نگاهی به موج منفی رسانه‌ای بر ساحل بندر چابهار/ بندر چابهار، دروازه ورود سرمایه‌گذاران هندی

استفاده از کلمه اجاره به جای توسعه در بندر شهید بهشتی چابهار در روزهای گذشته باعث ایجاد جنجال رسانه‌ای و سوء‌استفاده بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت در ساخت جریانی منفی در مسیر توسعه اقتصاد کلان کشور شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، شاید در نگاه اول اشتباه انتشار خبر بیش از همه به ذهن خطور […]

استفاده از کلمه اجاره به جای توسعه در بندر شهید بهشتی چابهار در روزهای گذشته باعث ایجاد جنجال رسانه‌ای و سوء‌استفاده بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت در ساخت جریانی منفی در مسیر توسعه اقتصاد کلان کشور شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، شاید در نگاه اول اشتباه انتشار خبر بیش از همه به ذهن خطور می‌کرد، ولی بعد از گذشت چند ساعت جریانی رسانه‌ای به تکثیر این خبر با هدف تخریب یک قرارداد شفاف بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصاد ترانزیت با استفاده از ظرفیت‌های دریامحور در منطقه آزاد چابهار نمایان شد؛ ریشه خبر به سفر وزیر راه به هندوستان برمی‌گشت که عباس آخوندی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ایران براساس توافق‌های انجام شده تا یک ماه آینده عملیات توسعه بندر چابهار را به یک شرکت هندی واگذار خواهد کرد. پس از انتشار این خبر در خبرگزاری‌ها، جریانی از سایت‌های خبری این اظهارات آخوندی را با عنوان «اداره بندر چابهار به هند واگذار می‌شود» منتشر کردند که انتشار این خبر باعث ایجاد واکنش‌های مختلفی همچون زیرسوال رفتن منافع ملی و چرایی این اقدام از سوی دولت مواجه شد و فضای روانی علیه مسئولان و دولتمردان ایجاد کرد.

در این گزارش سعی کردیم تا با استناد به گفت‌ها و صحبت‌های مسئولین درخصوص نوع و ماهیت قرارداد فی مابین هند و ایران برای توسعه بندر چابهار، این شیطنت خبری و حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون آن را بررسی و برای مخاطبین روشن و شفاف کنیم.

 

نگاهی به بندر چابهار

بندر چابهار در بخش شمالی دریای عمان واقع شده و به دلیل بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج فارس و افغانستان و آسیای میانه نقش ویژه‌ای می‌تواند ایفا نماید.

موقعیت استراتژیک این بندر و قرار گرفتن آن در محور توسعه شرق کشور، باعث شده است تا دولت به واسطه سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد چابهار تدوین و اجرای طرح جامع توسعه آن را در قالب برنامه میان‌مدت در دستورکار قراردهد.

ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به احداث دو پست اسکله کانتینری به طول ۶۴۰متر و آبخور ۱۶متر و ۳پست اسکله چند منظوره به طول ۵۸۰متر و به عمق ۱۴متر و لایروبی ۱۷میلیون مترمکعب تا عمق ۱۶متر و استحصال اراضی به میزان ۱۹۵هکتار اشاره کرد.

این بندر توانایی ارائه خدمات انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج‌ها، آبرسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد.

از عمده مزایایی بندر چابهار می‌توان به، هم‌جواری با منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی چابهار، نزدیک‌ترین بندر کشور به مسیرهای اصلی، تجارت جهانی به ویزه مسیر شرق به غرب، برخورداری از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسب در مدخل اقیانوس هند و مسیر دریایی بین‌المللی، توانایی پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۵۰هزار تن با عمق ۱۴متر، قرارگیری در محور شرق کشور و دسترسی آسان به کشورهای پاکستان، افغانستان و CIS اشاره کرد.

با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار، ایران و هند علی‌رغم فشارهای آمریکا در تاریخ ۱۷اردیبهشت‌ماه سال‌۱۳۹۴ قراردادی را برای توسعه میدان راهبردی چابهار در جنوب شرق ایران به امضا رساندند.

به نقل از خبرگزاری رویترز در همان تاریخ، امضای قرارداد توسعه میدان چابهار بین ایران و هند در شرایطی است که آمریکا پیش از این به شرکای تجاری تهران هشدار داده بود تا پیش از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، از امضای هرگونه قرارداد تجاری با ایران خودداری کنند.

نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند و عباس آخوندی همتای ایرانی وی تفاهم‌نامه مربوط به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان را امضا کردند و طبق این تفاهم‌نامه دولت هند با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است که شرکت‌های هندی پروژه توسعه بندر چابهار را اجرا خواهند کرد.

