مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد: مناطق آزاد جدید، هدیه دولت و مجلس به مناطق مرزی و محروم کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: دولت و مجلس؛ مناطق آزاد جدید را به محروم‌‎ترین نقاط کشور هدیه دادند و نور امید در این مناطق روشن شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های منطقه آزاد ارس در هفته دولت با اشاره به تصویب […]

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: دولت و مجلس؛ مناطق آزاد جدید را به محروم‌‎ترین نقاط کشور هدیه دادند و نور امید در این مناطق روشن شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های منطقه آزاد ارس در هفته دولت با اشاره به تصویب کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در مجلس شورای اسلامی گفت: مکان‌یابی مناطق آزاد جدید هوشمندانه، کارشناسانه و با نگاه به تجارت به کشورهای همسایه انجام شده و هدف اصلی آنها صادرات و توسعه اقتصادی در نقاط مرزی کشور است.

وی ادامه داد: تنها ۳۰۰کیلومتر از کل مرزهای کشور در محدوده مناطق آزاد است و این محدوده نیز کاملا محصور و تحت کنترل دستگاه ها و متولیان نظارتی و امنیتی است.

بانک با اشاره به اینکه مقایسه مناطق آزاد ایران با مناطق دیگر کشورها خطا است، گفت: رسانه‌ها صادق و امانتدار هستند و باید دقت کنند کسی درباره وضعیت مناطق آزاد آدرس غلط به مردم و مسئولین ندهد. نهادهای نظارتی بیشترین حضور همزمان را در مناطق آزاد دارند و قاچاق سازمان یافته از مناطق آزاد وجود ندارد.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: منتقدین باید تصاویر گذشته از مناطق آزاد را مرور کنند و با پیشرفت‌هایی که امروز انجام شده است، مقایسه کنند. میزان پیشرفت مناطق آزاد در مقایسه با نواحی همجوار آنها غی قابل انکار است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه روند فعالیت‌ها در مناطق آزاد باید به سمت جلب و جذب سرمایه‌گذاری برود گفت: مردم و جوامع محلی بهترین متولیان توسعه در مناطق آزاد هستند. قوانین و مقررات در مناطق آزاد باید به سمتی حرکت کند که سرمایه و سرمایه‌گذاری سالم در این مناطق، ارزش تلقی شود.

مرتضی بانک تاکید کرد: برخورداری سرمایه‌گذاران از حمایت و تضمین دولت، امکان استفاده سرمایه‌گذاران از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، بی‌نیازی به روادید قبل از ورود به این مناطق، مستثنی بودن تجارت خارجی مناطق از مقررات واردات و صادرات سرزمین اصلی، امکان تاسیس بانک برون‌مرزی و شعب بانک‌های خارجی و فضای کسب و کار مناسب و سهل نسبت به سرزمین اصلی از جمله مشوق‌های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

وی در این مراسم بر اهتمام بر رفع مشکلات صنایع و تولیدکنندگان مستقر در منطقه آزاد ارس تاکید کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم تولیدی‌ها و سرمایه‌گذاران در هیچ منطقه‌ای دچار مشکل شوند.

همزمان با هفته دولت، مراسم افتتاح ۴۵پروژه صنعتی، عمرانی، دانش‌بنیان، گردشگری، کشاورزی و زیربنایی با ۳۵۱میلیارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی احداث هشت پروژه نیز با ۵۸۷میلیارد تومان با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا، شهاب‌الدین بیمقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری، حسین گروسی معاون امور حقوقی و مجلس و درنا کسرایی مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.