هارمونی توسعه در قشم با تمرکز بر تعالی صنعت شیلات

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پرورش میگو با شیوه های نوین و بهره مندی از تجهیزات و دانش روز در جزیره قشم آغازگر تحولات بنیادین این صنعت در کشور خواهد بود. به گزارش مناطق آزاد، حامد عبدالهی فینی بیان کرد: با اجرای طرح پرورش میگو به شیوه متراکم و برداشت این […]

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پرورش میگو با شیوه های نوین و بهره مندی از تجهیزات و دانش روز در جزیره قشم آغازگر تحولات بنیادین این صنعت در کشور خواهد بود.

به گزارش مناطق آزاد، حامد عبدالهی فینی بیان کرد: با اجرای طرح پرورش میگو به شیوه متراکم و برداشت این آبزی طی ۳ دوره در سال برای اولین بار در کشور، جزیره قشم تا افق ۱۴۰۰ به ظرفیت تولید بیش از ۱۰هزار تن میگو در سال دست می یابد.

وی ادامه داد: این جزیره در بخش تولید میگو در واحد سطح در مقایسه با نُرم حدود ۳ تُن در هکتار درنقاط مختلف کشور با ظرفیت برداشت ۷ تُن در هر هکتار، رکوردار این صنعت می باشد.

عبدالهی فینی با بیان سیاست سال ۹۷ مدیریت شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در ایجاد تجهیزات و تاسیسات نگهداری میگو به صورت گلخانه ای، افزود: برای بهره برداری بیشتر از این صنعت به سرمایه گذاری اصولی و استفاده از فناوری های روز دنیا نیاز داریم.

او با تاکید بر راه اندازی نخستین مزرعه پرورش متراکم میگو کشور در قشم با هدف افزایش بهره وری تولید در واحد سطح، گفت: این اقدام الگویی برای سرمایه گذاری اصولی این بخش از صنعت شیلاتی کشور است.

به گفته مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم، متراکم سازی پرورش میگو در استخرهای بتنی امکان برداشت ۲۰ تُن میگو در هر هکتار را فراهم می کند.

وی اضافه کرد: ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش افزوده از تولید لارو، پرورش، فرآوری، بسته بندی و صادرات این محصول بخش دیگری از برنامه های سال ۹۷ در این منطقه است.

عبدالهی ادامه داد: در حال حاضر دو مرکز تکثیر لارو هر کدام با ظرفیت تولید اسمی ۲۰ میلیون قطعه در سال در جزیره قشم فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: برای تحقق تولید ۱۰ هزار تُن میگو تا افق ۱۴۰۰ در جزیره قشم به یک میلیارد قطعه لارو نیاز داریم.

به گفته عبداللهی برای تامین این میزان لارو، درخواست ایجاد سه مرکز تکثیر پیشرفته با ظرفیت یک صد تا یک صد و ۵۰ میلیون قطعه لارو توسط سازمان منطقه آزاد قشم به سازمان شیلات ایران ارائه شده است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: یک هزار و ۷۵۹ هکتار اراضی برای توسعه زیرساخت های پرور میگو در قشم شناسایی و بخش اعظم آن به سرمایه گذاران واگذار شده که اشتغال ۶۰۰ نیروی کار مستیم از مزایای آن است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته بیش از ۶۰۰ تن میگو در قشم تولید شده است، اظهار کرد: برنامه فعالان این صنعت در قشم افزایش تولید تا دو هزار تُن میگو در سال ۹۷ می باشد.

بنا به این گزارش، میگوهای تولید شده در قشم علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهایی همچون چین، روسیه و فرانسه صادر می شود.