با نگاهی به تاریخچه تفاهم ایران و هند در سال‌۲۰۰۳ میلادی، هر دو کشور با توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، در حدود ۱۵سال پیش موافقت کرده بودند، ولی این طرح به علت تحریم‌های غرب با پیشرفت ناچیزی روبه‌رو شده بود و پس از حدود ۱۲سال با توجه به تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزیرکشتیرانی هند و وزیر راه ایران، این پروژه بزرگ ملی قالب عملیاتی به خود گرفت.

اهمیت توسعه بندر چابهار زمانی نمایان می‌شود که خالد خان، رئیس فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند در مصاحبه‌هایس تاکید می‌کند که، صادرکنندگان هندی می‌خواهند با توسعه بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار ایران، صادرات خود به کشورهای مشترک‌المنافع را افزایش دهند و این یک همکاری مشترک بزرگ با حفظ منافع هر دو کشور خواهد بود و هند می‌خواهد با توسعه بندر چابهار در واقع هزینه حمل و نقل و زمان جابجایی کالا به آسیای مرکزی و خلیج فارس را تا حدود یک سوم کاهش دهد.

بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر بین‌المللی شهید بهشتی چابهار با حضور دکتر روحانی، رئیس‌‌جمهور ایران در تاریخ ۱۲آذرماه سال‌۱۳۹۶ به انجام رسید و پس از بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر بین‌المللی شهید بهشتی چابهار وی بیان کرد: با بهره‌برداری از این بندر، کالاها در زمان کوتاه‌تر و با قیمتی مناسب‌تر در اختیار کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.

روحانی تصریح کرد: کریدور شمال‌-‌جنوب برای منطقه و جهان بسیار حائز اهمیت است و امروز خوشحالیم که اولین فاز آن به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم فازهای بعدی را احداث و ظرفیت نهایی این بندر را بیش از پیش افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، بهره‌برداری از اولین فاز بندر مهم تجاری و بین‌المللی چابهار را  یک روز مبارک و تاریخی دانست و اظهار داشت: این بندر موقعیت و جایگاه ویژه‌ای دارد که می‌تواند کریدور شمال-‌جنوب را در یک مسیر کوتاه قرار داده و آن را به اقیانوس متصل کند.

وی با اشاره به اینکه کریدورهای دیگر بین‌المللی جنوب‌-‌شمال، به خلیج فارس منتهی میگردد و این کریدور به لحاظ اینکه به اقیانوس متصل می‌شود، حائز اهمیت است، افزود: این کریدور و بهره‌برداری از این بندر اهمیت ویژه اقتصادی دارد، چراکه باعث می‌شود کالاها در زمان کوتاه‌تر و با قیمتی مناسب‌تر در اختیار کشورهای همسایه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: کشورهای همسایه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسایگان شمالی ما در آسیای میانه به واسطه این کریدور به جنوب ایران، آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شوند و این از لحاظ سیاسی برای ما اهمیت داشته و روابط ما را با کشورهای شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهد داد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این بندر در مجموع برای استان سیستان و بلوچستان نیز حائز اهمیت است، گفت: اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار نیز می‌تواند موقعیت ممتاز‌تری را برای این منطقه ایجاد کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در طراحی این بندر، پنج پست اسکله به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از ۲۰۰هکتار زمین استحصال شده که می‌تواند برای مردم این استان اشتغال‌ ایجاد کند و هم می‌تواند ارتباط ایران با دیگر کشورها را نزدیک‌تر کند.

 

جزئیات سهم ایران و هند از درآمد‌های بندر چابهار

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ ۱۸آذرماه سال‌۱۳۹۶ با بیان اینکه تاکنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبوده، تاکید کرد: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است، البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

آقایی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه‌گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه‌گذاران هندی قرارداد BOT منعقد کرده‌ایم و هند مسئول تامین تجهیزات این بندر است، طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی، هندی‌ها باشند.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری این بندر نداشته باشند، برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کنار گزینه سرمایه‌گذاران هندی، متقاضی داخلی هم برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، گفت: تقاضای قابل توجهی وجود ندارد، به این معنا که تاکنون شرکتی از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضای اپراتوری این بندر را نکرده است.

