منطقه آزاد چابهار فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی شمال‌غرب با جنوب‌شرق کشور

به دعوت معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، علیرضا جعفری‌هرندی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار به منظور معرفی پتانسیل‌های این منطقه آزاد در محل اتاق تبریز حضور یافته و […]

به دعوت معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، علیرضا جعفری‌هرندی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار به منظور معرفی پتانسیل‌های این منطقه آزاد در محل اتاق تبریز حضور یافته و در دیدار با فعالان اقتصادی و روسای تشکل‌های و انجمن‌های اقتصادی استان خواستار حضور بیشتر فعالان اقتصادی استان در منطقه آزاد چابهار در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه برای ایجاد و گسترش بازارهای جدید در کشورهای همسایه این منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی شدند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق تبریز در این دیدار با اشاره به شرایط حساسی که کشور در آن قرار گرفته و با یادآوری ظرفیت‌های صادرات غیرنفتی استان و تاکید بر این موضوع که استان آذربایجان شرقی جزء استان‌های تراز اول کشور در امر صادرات غیرنفتی به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه‌هایی همچون صنایع غذایی، قالی‌بافی، خشکبار، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و… بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و مطمئنا حضور و همکاری فعالان اقتصادی استان با فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار می‌تواند در ایجاد بازارهای جدید تجاری برای فعالان اقتصادی و تجاری استان و کشور بسیار موثر واقع گردد.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به فرصت ایجاد شده برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری شمال‌غرب با جنوب‌شرق کشور یادآور شد: منطقه آزاد چابهار می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی دو منطقه از کشور با ایجاد بازارهای جدید در کشورهای همسایه این منطقه آزاد باشد.

حسن‌زاده با اشاره به دغدغه‌های صادرکنندگان به خصوص نحوه نقل و انتقال ارزی و بورکراسی‌های زائد اداری اظهار امیدواری نمود با همکاری‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، کشور بتوان همچون گذشته از شرایط سخت پیش رو با موفقیت گذر کرد و چالش‌های موجود در اقتصادی کشور را مرتفع نمود.

وی هدف اصلی این نشست را بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار با توجه به محدویت‌های که از قبل تحریم‌ها بر کشور ایجاد شده خواند و از فعالان اقتصادی خواست تا در همین راستا مذاکرات خود را پیش ببرند.

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولاتی که در منطقه آزاد چابهار صورت گرفته و با یادآوری این نکته که دغدغه فعالان اقتصادی استان و مدیریت اتاق تبریز افزایش‌GDP استان و کشور است، در خصوص توانمندی‌های فعالان اقتصادی استان خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی استان قادر هستند از کوچکترین فرصت‌های اقتصادی به دست آمده در جهت توسعه اقتصادی کشور نهایت بهره‌برداری را به عمل آوردند.

ساخت طلاء مورد نیاز مناطق جنوب‌شرقی کشور و کشورهای همجوار این منطقه، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های خدمات فنی مهندسی استان آذربایجان شرقی در ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد چا بهار، صادرات مصالح ساختمانی، کفش و.. استان با توجه به شناختی که از بازار منطقه کسب شده است، از موارد پیشنهادی ایشان در این نشست بود.

عبدالرحیم کردی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار با اشاره به ظرفیت‌های استان و شهر تبریز در حوزه‌های مختلف تمدنی، پیوند دو نقطه استراتژیک کشور؛ آذربایجان و سیستان و بلوچستان (منطقه آزاد چابهار) را با توجه به رویکرد دولت در مناطق آزاد کشور که این مناطق را به عنوان هاب‌های بزرگ تولیدی و صادراتی درنظر گرفته است، افزود: فلسفه وجود مناطق آزاد این است که تولیدکنندگان مناطق مختلف کشور از این طریق به سایر بازارهای جهانی متصل شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با یادآوری اهداف اصلی تعیین شده از طرف مسئولان این منطقه آزاد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در دو بخش فولاد و پتروشیمی این امکان را فراهم می‌آورد که این منطقه نقش و مسئولیت ملی در اقتصادی کشور برای خود متصور شود.

