مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد:

مناطق آزاد در حوزه‌های مختلفی نسبت به سرزمین اصلی جذابیت دارند

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مهم‌ترین مزایای این مناطق برای سرمایه‌گذاری، ازجمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی را تشریح کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد خضرایی‌منش در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد در حوزه‌های مختلفی نسبت به سرزمین اصلی جذابیت دارند که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها مالیات است.

خضرایی منش تصریح کرد: ۲۰سال معافیت مالیاتی بر درآمد و دارایی در محدوده مناطق آزاد اعمال می‌شود و مالیات‌های مستقیم معافیت قطعی ۲۰ساله دارد به شرط اینکه فعال اقتصادی در سررسید مقرر مطابق ضوابط سازمان مالیاتی اظهارنامه ثبت کند.

وی ادامه داد: موضوع دوم مباحث گمرکی است، به نحوی که اگر واحدی داخل مناطق آزاد مستقر باشد و بخواهد تجهیزات، مواد اولیه، ماشین‌آلات و… وارد کند، مادامی که آن تجهیزات، مواد و ماشین‌آلات در داخل مناطق آزاد قرار داشته باشد، معافیت تعرفه گمرکی دارد.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا موضوع اراضی است، اظهار داشت: اراضی متنوعی در حوزه‌های مختلف کشور داریم به طوری که در جنوب در خط ساحلی خلیج فارس و دریای عمان چهار منطقه آزاد، در شمال منتهی‌الیه شمال غرب دو منطقه آزاد، در دریای خزر یک منطقه آزاد و… وجود دارد.

خضرایی منش افزود: تنوع موقعیتی مناطق آزاد بسیار بالاست و سرمایه‌گذار محدودیتی برای انتخاب فضا ندارد، در خود محدوده منطقه آزاد نیز تنوع اراضی برای صنایع سبز، صنایع های‌تک، صنایع آلاینده و… وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تنوع بالایی در شرایط واگذاری زمین‌ها داریم و قراردادهایی با صنایع مختلف برای خریداری زمین براساس دستورالعمل واگذاری اراضی منعقد شده است.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه موضوع دیگر بحث ارزش افزوده است، گفت: کالایی که در منطقه آزاد تولید می‌شود، با توجه به اینکه برای خرید مواد اولیه حق گمرکی پرداخت نکرده است، اگر صادر شود یا در همان منطقه یا سایر مناطق آزاد به فروش برسد، نیازی به پرداخت تعرفه گمرکی ندارد.

خضرایی منش گفت: در صورتی که کالای تولیدی به سرزمین اصلی برود نیز کمیسیون ارزش افزوده مطابق قانون امتیازی را در نظر می‌گیرد که تولیدکننده باید بخشی از تعرفه گمرکی موادی که آورده بوده را پرداخت کند.