وی افزود: به هر حال اولویت ما اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با سرمایه‌گذاران در این پروژه است و به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

آقایی همچنین درباره درآمد سالانه سرمایه‌گذاران هندی از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت ۱۰سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر میزان کالایی که وارد این بندر شود، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی هم برای هندی‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از درآمد‌های صادرات و واردات ۶۰درصد است. در بخش ترانزیت هم همین نسبت وجود دارد، یعنی ایران سهم ۶۰درصدی و هند سهم ۴۰درصدی خواهد داشت؛ که البته در ۵سال دوم قرارداد سهم ۶۰درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

آقایی با اشاره به سهم ایران و هند در بخش درآمد‌های حاصل از ترانشیپ کالا گفت: در بخش ترانشیپ سهم ایران ۴۰درصد و سهم هندی‌ها از درآمد‌های این حوزه ۶۰درصد است که البته در ۵سال دوم قرارداد سهم ایران در این بخش هم افزایش می‌یابد.

در حال حاضر ظرفیت این بندر در فاز اول ۸.۵میلیون تن است که پس از اجرای طرح توسعه، ظرفیت این بندر به ۸۵میلیون تن ارتقا پیدا می‌کند.

 

محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی:

بندر چابهار را به هندی‌ها واگذار نکرده‌ایم

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گویی در تاریخ ۱۹شهریورماه۹۷ بیان داشت: در هیچ جای دنیا حاکمیت بنادر واگذار نمی‌شود؛ بنابراین اداره بندر شهید بهشتی به معنی واگذاری چابهار به هندی‌ها نیست.

محمدعلی حسن‌زاده افزود: واگذاری بندر شهید بهشتی چابهار مدتی است مورد مناقشه قرار گرفته است. برخی تصور می‌کنند سازمان بنادر و دریانوردی این بندر را به هندی‌ها واگذار کرده است؛ اما چنین اقدامی در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد، چراکه حاکمیت امکان واگذاری فعالیت‌های خود را ندارد و تنها موضوع اپراتوری در بنادر دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: حال با حضور هندی ها در بندر استراتژیک چابهار به عنوان اپراتور (که برای هر دو طرف اهمیت بسزایی دارد) ضمن توسعه و رونق بندر چابهار می‌توان اشتغال را در آن منطقه به میزان چشمگیری افزایش داد و کشور هند نیز در کوتاه‌ترین مسیر ممکن به بازار افغانستان که شریک اقتصادی این کشور است، دست پیدا می‌کند.

حسن‌زاده درخصوص واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها بیان داشت: در تمام فعالیت‌های مربوط به هر بندر، یک قسمت اعمال حاکمیت و جایگاه دولت می‌باشد و قسمتی دیگر مربوط به عملیات و راهبری است. با این تعریف این مطلب که بندر چابهار به هندی‌ها واگذار شده، به جهت نقش اعمال حاکمیت و جایگاه دولت درست نیست. هرگز نمی‌توان چنین واگذاری را حتی تصور کرد؛ چراکه حاکمیت و مالکیت بنادر قابل واگذاری نیست. یعنی اینکه بگوییم یک بندر در ایران داریم که صفر تا صد آن دست یک کشور دیگر است، در ایران و سایر کشورها محال است. در همه کشورها حاکمیت بنادر از سوی دولت‌ها است.

وی گفت: لازم به ذکر است که تا سال‌۱۳۷۵ راهبری عملیات در بنادر توسط سازمان بنادر انجام می‌شد. در آن مقطع همه فعالیت‌های توسعه‌ای، تامین تجهیزات و… برعهده سازمان بنادر بود. به چنین بنادری، بنادر دولتی می‌گفتند. در دنیا هم چنین امری رواج داشت. از یک مقطعی به بعد بنادر دولتی به بنادر ابزاری تبدیل شدند؛ یعنی دولت‌ها اسکله‌ها را می‌سازند و تجهیزات را می‌خرند و قوانین و مقررات را برای نواحی بندری تعیین و اعمال می‌کند؛ بعد از آن به صورت اکران عمومی و یا مذاکره‌ای راهبری و اپراتوری بنادر دنبال می‌شود.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص چگونگی راهبری یک بندر به صورت واگذاری مذاکره‌ای بیان داشت: در بخش مذاکره‌ای با یک اپراتور بین‌المللی، قرارداد منعقد می‌شود و عملیات بندر و ترمینال به یک اپراتور واگذار می‌شود. در برخی اوقات هم اکران بین‌المللی صورت می‌گیرد. مانند بندر گوادر پاکستان که در اکران بین‌المللی، یک شرکت سنگاپوری برنده شد ولی بعدها که دولت پاکستان و چین قرارداد امضا کردند، سنگاپور کنار گذاشته شد و راهبری بندر گوادر به چینی‌ها واگذار گردید.

