مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد:

پیشرفت روند توسعه در منطقه آزاد قشم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: توسعه جزیره قشم در بخش‌های مختلف از چند سال گذشته آغاز شده و این روند ادامه خواهد داشت.

مرتضی بانک در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مردم جزیره قشم ازجمله مرزداران و مرزبانان عزیز کشور هستند، اظهار داشت: در این سفر شاهد فعالیت‌های متنوعی در جهت توسعه جزیره قشم بودیم، به نحوی که ۱۷پروژه در بخش‌های مختلف تولیدی، عمرانی، زیرساختی و گردشگری به بهره‌برداری رسید که چهار پروژه مربوط به تولیدی و الباقی خدماتی، هتلینگ و گردشگری است که مجموع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی آن ۲هزار و ۴۴۲میلیارد ریال و یک میلیون و ۷۰۰هزار یورو است.

وی با تاکید بر اینکه مجموع سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌برداری‌های جدید در قشم حدود ۲۷۰نفر اشتغال جدید ایجاد کرده است، گفت: در حوزه هتلینگ، به ظرفیت تخت‌های جزیره قشم ۱۱۰۰تحت اضافه می‌شود. پروژه‌های بیشتری در منطقه آزاد قشم در حال تدارک و اتمام است و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام شده که حتما امسال و اوایل سال آینده شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود که موجب تحرک بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌مندی مردم از این فعالیت‌ها خواهد شد.

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیمات در خصوص «حذف معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد» تصریح کرد: مناطق آزاد دارای دو ویژگی عمده و مهم هستند که معافیت‌های مالیاتی و گمرکی را شامل می‌شود که اگر این دو ویژگی را نداشته باشند، دیگر منطقه آزاد محسوب نمی‌شوند.

مرتضی بانک افزود: کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند بیش از آنکه از تصمیم دولت و مجلس مطلع باشند، نظرات شخصی خود را مطرح می‌کنند که در حال حاضر مبنای قانونی ندارد. مناطق آزاد، قوانین و مقررات اختصاصی دارند که معافیت مالیاتی ۲۰ساله برای فعالان اقتصادی در این مناطق تعریف شده است و هر تغییری در هر معافیتی باید در چارچوب و همین قانون خاص انجام شود و اگر قانون جامع مالیاتی تهیه می‌شود، برای موارد خاص نخواهد بود.

وی ادامه داد: این موضوع توسط معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شده و اعلام کرده‌اند بحث معافیت بعد از ۲۰سال در مناطق آزاد نهایی نشده و تصمیمات گرفته شده در این خصوص به صورت لایحه به مجلس رفته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان اظهار کرد: در این لایحه معافیت مالیاتی بعد از ۲۰سال، در طول ۵سال معافیت‌ها به صورت پلکانی کاهش پیدا کرده تا به کف ۳۰درصد برسد که این معافیت برای فعالیت‌های تولیدی، صادراتی و کشاورزی است و فعالیت‌های بخش بازرگانی بعد از ۲۵سال معافیت نخواهند داشت.

گفتنی است، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد صبح یکشنبه (‌۲۰بهمن‌ماه) با هدف افتتاح و بهره‌برداری از ۱۷پروژه تولیدی، عمرانی و گردشگری جزیره قشم در ایام الله دهه مبارک فجر، به جزیره قشم سفر کرد.

این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲هزار و ۴۴۲میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی یک میلیون و ۷۰۰هزار یورو برای بیش از  ۲۷۰نفر نیروی کار بومی فرصت شغلی ایجاد کرده است.