منطقه آزاد ماکو به کانون تولیدات ملی تبدیل خواهد شد/ مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی ماکو اخذ شده است/ شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه در منطقه آزاد ماکو احداث می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بر اساس هدفگذاری، امسال باید ۹میلیون دلار صادرات انجام می‌گرفت که این رقم به ۱۳میلیون دلار رسیده است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تهران افزود: به دنبال تبدیل منطقه آزاد ماکو به کانون تولیدات ملی برای افزایش کارایی کالا‌های ایرانی […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بر اساس هدفگذاری، امسال باید ۹میلیون دلار صادرات انجام می‌گرفت که این رقم به ۱۳میلیون دلار رسیده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تهران افزود: به دنبال تبدیل منطقه آزاد ماکو به کانون تولیدات ملی برای افزایش کارایی کالا‌های ایرانی هستیم. این منطقه آزاد با مساحت ۵۰۰هزار هکتار، به بزرگترین منطقه آزاد دنیا شهرت دارد و یک کانون همجوار در مرزهای چهار کشور (ایران، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه) قرار گرفته است.

سلیمانی به اختصاص٧٠٠هکتار زمین برای احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: رویکرد ما براساس ماموریت دولت، تغییر نگاه به مناطق آزاد است و بیزینس لاین‌هایی را برای آن درنظر گرفتیم، این در حالی است که ١٨میلیارد دلار کالا از این منطقه ترانزیت می‌شود، به نحوی که بار و کالا وارد منطقه شده ولی به دلیل کمبود زیرساخت‌ها، مراحل لجستیکی آن انجام نمی‌شود و منطقه از این مزیت بهره‌ای نمی‌برد. پس به دنبال تاسیس دهکده لجستیک هستیم تا بتوانیم تا سال‌۱۴۰۴حجم لجستیک بار  به ۱۰میلیون تن افزایش دهیم و در این ارتباط، در حوزه برندسازی، هوشمندسازی، بازاریابی، لجستیک و بسته‌بندی در این منطقه فعال خواهیم شد.

وی به نگاه توسعه‌ای حاکم بر مناطق آزاد کشور نیز اشاره کرد و افزود: هفت منطقه آزاد در کشور وجود دارد که البته با رویکرد توسعه در ذیل بندهای اقتصاد مقاومتی مشغول به کار بوده و تاکید اسناد بالادستی ازجمله رویکردهای لحاظ شده در توسعه این مناطق بوده است؛ این در حالی است که محیط باید برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با تسهیل شرایط و کاهش بروکراسی‌های اداری مساعد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بر این اساس تلاش ما این است که بتوانیم با رویکردهای نوآورانه در مسیر رسیدن به اهداف خود ادامه مسیر داده و در این راه به جذب منابع داخلی و خارجی برسیم. در عین حال منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان‌ترین منطقه‌ای که در دولت یازدهم آغاز به کار کرده، در فاز اول ٣۶هزار هکتار اراضی را در اختیار دارد و البته توسعه آن نیز متناسب با آمایش سرزمینی پیش خواهد رفت.

سلیمانی افزود: هدف ما بر روی گردشگری دیجیتال است که با همراهی ذی نفعان در منطقه آزاد ماکو در حال انجام است؛ البته گردشگری را هم با نگاه به اکوتوریسم در دستور کار داریم که امیدواریم در ایام عید‌٩٨ بتوانیم آن را عملیاتی نماییم.

وی ادامه داد: نگاه ما در بخش کشاورزی دیدن زنجیره تولید است و هدفگذاری شده تا با توسعه کشت و صنعت‌های بزرگ و راه‌اندازی تعاونی‌های زراعی، محصولات کشاورزی و دامی را در زنجیره تولید توسعه دهیم که این در بخش گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و لبنیات ازجمله اهداف است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: مدیریت زنجیره با مشاوران داخلی و خارجی نیز صورت گرفته و با هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی کشور نیز تلاش کرده‌ایم که این بخش‌ها لیدر توسعه شوند؛ البته ما در ماکو ظرفیت معدنی بسیار بالایی داریم و جریان را به نحوی در دستورکار قرار داده‌ایم که تولید و پایانه‌های صادراتی در بخش سنگ و محصولات معدنی را راه‌اندازی نماییم.

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه پوشاک و نساجی از ظرفیت خوبی در منطقه برخوردار هستند و در حال حاضر دو واحد خوب نیز تاسیس شده است، افزود: برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه ۷۰۰هکتار زمین اختصاص داده شده است.

وی گفت: همچنین به دنبال ایجاد بانکداری مشترک و دیجیتالی هستیم و پیشنهاد آن را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر این که منطقه آزاد ماکو باید به آزادراه‌ها، شبکه ریلی متصل شود، تصریح کرد: در این راستا آزادراه تبریز-‌بازرگان را در برنامه داریم، در بخش ریلی نیز مطالعات تکمیلی قرارداد راه‌آهن تبریز-‌چشمه‌ثریا با مشارکت وزارت راه امضا شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

سلیمانی با بیان این که مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی ماکو اخذ شده است، گفت: هدفگذاری جذب سرمایه‌گذاری ۲۲میلیون دلار بود اما، بیش از هدفگذاری، سرمایه جذب شده و به رقم ۳۴میلیون دلار رسیده است.