وی درباره چگونگی راهبری بندر چابهار اظهار کرد: در موضوع بندر چابهار براساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام داد و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه‌گذاری قرارداد ۴فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این ۴فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷میلیون و ۲۰۰هزار تن می‌رسد. قرار است راهبری یک فاز از ۴فاز بندر شهید بهشتی چابهار توسط اپراتور هندیIPGL انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد. طرح سرمایه‌گذاری هندی‌ها در زمینه تامین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ساله است.

حسن‌زاده درخصوص نقش راهبری از دیدگاه سازمان بنادر و دریانوردی بیان داشت: زمانی که یک کشتی به برج کنترل در هر بندر اعلام ورود می‌کند، سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیتی (برج کنترل) کشتی را تحویل می‌گیرد و در لنگرگاه مستقر می‌کند. بعد از آن اپراتور بندر (شرکت هندی) بار کشتی را تخلیه و کالا را نگهداری می‌کند و بعد از آنکه گمرک مجوز داد، آن کالا از دروازه بندر خارج می‌شود. بنابراین راهبری و اداره کردن ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی به منزله واگذاری بندر چابهار نیست. لازم به توضیح است که ما در بندر چابهار در حال ساخت ترمینال مواد معدنی هستیم و یا ترمینال نفتی فعال و ترمینال گاز مایع هم داریم. بدین جهت سایر ترمینال‌ها ربطی به اپراتور هندی ندارد.

وی درمورد حضور هندی‌ها در بندر چابهار اظهار داشت: قرارداد ما با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره‌برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است. موضوع قرارداد اپراتوری ۱۰هکتار (محوطه کانتینری، کالا، ساختمان اداری، رفاهی، تعمیرگاه و…) از فاز اول بندر شهید بهشتی ۳۶۰متر اسکله کانتینری و چند منظوره و درنهایت استفاده از تجهیزات موجود و اجاره بخشی دیگر است. در قرارداد اصلی که مدت آن ۱۰سال است، ۶۴۰متر اسکله و ۷۰هکتار محوطه و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص این موضوع که چرا قرارداد ۱۰ساله سازمان بنادر و دریانوردی از همان ابتدا شروع نشد و قرارداد موقت اجرایی شد، اظهار کرد: فعال و اجرایی شدن قرارداد اصلی با شرکت اپراتور هندی حدود یکسال تا یکسال و نیم زمان می‌برد؛ از آنجا که سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات خریداری کرده و دولت مصمم است که بندر چابهار را در حوزه ترانزیت و به خصوص تجارت با کشورهای‌CIS فعال کند، ما اپراتوری را می‌خواهیم که کار راهبری را انجام دهد. اپراتوری که در حال حاضر در بندر شهید کلانتری چابهار فعالیت می‌کند به عنوان بخشی از کار خود راهبری بندر شهید بهشتی را هم برعهده دارد. یعنی به عنوان بخشی از کار خودش این مهم را پیگیری می‌کند. لذا تا زمان شروع قرارداد اصلی، اپراتوری می‌خواهیم که به صورت موقت فعالیت کند. از این رو شرکت هندی برای قرارداد موقت مذاکرات خود را شروع کرد. در حال حاضر نیز راهبری موقت در مرحله ارائه ضمانت‌نامه است. از سویی شرکت هندی باید یک اپراتور ایرانی به عنوان شریک خود داشته باشد. شرکت هندی‌IPGL اکران عمومی کرده و شریک داخلی‌اش با این شرکت هندی همراه شده است. این شراکت برای ایران هم بسیار خوب است، چراکه کارگر از سمت ایران است و بندر شهید بهشتی می‌تواند یکی از بنادر اشتغال‌زای کشور باشد و از طرفی تا قبل از قرارداد اصلی، روند جذب کالا و فعالسازی این بندر سرعت می‌گیرد. در این زمان اپراتور هندی برای تامین تجهیزات می‌تواند اقدام کند.

