معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد:

منطقه آزاد ماکو در حال تبدیل شدن به قطب پوشاک کشور است

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه بهره‌برداری از چندین واحد تولیدی پوشاک در این منطقه آغاز شده است، گفت: تعداد قابل توجهی تقاضا برای اجرای طرح‌های تولیدی پوشاک و تکمیل زنجیره آن در حال بررسی و جانمایی است که با تحقق آنها، این منطقه به قطب پوشاک کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، ابراهیم جلیلی افزود: تولید پوشاک یکی از اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو است و در حال حاضر با ارائه مشوق‌هایی که قیمت تمام‌شده را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد، موفق به جذب سرمایه‌گذاران خوبی در این زمینه شده‌ایم.

وی گفت: تولیدات این منطقه در حال حاضر نه تنها بخشی از نیاز کشور را تامین می‌کند، بلکه به کشورهای همجوار نیز صادر می‌شود.

جلیل با اشاره به اینکه حدود ۱۷میلیارد دلار انواع پوشاک در سال به کشور قاچاق می‌شود، تاکید کرد: طبق قانون، مجموع سقف مجاز ورود پوشاک به هفت منطقه آزاد فعال کشور، ۱۷۶میلیون دلار است تا محصولات به صورت قانونی و تحت تدابیر نظارتی و امنیتی وارد مناطق آزاد کشور شود که تاکنون مقدار قابل توجهی از این میزان محقق نشده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: میزان واردات پوشاک به این منطقه نیز کمتر از ۲میلیون دلار در سال جاری بوده که این امر، نشان از عزم فعالان اقتصادی برای عرضه تولیدات داخلی است.

جلیلی تاکید کرد: برابر قوانین و مقررات، قاچاق در داخل محدوده جغرافیایی مناطق آزاد مفهومی ندارد و اگر کالاها به صورت قاچاق وارد سرزمین اصلی شوند، متولی کنترل آن سازمان‌های مناطق آزاد نیستند.

وی اظهار داشت: تقاضای سالانه پوشاک کشور رقمی حدود هشت میلیارد دلار است که تولید داخل توان تامین چهار میلیارد دلار از میزان تقاضا را دارد.

گفتنی است، منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال‌غرب کشور واقع است. مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال‌۱۳۹۵، حدود ۲۰۰هزار نفر است. منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و ۱۳۰کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.