مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار: موسیقی بلوچستان یکی از میراث‌بانان اصالت ایرانی است‌

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: آواها و نواهای گوشه گوشه این سرزمین از اصالت مردمانش حکایت دارد و موسیقی بلوچستان با غنای تاریخی خود یکی از میراث‌‌بانان اصالت ایرانی است‌. به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کردی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی «کمالان» در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه […]

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: آواها و نواهای گوشه گوشه این سرزمین از اصالت مردمانش حکایت دارد و موسیقی بلوچستان با غنای تاریخی خود یکی از میراث‌‌بانان اصالت ایرانی است‌.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کردی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی «کمالان» در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار افزود: منطقه کهن و تاریخی بلوچستان میراث‌بان خوبی برای حفظ ریشه‌های کشور است و بلوچستان همیشه پاسدار خاک، فرهنگ، زندگی و تاریخ ایران بوده است.

کردی با بیان اینکه برای پایداری این جشنواره موسیقی باید به ریشه و اصالت‌ها مراجعه کنیم، گفت: بهترین شخص در موسیقی حماسی بلوچستان، کمالان هوت است و این جشنواره به همین خاطر با نام این بزرگوار مزین شده است.

وی افزود: کمالان برند خوبی در حماسه‌سرایی ایران است و این چهره برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: کمالان چهره‌ای بنام و شناخته شده در موسیقی حماسی بلوچستان و ایران است و منطقه آزاد چابهار برای بزرگداشت و سپاسگزاری از این چهره ماندگار به‌زودی یکی از محلات مسکونی این منطقه را به نام کوی کمالان نامگذاری می‌کند.

کردی گفت: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی حماسی بلوچی و اختصاص نخستین کرسی موسیقی در موسسه عالی هنر منطقه آزاد چابهار از دیگر برنامه‌های برای پاسداشت مقام کمالان هوت است.

وی افزود: نخستین سال جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی با حداقل‌ها برگزار شده است و تلاش ما در سال‌های آینده برنامه‌ریزی بهتر برای برگزاری این جشنواره است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، این اقدامات را در راستای مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار عنوان کرد و گفت: این جشنواره موسیقی حماسی در زادروز کمالان هوت (۹شهریورماه) با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده است که هر سال در این روز برگزار خواهد شد.

۶گروه موسیقی ملی از ۶جغرافیای اقوام مختلف ایرانی در نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی با عنوان «کمالان هوت» از ۹شهریورماه به مدت سه روز در سالن همایش های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار به هنر نمایی و حماسه سرایی پرداختند که یکشنبه ۱۲شهریورماه جاری مراسم اختتامیه آن برگزار شد.

جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی توسط منطقه آزاد چابهار و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار شده است.

کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از اسطوره‌های موسیقی حماسی سیستان و بلوچستان در ۹شهریورماه سال‌۱۳۲۰ در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد و از ایام نوجوانی به موسیقی و شعر علاقه و گرایش داشت.

کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان است که در زندگی هنری‌اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفی همکاری داشت.

وی سحرگاه روز اول اسفندماه سال‌۱۳۸۸ خورشیدی در سن ۶۸سالگی دارفانی را وادع گفت.

نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان در بزرگداشت مقام این هنرمند سیستان و بلوچستانی نهم شهریور همزمان با روز تولد وی افتتاح و به مدت سه روز در چابهار برگزار شد.