وی درمورد گشایش اعتبار از طرف هندی‌ها گفت: اگزیم بانک هند کانال اعتباری ۱۵۰میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار درنظر گرفته است. لذا می‌توان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینال‌ها و فازهای بعدی توسعه‌ای بندر چابهار استفاده کرد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص پرسشی درمورد قرارداد موقت برای هندی‌ها صرفه اقتصادی دارد یا قرارداد اصلی که ۱۰ساله است بیان داشت: بندر چابهار مانند بندر شهید رجایی و سایر بنادر کشور فعال نبوده است و حتی سازمان بنادر و دریانوردی در این مقطع به عنوان یک بنگاه درآمدزا به بندر چابهار نگاه نمی‌کند. سازمان بنادر خواستار فعالسازی این بندر است بدین جهت تا ۹۰درصد تخفیفات بندری را به بندر چابهار اختصاص داد. هندی‌ها هم تمایل دارند که در جنبه‌های راهبردی حضور داشته باشند، چراکه شریک استراتژیک افغانستان هستند. هندی‌ها ترجیح می‌دهند به صورت مستقیم و به واسطه کوتاه بودن مسیر دریایی بنادر هند و چابهار از این مسیر استفاده کنند و در افغانستان حضور پررنگی داشته باشند. لذا هندی‌ها با تجهیز کارگاهی، نصب تجهیزات، آشنا شدن با فرآیند گمرکی ایران و… برای قرارداد اصلی حضور در بندر شهید بهشتی چابهار آماده می‌شوند.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

هدف نظام؛ فعالیت بندر شهیدبهشتی در قواره بین‌المللی است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگویی در تاریخ ۱۹شهریورماه۹۷ بیان داشت: قرارداد با شرکت هندی، صرفا در قالب اپراتوری فاز یک ترمینال بندر شهید بهشتی است.

عبدالرحیم کردی در مورد قرارداد اپراتوری منعقد شده با شرکت هندی به منظور بهره‌برداری از ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی، اظهار کرد: این قرارداد در قالب BOT است که به مفهوم ساخت، بهره‌برداری و انتقال مالکیت است و در مدت زمان مشخصی مدنظر قرار می‌گیرد و در نهایت نیز تجهیزات و امکانات مهیا شده در بندر باقی می‌ماند. صرفا قراردادی اپراتوری است که به منظور بهره‌برداری از ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی آگاهانه و ناآگاهانه موضوع واگذاری بندر چابهار را مطرح می‌کنند، گفت: قرارداد منعقد شده با شرکت هندی به منظور بهره‌برداری از ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی صرفا اپراتوری است و امکان مذاکره و جذب سرمایه‌گذار برای سایر بخش‌های بندر شهیدبهشتی چابهار وجود دارد.

کردی ادامه داد: بندر شهید بهشتی چابهار، بندری استراتژیک است و هدف کلان کشور این است که این بندر در مقیاس، جایگاه و قواره‌ای بین‌المللی فعالیت کند. تحقق هدف مذکور با انعقاد قرارداد با شرکتی هندی در دستور کار قرار گرفته و در سایر بنادر کشور نیز شاهد انعقاد قراردادهایی در قالب اپراتوری با بخش خصوصی داخلی هستیم.

 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران:

بهره‌برداری سه جانبه ایران، هند و افغانستان از بندر چابهار

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی در حاشیه نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان در کابل در تاریخ ۲۱شهریورماه۹۷ گفت: همکاری سه کشور ایران، هند و افغانستان در حوزه چابهار، نمادی از تجلی هم‌افزایی در سطح منطقه است.

سیدعباس عراقچی که در رأس هیاتی برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه معاونین وزارت خارجه هند، افغانستان و ایران به کابل پایتخت افغانستان رفته بود، افزود: هیات‌های سه کشور روی این نکته که چگونه می‌توانند در بخش حمل ونقل و بندر چابهار که اکنون تبدیل به نماد همکاری سه جانبه شده است، صحبت کردند و مذاکرات بین سه کشور در این خصوص ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در مورد چابهار، بحث ویژه‌ای داشتیم؛ از این جهت که این بندر، هم‌اکنون در ایران به یک بندر مهم تبدیل شده و با تسهیلاتی که بعد از توافق‌نامه برجام فراهم شد، این بندر توسعه خوبی پیدا کرد و در شش ماه گذشته به نحو مناسبی فعال بوده و مقادیر متنابهی کالا را از مبدأ هندوستان به مقصد افغانستان تخلیه و بارگیری کرده است.

عراقچی در پایان گفت: هندی‌ها نسبت به بندر چابهار به جهت اپراتوری حساب ویژه باز کردند و علاوه بر کمک، می‌خواهند مشارکت جدی در توسعه آن داشته و سرمایه‌گذاری کنند. طرح همکاری سه‌جانبه بین هند، ایران و افغانستان در همین رابطه تعریف شد و افغانستان نیز از این طرح (اپراتوری هندی‌ها در فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار) استقبال کرد، زیرا یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها با هزینه کم و امنیت خوب برای دسترسی این کشور به آب‌های آزاد است.

گزارش: مرضیه حسینی-نشریه اخبار آزاد مناطق