معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی: استقرار سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از استقرار سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، اکبر افتخاری از تازه‌ترین دستاورد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در […]

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از استقرار سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اکبر افتخاری از تازه‌ترین دستاورد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی شد.

وی افزود: تفاهم‌نامه استقرار این سامانه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شنبه ۲۷مردادماه با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به امضاء رسید.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: رفع موانع تولید واحدها و بنگاه‌های تولیدی مستقر در مناطق، کمک به حل مشکل تامین مالی و بهبود مدیریت زنجیره تامین تولید این واحدها از مهم‌ترین اهداف دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که استقرار این پلتفرم (سامانه)، تامین کننده این اهداف است.

افتخاری در تشریح ابعاد اکوسیستم و پلتفرم (سامانه) نوین کسب و کار گفت: «سککوک» یا همان سامانه کشوری کسب و کار با بکارگیری روش‌های نوین مدیریت زنجیره تامین، لجستیک و مالی و مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات در صدد است از طریق ابزارهای جاری نظام مالی کشور همانند برات الکترونیکی، معاملات بین بنگاهی را تسهیل و با اتصال به نهادهای اعتبار بخش مانند صندوق‌های ضمانتی و حمایتی و بانک‌های معتبر کشور، سبب تسریع در معاملات تجاری بر پایه معاملات اعتباری شود.

وی افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته از عمده مشکلات جاری واحدهای تولیدی و بنگاه‌‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش، عدم ارتباط مناسب با نهادهای مالی، کاهش معاملات بین بنگاهی با توجه به کاهش اعتماد فی مابین طرفین و افزایش هزینه‌های دریافت تسهیلات است.

افتخاری تاکید کرد: «سککوک» در مناطق آزاد با هدف رفع این چالش‌ها و بهبود فضای معاملاتی بنگاه‌های اقتصادی و در نتیجه بهبود فضای تولید تهیه و مستقر شده است.

معاون تولید صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: این پلتفرم (سامانه) نوین با شناسایی و ایجاد زنجیره‌‎های تولید تا مصرف، اقدام به ایجاد ساز و کار پرداخت اعتباری و مدت‌دار برای انجام معاملات تجاری در تمام بخش‌های زنجیره‌ای با استفاده از برات الکترونیک می‌کند. این فرآیند می‌تواند بین چندین بنگاه (معاملاتB2B)  و یا در معاملات با حضور مشتریان خرد و مصرف‌کنندگان (B2C) انجام پذیرد.

وی افزود: از سوی دیگر با بکارگیری ساز و کارهای اعتبارسنجی در این پلتفرم (سامانه) که مخصوص واحدها و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طراحی شده است، اعتماد بنگاه‌‌ها به حضور در سککوک تامین شده است. همچنین امنیت معاملات انجام گرفته با بهره‌گیری از امضاء دیجیتال که با مباحث قانون تجارت و همچنین قانون تجارت الکترونیک تطبیق داده شده است، تامین می‌گردد.

افتخاری ادامه داد: از سوی دیگر، پتلفرم (سامانه) پیش رو با بهره‌گیری از تکنولوژی «بلاک چین» طراحی شده است تا بتواند با استفاده از ارزهای مجازی، کشور و بنگاه‌های فعال را در معاملات بین‌المللی علی‌الخصوص در دوران تحریم کمک کند.

وی با اشاره به راهبردهای بلندمدت معاونت تولید صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مقدمات تاسیسات اولین صندوق حمایت و ضمانت از سرمایه‌‌گذاران، تولیدکنندگان و واحدهای کسب و کار ویژه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام پذیرفته است تا در آینده نزدیک این صندوق به عنوان نهادی پشتیبان برای اعتبار بخشی به بنگاه های حاضر در پلتفرم (سامانه) نقش‌‌آفرینی کند.

افتخاری اظهار داشت: سککوک با همکاری یکی از معتبرترین بخش‌های خصوصی کشور یعنی شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن طراحی و پیاده‌سازی شده است و ثبت‌نام واحدهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این پلتفرم (سامانه) از روز شنبه ۲۷مردادماه آغاز می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با بکارگیری راهکارها و ابزارهای نوین مالی مستقر در این پلتفرم (سامانه) مقدمات رونق در واحدهای تولیدی، کاهش بحران‌های ناشی از کمبود نقدینگی، توسعه اشتغال و در نهایت شکوفایی اقتصادی مناطق آزاد و به تبع آن کشور را ایجاد کنیم.