نوروز۹۸ در منطقه آزاد اروند، دیار خورشید و مهربانی

منطقه آزاد اروند متشکل از شهرهای خرمشهر، آبادان و مینوشهر مجموعه‌ای کامل و جامع از جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و اجتماعی است که هر ساله گردشگران فراوانی از سراسر کشور را به خود جذب می‌کند. آمار ارائه شده از سوی مراجع گردشگری در پایان تعطیلات هر سال نشانگر این است که شهرهای محدوده منطقه آزاد اروند […]

منطقه آزاد اروند متشکل از شهرهای خرمشهر، آبادان و مینوشهر مجموعه‌ای کامل و جامع از جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و اجتماعی است که هر ساله گردشگران فراوانی از سراسر کشور را به خود جذب می‌کند. آمار ارائه شده از سوی مراجع گردشگری در پایان تعطیلات هر سال نشانگر این است که شهرهای محدوده منطقه آزاد اروند در ایام نوروز میزبان چند میلیون گردشگر هستند که عملا این منطقه را تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری ایران نموده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، طیف‌بندی مسافران دیار اروند شامل مسافران نوروزی، شهروندانی با سابقه زندگی پیش از دوران جنگ و همچنین تعداد زیادی از کاروان‌های راهیان نور است که هر ساله از اسفند تا اواخر فروردین‌ماه راهی دیار حماسه، شور و نشاط می‌شوند.

برنامه‌ریزی برای این حجم از گردشگر قطعا نیازمند تلاش و مجاهدت فراوان است که بخش عمده این برنامه‌ریزی به عهده سازمان منطقه آزاد اروند است که با همکاری نهادهای اجرایی دولتی و سمن‌های مردمی هر ساله منجر به اجرای برنامه‌های متعددی شده که در نوروز‌۱۳۹۸ شاهد آن بودیم و فضایی پرنشاط و در عین حال مفید و شاد را هم برای شهروندان و هم مسافران نوروزی دیار اروند ایجاد کرد.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی منطقه آزاد اروند همه ساله سیل عظیم مسافران و مهمانان نوروزی را به این منطقه می‌کشاند. منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۱۷۲کیلومتر مربع در منطقه تلاقی دو رودخانه بزرگ و سرشار از آب اروندرود و کارون، دربرگیرنده بخش‌هایی از شهرهای آبادان و خرمشهر واقع شده، و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت است.

آبادان و خرمشهر، از دیر باز به عنوان کانون تجاری و صنعتی و کشاورزی و سیاحتی مهمی شناخته شده است. جاذبه‌های متعدد طبیعی، اماکن فروان تاریخی و همچنین زمینه‌های گردشگری دوران دفاع مقدس باعث شده تا این منطقه شاهد گردشگران میلیونی در ایام منتهی به نوروز شود.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند:

بسیج مردمی برای نوروز۹۸

قدرت‌اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند از تشکیل ستاد نوروزی به عنوان اولین اقدام این سازمان در ایام پیش از نوروز‌۹۸ خبر داد و این ستاد را متشکل از کمیته‌های مختلف برای اجرای برنامه‌ها و پیگیری امور عنوان کرد: تشکیل ستاد نوروزی و همچنین کمیته های مختلف شرح خدمات و ‌ابلاغ احکام جهت خدمت‌رسانی، به بهترین شکل  صورت گرفت و سازمان منطقه آزاد اروند و تمام دستگاه‌های مشارکت کننده در آستانه نوروز آماده خدمات‌رسانی به مهمانان نوروزی بودند.

‌وی از همکاری‌های مشترک فراوان خبر داد و گفت: با همکاری اتاق بازرگانی و اتاق اصناف جلساتی جهت تنظیم بازار به لحاظ بررسی کمی و کیفی کاهالا تشکیل شد تا شهروندان و همچنین مسافران در ایام نوروز با مشکل مواجه نشوند و در عین حال بازار کشش تامین نیازها را داشته باشد.

طمیمیان همچنین به اقدامات بهداشتی، درمانی و نظارتی اشاره و عنوان نمود: با همکاری دانشکده علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو، نظارت بر اماکن توزیع غذا و‌ مواد غذایی رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها انجام شد. همچنین نظارت بر اماکن گردشگری مثل هتل‌ها، آژانس‌ها و اقامتگاه‌های روستایی و تعیین نرخ‌نامه‌ها را داشتیم و با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه مجوز فعالیت‌های شناورهای تفریحی صادر گردید.

