تغییر رویکرد نظام اقتصادی قشم با تمرکز بر تولید کالای ایرانی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر تغییر رویکرد نظام اقتصادی قشم در سه سال اخیر گفت: تمرکز جزیره بر توسعه صنایع تولیدی به منظور ساخت کالای ایرانی، برندسازی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، همچنین گسترش صادرات از اقدامات سازمان در این سه سال بوده است.

وی افزود: در دوره‌های گذشته فعالیت سازمان منطقه آزاد قشم، تمرکز حوزه تجارت بیشتر بر واردات بوده ولی در سه سال اخیر سعی شده با تغییر رویکرد به سمت صنایع تولیدی و پوشاک، به خودکفایی برسیم.

مومنی ادامه داد: حوزه کشاورزی جزیره که به دلیل عدم بارش نزولات آسمانی دچار بحران شده است را با تغییر رویکرد به سمت کشت گلخانه‌ای هدایت خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این منطقه با داشتن سهم ۸۴هزار تُنی از ۲۰۰هزار تُن سهمیه تولید ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه کشور، همچنین با تمرکز بر تکثیر و پرورش میگو، تحولی در صنعت شیلات جزیره ایجاد کرده است.

وی گردشگری دریامحور را مزیت ویژه این منطقه آزاد برشمرد و بیان کرد: با افزایش تسهیلات رفاهی و گردشگری مناسب همچون کمپ پارک‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی توانسته‌ایم جایگاه مسافران جزیره را به گردشگر ارتقا دهیم، به طوری که در حال حاضر رکورد شب اقامت این جزیره با میانگین چهار در برابر ۱.۵شب اقامت کشور در رتبه برتر قرار دارد.

مومنی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف سازمان منطقه آزاد قشم، شناسایی مزیت‌های هر روستا، شناسنامه‌دار کردن و تلاش برای شکوفایی توانمندی‌های روستاییان در سه سال گذشته بوده است.

وی همچنین برنامه‌ریزی برای تبدیل قشم به یک شهر هوشمند را از اهداف دیگر سازمان منطقه آزاد در راستای ارتقای جزیره دانست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان یادآور شد: برای کمک به گسترش صنایع تولیدی و توسعه روستایی در حال رایزنی برای بستن قرارداد سه جانبه‌ای با مشارکت بانک، متقاضی و سازمان منطقه آزاد قشم هستیم تا مشکل وثیقه بانکی برای دریافت وام به ویژه برای روستاییان را حل کنیم.

در پایان این نشست که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و هیات همراه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، معاونین و مدیران این سازمان در محل مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم به امضاء سیدابوالفضل رضوی و حمید رضا مومنی رسید.