مرتضی بانک در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بیان داشت: آمادگی پذیرش سرمایه گذاران از تمامی کشورهای دنیا با رویکرد اکوسیستم کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات در مناطق آزاد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد با ایجاد اکوسیستم کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات آماده پذیرش سرمایه گذاران از تمامی کشورهای دنیا است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در مرکز […]

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد با ایجاد اکوسیستم کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات آماده پذیرش سرمایه گذاران از تمامی کشورهای دنیا است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد؛ ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع همکاران سابق و سکانداران عرصه تامین منافع ملی از طریق سیاست خارجی گفت: انتخاب هوشمندانه عنوان گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی برای این دور از اجلاس سفرا بر نیاز سیاست خارجی کشور به اتخاذ این رویکرد در مسیر منافع ملی کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی کشورها و ضرورت محوریت دیپلماسی اقتصادی گفت: اشراف سفرا بر ظرفیت ها، قابلیت ها، مقررات، مزیت ها و مشوق های مناطق آزاد کشور و معرفی و ترویج آنها در محل ماموریت خود و جلب و جذب سرمایه گذاران می تواند به جریان سرمایه گذاری در این مناطق کمک کند.

مرتضی بانک با اشاره به ضرورت توجه به ظرفیت ها و کارکردهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دیپلماسی اقتصادی گفت: افزایش سهم کشورها از اقتصاد جهانی، تعمیق ورود اقتصادهای ملی به اقتصاد بین الملل، جذب سرمایه گذاری های خارجی، استفاده از فناوری های جدید، استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی موجود در سطح بین المللی علاوه بر کارکرد آنها در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، کاهش پیامدهای بیکاری و پیاده سازی مدل های جدید مدیریتی از جمله راهبردهایی است که در مناطق آزاد کشور دنبال می شود.

مشاور رییس جمهور هم چنین بر ضرورت همکاری دستگاه دیپلماسی کشور برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان مستلزم نقش آفرینی موثر دستگاه دیپلماسی است.

مرتضی بانک در این همایش مزیت های قانونی مناطق آزاد را برشمرد و افزود: مناطق آزاد کشور قابلیت ها و فرصت های متعدد سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی، گردشگری، کشاورزی و خدماتی در هفت منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو را دارند.

وی معافیت مالیاتی ۲۰ ساله اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در هر فعالیت اقتصادی، معافیت عرضه کالا و خدمات در مناطق از مالیات بر ارزش افزوده، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود فعالیت های اقتصادی در مناطق، امکان مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی در شرکت های تاسیسی در این مناطق را از جمله مشوق های قانونی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد عنوان کرد.

بانک ادامه داد: برخورداری سرمایه گذاری ها از حمایت و تضمین دولت، امکان استفاده سرمایه گذاران از منابع صندوق توسعه ملی کشور برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد، عدم نیاز به ویزای قبل از ورود به این مناطق، مستثنی بودن تجارت خارجی مناطق از مقررات واردات و صادرات سرزمین اصلی، امکان تاسیس بانک برون مرزی و شعب بانک های خارجی و فضای کسب و کار مناسب و سهل نسبت به سرزمین اصلی را از دیگر مشوق هایی دانست که مناطق آزاد در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می دهد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه سخنان خود در همایش در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خطاب به سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: شناسایی سرمایه گذاران و صنایع فعال بزرگ و کوچک کشور محل ماموریت خود و معرفی اجمالی مناطق آزاد کشور، دعوت از بانک ها و موسسات مالی مورد تایید بانک های مرکزی کشور محل ماموریت برای تاسیس شعبه خود در مناطق آزاد کشور، شناسایی کسب و کارها و فناوری های نوین و برتر کشورهای محل ماموریت و انعکاس آن به کشور به ویژه سازمان های مناطق آزاد برای استفاده موثر و سریع از آنها، شناسایی مهندسین مشاور برخوردار از صلاحیت و تجربه فعالیت های بین المللی و معرفی آنها به سازمان های مناطق آزاد کشور در حوزه های مختلف را از جمله مواردی دانست که مجموعه مناطق آزاد کشور برای ایفای نقش موثرتر در اقتصاد کشور از سفرای ایران در خارج از کشور به ویژه سفرای کشورهای همسایه و دارای بازار هدف، انتظار دارند.

مرتضی بانک هم چنین بر آمادگی مناطق آزاد بر ایفای نقش جدی در کمک به نظام اقتصاد ملی و عملیاتی سازی راهبردهای پیوند دو و چند جانبه با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: همکاری و افزایش تبادلات تجاری و سرمایه گذاری مناطق آزاد اروند با عراق، کیش با قطر و عمان، قشم با عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، چابهار با عمان، هند، پاکستان و افغانستان، انزلی با روسیه و کشورهای آسیای میانه، ارس با ارمنستان و آذربایجان و ماکو با ترکیه افق های روشنی را پیش روی توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه قرار داده است.

مشاور رییس جمهور گفت: مناطق آزاد برای ایفای نقش موثرتر در تامین کالاها و منابع ضروری و راهبردی کشور بویژه در شرایط تحریم ها و محدودیت های تحمیلی آمادگی کامل دارند.

همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و معاونین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد ارس، اروند و چابهار در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.