وی افزود: معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در برگزاری برنامه‌های نوروزی از ظرفیت اجرایی و همکاری شهرداری‌ها، ادارات آموزش و پرورش و سازمان بنادر و دریانوردی، فرودگاه‌ها به صورت مستقیم بهره برد. ضمن اینکه تهیه و راه‌اندازی کامل‌ترین نرم‌افزار هوشمند همراه برای مسافران صورت گرفت که آدرس نزدیک‌ترین مکان مورد نیاز نظیر خدماتی، اقامتی، درمانی، گردشگری  را به مسافران ارائه می‌داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از آموزش ۱۵دانشجوی گردشگری به عنوان لیدر تور جهت همراهی و راهنمایی تورهای مختلف و مسافران ویژه مهمانان نوروزی که مورد استقبال بی‌سابقه قرار گرفت، خبر داد.

طمیمیان درخصوص از استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان بومی برای برگزاری جشن‌ها و مراسم ایام نوروز گفت: در نوروز امسال در برنامه‌های این منطقه از ۹۵درصد گروه‌های هنری بومی جهت معرفی منطقه، جشن‌ها، برنامه‌های فرهنگی، همکاری با سمن‌ها استفاده شد.

نوروز امسال در منطقه آزاد اروند شامل آبادان، خرمشهر و مینوشهر پر بود از رنگ، نور، موسیقی و نشاط.؛ نشاطی که به واسطه برنامه‌های متنوع اجرا شده به شهروندان و مسافران نوروزی بازدیدکننده از منطقه هدیه شد.

 

مسئول مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند:

برگزاری نمایشگاه عیدانه بانوان هنرمند آبادان

سیدمحمد سیدی مسئول مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند نیز درخصوص اقدامات نوروز‌۹۸ این سازمان اعلام کرد: ۵۰۰۰ بازدید از اماکن اقامتی منطقه آزاد اروند در ایام نوروز صورت گرفت تا خدمات درخوری به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی ارائه شود.

سیدی در ادامه، اقدامات انجام شده در نوروز از افتتاح نمایشگاه عیدانه بانوان آبادان با حضور قدرت‌اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، زین‌العابدین موسوی فرماندار ویژه آبادان خبر داد و در توضیح برگزاری این نمایشگاه گفت: به جهت حمایت از بانوان هنرمند صنایع دستی و ترغیب و تشویق آنها، نمایشگاهی از آثار این عزیزان به مناسبت ایام نوروز، جنب بازارچه خوداشتغالی بانوان برپا شد.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون نیز در حال آماده‌سازی نمایشگاه‌های دیگری با همین رویکرد و به منظور توانمندسازی بانوان در شهرستان‌های خرمشهر و مینو شهر می باشیم.

 

خیل عظیم مسافران نوروزی در منطقه آزاد اروند

هر چند هنوز آمار جامع و کامل گردشگران ایام نوروز به منطقه آزاد اروند اعلام نشده، اما براساس آمار اعلامی، در ده روز ابتدایی تعطیلات نوروز یعنی از ۲۷اسفندماه تا ۷فروردین جاری، بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر تنها به شهرستان آبادان سفر کرده‌اند، که نشان‌دهنده افزایش قابل تامل سفر به منطقه نسبت به سال‌های قبل است.

آبادان، خرمشهر و مینوشهر به واسطه موقعیت مکانی، ظرفیت‌های ارتباطی و آب و هوای مناسب در اسفند و فرودین این امکان را دارند که ظرفیت‌های گردشگری خود را افزایش دهند و با برنامه‌ریزی بهتر در سال‌های آینده میزبان حجم بیشتری از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

 

اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص بحران سیل در استان و منطقه:

ایستاده در طوفان و سیلاب

فروردین‌۹۸ در شرایطی آغاز شد که امواج سهمگین حوادث طبیعی ازجمله طوفان و سیل باعث اختلال در روند عادی زندگی مردم در نقاط مختلف کشور شد. پس از حوادث استان گلستان، اینبار نوبت غرب و جنوب‌غربی کشور بود که با سیل و عوارض آن دست و پنجه نرم کنند.

برای مقابله با این شرایط اضطراری و از نخستین ساعات بروز سیل، بنا به دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تمام امکانات فنی و مهندسی این سازمان برای مقابله با این بحران بسیج شد.

