عزم بانک‌های مطرح کشور جهت تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام کیش:

مناطق آزاد، بستر مناسبی برای شکل‌گیری معاملات بین‌المللی

نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با معاون وزیر اقتصاد و دارایی و مدیران عامل بانک‌های صنعت و معدن، ملت، تجارت، بانک تجاری ایران و اروپا درخصوص تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام در کیش برگزار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به تشریح شرایط این منطقه آزاد پرداخت و با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰هتل در کیش و ضریب اشتغال آنها که از متوسط کل کشور بیشتر است، اظهار داشت: بستر‌سازی مناسب در کیش باعث حضور سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه این اواخر از کشور ترکیه شده است که درخصوص ساخت فضاهای اقامتی جزیره تمایل نشان دادند و مذاکرات جدی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه با آنان در جریان است.

غلامحسین مظفری همچنین درخصوص امکان ایجاد مراکز مناسب برای حضور گردشگران سلامت عنوان کرد: سرمایه‌گذاران مالزیایی پیشنهاد بسیار خوبی برای ایجاد مرکز گردشگری سلامت ارائه دادند؛ با نگاه مثبت به این قضیه و سفرهای مسئولان کشور مالزی به کیش، مقرر شد، مقدمات راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای سلامت در خلیج فارس، دی‌ماه امسال در جزیره کیش فراهم شود.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه عمرانی و زیرساخت‌ها تلاش‌های بسیاری برای اجرای برنامه‌های بلندمدت شده است، گفت: وضعیت پایانه‌های بندر و فرودگاه کیش، سال گذشته بهبود یافته و به‌روز شده و همچنین پروژه‌ای برای افزایش ظرفیت ترمینال فرودگاه به سالانه ۶میلیون نفر نیز در حال انجام است و امیدوارم تا پایان سال آینده به بهره‌بردای برسد و اجرای پروژه اسکله ۳۵هزار تنی بندرگاه کیش که یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرا می‌باشد نیز به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش وجود پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های طراز اول کشور را یکی از مزیت‌های این جزیره برشمرد و اظهار کرد: این امر ظرفیت بسیار خوبی است که موجب و رفت و آمد اساتید برجسته کشور شده، که با کمک آنان، دانشگاه‌ها، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت علوم و وزارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز نوآوری کیش را در مکان مناسبی راه‌اندازی کردیم و امکان استقرار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد.

وی در ادامه اظهار داشت: مجموعه‌ای به عنوان شهرک فن‌آوری در مقیاس مناسب در کنار مرکز نوآوری نیز در نظر گرفته‌ایم که فضا و امکانات خوبی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان که به مرحله تولید رسیده قرار می‌دهد و پیش‌بینی‌ها برای اسکان و سکونت افراد نیز در این مجموعه انجام شده است.

دکتر مظفری با بیان آخرین آمار از پروژه‌هایی در حال انجام که تا سال‌۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: ۱۲۷پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر۳۰هزار میلیارد تومان با سرعت قابل قبولی توسط بخش خصوصی در حال پیگیری است و در بازار پول و سرمایه ظرفیت‌های خوبی در کیش فراهم شده که ازجمله آنها بورس بین‌الملل است که تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود؛ همچنین معاملات بورس اوراق بهادار در کیش نیز بعد از تهران در بالاترین ارقام انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش حجم فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها درجزیره کیش را ۳درصد بودجه عمرانی کل کشور عنوان کرد و عنوان نمود: در کیش تعداد زیادی پروژه داریم که به دلایل مختلف به اتمام نرسیده و نیمه‌تمام مانده و بخشی از مشکلات نیز با تلاش مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش و بانک‌ها رفع شده است و بخشی هم نیاز به کمک جمعی ما و پرداخت تسهیلات دارند.

وی به استقلال بانک‌ها در کیش با توجه به موقعیت خاص این منطقه آزاد تاکید کرد و گفت: قوانین مناطق آزاد نباید تحت تاثیر قوانین سرزمین اصلی قرار بگیرد و باید حفظ شود.

مدیر‌عامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان همچنین درخصوص برقراری ارتباطات وسیع‌تر بین‌المللی افزود: کیش ظرفیت بالایی برای ایجاد مراکز آموزشی بین‌المللی دارد و ما از ایجاد چنین مراکزی استقبال می‌کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در نشست با اشاره به نقش موثر بانک‌ها در توسعه آبادانی و سرمایه‌گذاری کیش و به اتمام رسیدن پروژه‌ها گفت: روند تامین مالی از طریق بانک‌ها در جزیره کیش بازنگری شده است و ابزار‌های تامین مالی ازجمله‌ LC  داخلی برای جزیره تعریف کردیم و با چندین بانک مهم خصوصی و دولتی تفاهم‌نامه‌هایی با حضور دکتر مظفری و مدیران عامل بانک‌ها امضا شد که به مرحله اجرا هم رسید؛ همچنین تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام در کیش آغاز شده است.