وی درخصوص اثرگذاری بر اقتصادی محلی اظهار کرد: صنایع پایین‌دستی فولاد، پتروشیمی و شیلات امکان تاثیرگذاری بر اقتصادی محلی را بیش از پیش مهیا می‌نماید.

کردی توسعه تعاملات بین‌المللی به منظور، انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و ایجاد امکانات لجستکی را ازجمله اهداف منطقه آزاد چابهار برای رسیدن به توسعه اقتصادی مورد نظر خواند و یاد آور شد: در همین راستا فاز اول بندر شهید بهشتی به یک شرکت هندی واگذار شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه جلسه به منظور گسترش روابط دوجانبه، پیشنهاد تاسیس دفتر اتاق بازرگانی تبریز در منطقه آزاد چابهار را ارائه داد و افزود: علاوه بر حمایت از ایجاد دفتر در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه، به منظور گسترش روابط و آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی این استان، آمادگی داریم فضای نمایشگاهی به منظور معرفی توانمندی‌های استان آذربایجان شرقی در اختیار اتاق بازرگانی تبریز قرار دهیم.

وی با اشاره به استراتژی دو کشور قدرتمند جهان؛ چین و هند در خصوص گسترش حضور خود در آسیایی میانه، قفقاز و خاورمیانه خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار در راستای همان استراتژی، از اهمیت ویژه‌ای برای دو کشور برخوردار است که فرصت خوبی جهت همکاری با این دو کشور در راستای توسعه اقتصادی کشور فراهم می‌آورد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به ماموریت هند در بازسازی افغانستان از یک طرف و علاقه‌مندی کشور چین به انتقال انرژی به غرب آن کشور افزود: در همین راستا کشور هند علاقه‌مند است از زیرساخت‌های این منطقه برای بازسازی افغانستان بهره‌مند گردد، به همین جهت قرارداد بهره‌برداری از فاز اول بندر شهید  بهشتی را با این کشور منعقد نموده‌ایم.

وی صنایع انرژی‌بر؛ صنایعی که مبتنی بر نفت و گاز هستند را از دیگر مزیت‌های کشورمان برای مشارکت و توسعه همکاری با کشورهای قدرتمندی همچون چین و هند خواند و افزود: این مزیت‌ها می‌تواند برای فعالان اقتصادی کشور امکان ایجاد بازارهای جدید جهت عرضه محصولات تولیدی به کشورهای همسایه این منطقه آزاد همچون پاکستان، افغانستان، عمان، هند چین و… را فراهم آورد.

برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار در آذرماه سال جاری، تاثیر هزینه‌های حمل و نقل در قیمت تمام‌شده کالا و امکان دسترسی آسان از طریق این منطقه آزاد به بازارهای آسیای میانه، شرق آسیا، جنوب آفریقا و گسترش همکاری بانکی با کشور پاکستان ازجمله موارد مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بود.

بنا به این گزارش، برنامه‌ریزی برای دیدارهای رو در روی فعالان اقتصادی دو استان، همکاری‌های گسترده دو استان در زمینه طلاء و جواهر به منظور تامین نیاز داخلی در فاز اول و فراهم آوردن شرایط صادرات طلاء و جواهر به کشور های همسایه در فازهای دوم؛ امکان صادرات محصولات پتروشیمی استان و امکان ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی در این منطقه، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی به منظور صادرات محصولات تولید شده کشور به کشورهای همسایه این منطقه با توجه به شناخت تخصصی که کارشناسان این کنسرسیوم‌ها از کشورهای هدف اخذ نموده‌اند، گسترش ارتباط بین دو منطقه آزاد ارس و چابهار از دیگر موارد طرح شده در این جلسه بود.