موعود شمخانی معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص اقدامات این سازمان برای کنترل عوارض سیل در مناطق بالادست گفت: در پی دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند مبنی بر پشتیبانی همه‌جانبه این سازمان از ستادهای مدیریت بحران آبادان و خرمشهر به‌منظور مقابله با بحران‌های احتمالی، ۶روستای در معرض خطر غرب کارون خرمشهر از سوی ریاست ستاد مدیریت بحران این شهرستان، به این سازمان واگذار شد.

وی از روستاهای سویتچی‌۱ و ۲، رحمانیه کعبی، رحمانیه فیصلی و سبعه و ام‌التمن به‌ عنوان روستاهای محول شده به این سازمان یاد کرد و افزود: بر همین اساس عوامل و ماشین‌آلات این سازمان با حضور در محل ۶روستای محول شده، پایش و رسیدگی به وضعیت سیل‌بندهای این روستاها را در اختیار گرفتند.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: ۴دستگاه بیل‌ مکانیکی، ۱۰کمپرسی و ۴لودر همراه با مجموعه‌ای از عوامل محلی و ستاد مدیریت بحران تقویت و تثبیت سیل‌بندهای مجاور روستاهای محوله به طول ۷کیلومتر را به عهده گرفتند.

 

کاهش خسارات

با بسیج امکانات و عوامل و در عین حال تلاش شبانه‌روزی بود که عوارض سیل به حداقل رسید و شمخانی تصریح کرد: تا پایان تعطیلات نوروز خوشبختانه تدابیر و اقدامات صورت‌گرفته مؤثر واقع شده و سطح آب بیش از ۱متر با سطح سیل‌بند‌ها فاصله دارد، احداث سیل‌بند، تثبیت سیل‌بند‌ها و ساحل‌سازی آنها علی‌رغم کمبود زمان و فوریت کار، اما اصولی است و انتظار داریم تا در وضعیت افزایش دبی آب مستحکم بماند، همشهریان خرمشهری نیز آسوده خاطر باشند.

وی همچنین درخصوص نفوذ آب به روستای سویتچی‌۱ گفت: این نفوذ آب از محل یک لوله زهکش کشاورزی صورت گرفت که بلافاصله با همکاری عوامل محلی و ستاد مدیریت بحران، نفوذ آب مهار شد.

شمخانی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند تا پایان وضعیت بحران در کنار ستادهای مدیریت بحران آبادان و خرمشهر به‌ صورت شبانه‌روزی و با بسیج تمام توان خود به همشهریان خدمات‌رسانی می‌کند.

 

جهاد شبانه‌روزی

علاوه بر خرمشهر و روستاهای آن، بخش شمالی شهر آبادان هم در معرض سیلاب قرار داشت که سه و نیم کیلومتر سیل بند جاده  قفاس سه‌راهی مدن تا میدان ثامن طی ۴۸ساعت عملیات اجرایی شبانه‌روزی به ‌پایان رسید.

شمخانی درخصوص ضرورت احداث این سیل‌بند اذعان کرد: پیرو افزایش سطح آب تالاب شادگان، برای جلوگیری از ورود آب به محدوده جاده آبادان‌-قفاس و مستحدثات حاشیه جاده این امر با تلاش‌های شبانه‌روزی تیم معاونت فنی و عمرانی این سازمان انجام شد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند همچنین به همراه مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروند در روستاهای غرب کارون حاضر شد و به بازدید از روند احداث و تحکیم سیل بندها در این روستاها پرداخت.

مرمت و بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیلاب در اروندکنار با حمایت و حضور مستمر معاونت فنی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند در دستور کار این سازمان قرار گرفت. پیرو بحران پیش آمده در اروندکنار که منجر به آسیب رساندن به برخی منازل آن شهر شد، موعود شمخانی ضمن حضور و بازدید میدانی از منازل آسیب‌دیده، همراه با گروه‌های جهادی اعلام کرد: ‌‌تامین مصالح برای بازسازی و‌ مرمت آن محل‌ها، توسط سازمان منطقه آزاد اروند توزیع خواهد شد.