آخوندی با اشاره به بیش از ۱۵۷پروژه نیمه‌تمام که تامین مالی آنها از طریق مشارکت و ابزارهای تامین مالی بانک‌ها امکان‌پذیر است، افزود: ما در کیش سرمایه‌گذاران را به سمت و سویی سوق دادیم که از ابزار‌های مالی شرکت‌های وابسته به بانک‌ها استفاده کنند تا برای تامین مالی با مشکلات مواجه نشوند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه صنعتی و تولیدی نیز به وجود بیش از ۳۱۹کارخانه فعال اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۰شرکت دانش‌بنیان در کیش مستقر و فعال هستند که به محصول رسیدند و صادرات می‌کنند، همچنین ۳۱۹کارخانه  فعال داریم که اکثرا صادرات‌محور هستند و در سال‌۹۷ علاوه بر صادرات به سرزمین اصلی، بیش از ۵۰میلیون دلار صادرات به کشور‌های اروپایی داشتند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی نیز در این نشست با اشاره به نقصان‌های زیاد مسائل بانکداری بین‌المللی که از زمان تحریم‌ها بیشتر شده است، گفت: مناطق آزاد تجاری باید فرصت‌های مناسبی به ویژه در بازارهای مالی بورس بانک و بیمه مهیا کنند؛ فعالیت مناطق آزاد در بازار‌های مالی بستر مناسبی برای شکل‌گیری معاملات بین‌المللی و تعاملات مثبت فراهم می‌کند.

دکتر معمارنژاد با اشاره به حضور چندین ساله بانک ایران و اروپا در کیش اظهار داشت: هیات نظارت بر این بانک در کیش و هامبورگ است که سالانه در این فصل در کیش برگزار می‌شود و ایجاد یک مرکز آموزشی در جزیره کیش با حضور خبرگان بانک‌های آلمانی در دستورکار هیات نظارت بانک ایران و اروپا است که قطعا محملی برای مراودات بانک‌ها و تعاملات بیشتر می‌شود و بسیاری از فعالیت‌ها و مشارکت‌های مطلوب در همین جلسات شکل خواهد گرفت.

معاون وزیر اقتصاد افزود: ایجاد این مرکز آموزشی موجب تعاملات مثبت‌تری بین بانک‌ها خواهد شد و مشارکت و همکاری بانک‌ها می‌تواند به تامین پروژه‌های مالی جزیره کیش کمک کند.

دکتر محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه اعطا تسهیلات از سوی بانک‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند، گفت: هر شرکت دانش‌بنیانی که در کیش نیاز به تسهیلات داشته باشند ما کمک می‌کنیم و برای حمایت از آنها آمادگی داریم.

رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت نیز در این جلسه گفت: به اجرای تفاهم‌نامه که با سازمان منطقه آزاد کیش منعقد کردیم پایبند هستیم و به آن سرعت خواهیم بخشید و آماده‌ایم که برای اجرای طرح‌های عمرانی جدید به ویژه آنهایی که درصد پیشرفت بالایی دارند همکاری و مساعدت کنیم.

وی افزود: مستقل شدن بانک‌ها ظرفیت‌های خوبی را موجب می‌شود و بیشترین رشد این منطقه مربوط به زمانی است که بانک‌ها مستقل بودند.

دکتر عنصری عضو هیات مدیره بانک تجاری ایران اروپا نیز با بیان اینکه این بانک‌(EIH)  در سال‌۲۰۰۳ در کیش تاسیس شده و به عنوان یک شعبه مستقل کار خود را آغاز کرده است، گفت: برای حمایت از فعالان صنعتی در حوزه صادرات با چارچوب خاص اعلام آمادگی می‌کنیم.

خانم هوموریش عضو دیگر هیات مدیره بانک تجاری ایران اروپا ضمن تشکر از برپایی این جلسه عنوان کرد: این پنجمین بار است که به کیش سفر می‌کنم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم که در طول این مدت جزیره کیش خیلی پیشرفت کرده و توسعه یافته است و خوشحالم که این شعبه را در کیش داریم و امیدوارم برخلاف شرایط سخت تحریم، راهکارهایی پیدا کنیم که از بخش‌های مختلف صنعتی در کیش حمایت کنیم.