منطقه آزاد ماکو، با ارزش افزوده‌ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: برای دستیابی به اهدف راهبردی منطقه، تعداد ۱۸راهبرد، ۴۱هدف عملیاتی و ۲۳۹برنامه عملیاتی تدوین شده است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا سلیمانی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی در منطقه آزاد ماکو گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد‌، منطقه آزاد ماکو با ارزش افزوده‌ترین نقطه […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: برای دستیابی به اهدف راهبردی منطقه، تعداد ۱۸راهبرد، ۴۱هدف عملیاتی و ۲۳۹برنامه عملیاتی تدوین شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا سلیمانی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی در منطقه آزاد ماکو گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد‌، منطقه آزاد ماکو با ارزش افزوده‌ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک و تبدیل شدن به قطب (HUB) جذب و توزیع کالا به واسطه اتصال کریدورهای  شرق-‌غرب و شمال-‌جنوب است.

وی با اشاره به اینکه ماکو از نظر هزینه و زمان بهترین مسیر حمل کالا از طریق بنادر مرسین و ترابزون از ترکیه به ایران است، ادامه داد: این منطقه می‌تواند به بزرگترین مرکز صادرات، واردات و ترانزیت کالا در شمال غرب کشور تبدیل شود.

سلیمانی وجود طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای متنوع و چهارفصل، جاذبه‌های گردشگری منطقه مبتنی بر فرهنگ، قومیت‌ها، طبیعت و اقلیم و آثار تاریخی بی‌نظیر را از پتانسیل‌های گردشگری این منطقه برشمرد و تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نیز با داشتن ۱۴۰هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۶سد با ظرفیت کلی ۴۲۰میلیون مترمکعب، ۳۲هزار هکتار شبکه آبیاری تحت فشار، صدها هکتار مزارع حاصلخیز لوله‌کشی شده آماده کشت ظرفیت‌های بی‌بدیلی دارد و رتبه نخست تولید آبزیان در کشور بین شهرهای غیرساحلی را منطقه آزاد ماکو داراست.

وی وجود بیش از ۱۰۰واحد فعال صنعتی و معدنی، وجود چهار شهرک صنعتی فعال را از ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو در حوزه صنعت و معدن عنوان کرد و افزود: دو شهرک صنعتی جدید طراحی شده است و ماکو تنها منطقه  آزاد کشور با پتانسیل های بسیار بالای معدنی، وفور سنگهای تزئینی و نما است و امکان تولید مشترک با کشورهای همسایه با توجه به ویژگی به صرفه بودن تولید در منطقه فراهم است.

 

منطقه آزاد ماکو حلقه اتصال آسیا و اروپا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این منطقه در ۱۰سال آینده منطقه‌ای است هوشمند، که با دستیابی به توسعه سبز پایدار و فراگیر حلقه اتصال آسیا و اروپا خواهد بود.

سلیمانی با اشاره به برنامه‌های راهبردی منطقه آزاد ماکو اظهارداشت: برای دستیابی به ۳هدف راهبردی تعداد ۱۸راهبرد، ۴۱هدف عملیاتی و ۲۳۹ برنامه عملیاتی تدوین شده است.

وی افزود: زنجیره‌های تولید ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های لجستیک، گوشت قرمز و سفید، نساجی، پوشاک، فرش و دستبافته‌ها، شیلات (لابستر و شاه‌میگو و ماهی کپور و قزل‌آلا)، فرو آلیاژها و سیلیکون متال، گیاهان دارویی، مواد معدنی، بازالت، سنگ‌های تزئینی و قیمتی، منیزیم، پائین‌دستی پتروشیمی، گردشگری، لبنیات (سنتی و صنعتی)، صیفی‌جات و عسل شناسایی شده است.

 

تشکیل کارگروه اشتغال در منطقه آزاد ماکو

در این نشست تشکیل کارگروه اشتغال در منطقه آزاد ماکو مورد تصویب قرار گرفت و انعقاد تفاهم‌نامه با بانک‌های عامل برای تامین منابع مالی در راستای دستیابی به افق سرمایه‌گذاری و اشتغال ۱۴۰۰مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است،  از ۱۱۷واحد تولیدی منطقه ۹۲واحد فعال و ۱۵واحد غیرفعال است و از ۲۴هزار و ۶۰۰نفر شاغل در منطقه ۲هزار و ۶۵۰نفر در بخش تولید صنعتی و یک هزار و ۱۱۰نفر در بخش تولید معدنی مشغول به فعالیت هستند.