پس از بازدید صورت گرفته وی و توزیع بخشی از مصالح علی‌رغم شرایط بحرانی، معاونت فنی و زیر بنایی ضمن حضور مستمر در آن مکان اعلام کرد: سازمان منطقه آزاد در صورت مساعد بودن شرایط، همچنان از این نهضت درخصوص تامین مصالح مورد نیاز جهت به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از آن بحران از گروه‌های جهادی تلاشگر  حمایت خواهد کرد.

همچنین شمخانی در ادامه حضور خود در اروندکنار از تکمیل پروژه احداث پل‌های اضطراری منطقه نوآباد اروندکنار جهت پیگیری و رفع نواقص پروژه بازدید داشت.

 

ماندن تا آرامش

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند همچنین اعلام کرد: تا پایان وضعیت بحران در کنار ستادهای مدیریت بحران آبادان و خرمشهر به‌ صورت شبانه‌‌روزی و با بسیج تمام توان خود به همشهریان خدمت‌‌رسانی می‌‌کند.

وی ضمن در خواست همکاری از روستاییان گفت: امیدواریم طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، در نیمه دوم فروردین آب فروکش کند و رهاسازی و دبی آب رودخانه کاهش یابد.

هر چند در موج دوم بارش‌ها شرایط در منطقه آزاد اروند بنا به اعلام مراجع مربوط بحرانی بوده، اما سازمان منطقه آزاد اروند تا بازگشت منطقه به شرایط عادی امکانات و نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده و از روستاها و بخش‌های مختلف شهری در مقابل هرگونه عارضه جدی مراقبت نمود.

معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: با توجه به اعلام وضعیت آماده باش در استان و افزایش حجم آب رودخانه مرزی اروند، تا آخرین دقایق بحرانی و بازگشت به حالت عادی به اهالی منطقه آزاد اروند خدمت‌رسانی می‌کنیم و در کنارشان هستیم.

وی افزود: متاسفانه بحران بالا آمدن آب انهار اروندکنار در روزهای گذشته  منجر به آسیب دیدن  برخی منازل آن شهر شد؛ بازدید میدانی از این مناطق صورت گرفت و با حمایت منطقه آزاد اروند مصالح مورد نیاز برای مرمت و بازسازی منازل آسیب دیده از سیلاب  تامین و  با همراهی گروه های جهادی  بازسازی صورت گرفت.

پیش‌بینی می‌شود حجم آب رودخانه‌های بهمنشیر وکارون در آبادان و خرمشهر با ورود آب از مناطق بالادست به این رودخانه‌ها همچنان افزایش یابد. این سازمان ماشین‌آلات مورد نیاز را نیز برای مقابله با سیلاب احتمالی به اروندکنار و روستاهای اطراف اعزام کرده است.

 

بررسی و حل مشکلات معابر شطیط و ولیعصر آبادان

موعود شمخانی علاوه بر اقدامات درخصوص حوادث طبیعی پیش آمده، از ادامه روند فعالیت‌های عمرانی و مهندسی جاری در منطقه ازجمله بررسی و حل مشکلات معابر و شبکه آب و فاضلاب محلات شطیط و کوی ولیعصر خبر داد.

نشست مشترکی میان معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند و جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با همراهی جمعی از مسئولین شهری آبادان، جهت پیشبرد پروژه بهسازی معابر و شبکه آب و فاضلاب محلات شطیط و کوی ولیعصر، برگزار شد.

موعود شمخانی در این نشست با بررسی مشکلات موجود به منظور حل مسائل منطقه، گفت: هدف ما رفع موانع و مشکلات محلات مذکور بوده و در این راه تمامی تلاشمان را خواهیم کرد یک بار برای همیشه این مسائل حل شود.

وی همچنین گفت: مجری طرح پروژه بهسازی معابر شطیط و کوی ولیعصر، سازمان عمران شهری شهرداری آبادان خواهد بود و مدت پیمان یک سال در نظر گرفته شده و مبلغی بالغ بر ۱۴میلیارد تومان نیز برآورد هزینه شده است. همچنین مجری طرح احداث شبکه فاضلاب، آبفا استان خوزستان می‌باشد که مبلغ این پروژه بالغ بر ۱۵میلیارد تومان و مدت پیمان یک سال و نیم می‌باشد.

در این نشست، هدف نهایی، رفاه حال شهروندان و به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی با تلاش و همت تمامی دستگاه‌های اجرایی عنوان شد.

 

گزارش: شیما حمیدپور-هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق-شماره۲۵