مشاور عالی فرمانده کل قوا در بازدید از بندر شهید رجایی مطرح کرد:

پیوند ساختاری اقتصاد کشور با توسعه دریامحور در چشم‌انداز‌۱۴۲۴

در جریان بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نیروهای مسلح از بندر شهید رجایی، نقش راهبردی بنادر و صنعت دریانوردی در چشم‌انداز‌۱۴۲۴ تشریح شد و تقویت بنیه دفاعی و امنیتی به عنوان محور اساسی آمایش سرزمین مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی با همراهی ۳۰نفر از اساتید و دانشجویان دانشکده فرماندهی عملیات مشترک و مرکب دافوس ارتش جمهوری اسلامی از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی دیدن کرد.

یک فروند کشتی کانتینری متعلق به ناوگان ملی، ماکت پیش‌ساز طرح‌های توسعه بندر و اسکله‌های پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما متردد به بزرگترین بندر بازرگانی ایران ازجمله بخش‌هایی بود که از سوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت.

سرلشکر رحیم صفوی در ادامه حضور خود در دروازه طلایی اقتصاد ایران، در نشستی مشترک با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با آخرین دستاوردهای متخصصان صنعت دریانوردی ایران آشنا شد‌ و در جریان جدیدترین وضعیت عملیاتی بزرگترین بندر تجاری ایران قرار گرفت.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح طی سخنانی به تبیین نقش راهبردی بنادر و صنعت دریانوردی در چشم‌انداز‌۱۴۲۴ پرداخت و گفت: در قالب این سند چشم‌انداز که برای گام دوم و چهل ساله آتی انقلاب اسلامی در دست تدوین است، جایگاه ویژه‌تری برای پیوند ساختاری اقتصاد کشور با توسعه دریامحور هدفگذاری شده است؛ زیرا پیش‌بینی‌ها از رسیدن جمعیت ایران به رقم ۱۰۰میلیون نفر طی دهه پیش رو حکایت دارد.

وی ادامه داد: تاکنون در کرانه ساحلی جنوب ایران ۷۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که باید پازل طرح‌های پدافند غیرعامل برای صیانت از این سرمایه و ثروت گرانبهای کشور تکمیل شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بیشتر «راهبرد دریایی» در طرح‌های آمایش سرزمین، خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی با ظرفیت جابه‌جایی ۱۰۹میلیون تن کالا، یکی از دستاوردها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی است که ۶۰درصد صادرات و واردات کشور به این بندر وابسته است.

سرلشکر رحیم صفوی هدف اصلی اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی را تحمیل اراده سیاسی بر جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: ایران طی ۱۱۱سال اخیر گرفتار اقتصاد تک‌محصولی متکی به نفت شده است و برای گریز از تنگنای تحریم‌ها، باید از موقعیت گذرگاهی و دریایی کشور در توسعه صادرات و ترانزیت بهره بیشتری گرفته شود.

وی تصریح کرد: در جغرافیایی پیرامونی ایران، ۱۵کشور با ۶۰۰میلیون نفر جمعیت وجود دارد که سالانه نیاز به ۸۰۰میلیارد دلار واردات انواع کالا دارند و ایران با راهبرد دریایی می‌تواند از این فرصت استفاده بهینه کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح با بیان این مطلب که در شرایط فعلی که کشور ایران مورد هدف جنگ‌های نرم قرار گرفته، دفاع و امنیت اساس محوری آمایش سرزمین است، گفت: سرمایه‌گذاری و توسعه در مسیر تحقق این هدف مهم معنا پیدا می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز در این نشست اظهار داشت: علیرغم جنگ اقتصادی ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران، توسعه بندر متوقف نشده است؛ به موازات انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا از کشتی‌ها، طرح‌های عمرانی توسعه پایانه‌های نفتی، کانتینری و مواد معدنی این بندر در حال اجراست که نشانگر پویایی و اقتدار کشور است.

اله‌مراد عفیفی‌پور خاطرنشان کرد: در قالب مرحله سوم طرح توسعه کانتینری، ۱۴۰۰متر اسکله جدید و همچنین در یک طرح دیگر، سه پست اسکله نفتی به طول ۱۰۰۰متر ایجاد می‌شود که ظرفیت موجود ۱۰۹میلیون تنی جابه‌جایی کالا در بندر را تا میزان ۶۰درصد افزایش خواهد داد.

عفیفی‌پور با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به منظور بهره‌مندی بیشتر از دانش و توان فنی متخصصان داخلی گفت: تاکنون ۸۰۰قطعه تجهیزات بندری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در بخش دیگری از سخنانش توضیحاتی را در خصوص برنامه‌های کلان سازمان بنادر برای ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تشریح جایگاه استان هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت‌ها و گردشگری دریایی ایران به اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این نشست ارائه کرد.

شایان ذکر است، در پایان این برنامه، مباحث مربوط به طرح‌های پدافند غیرعامل، تاثیر راهگذرهای حمل و نقلی جدید در منطقه و تحریم‌ها بر فعالیت‌های بندر، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌های توسعه دریامحور و اقدامات مربوط به گردشگری دریایی ازجمله محورهای مهمی بود که در قالب سوال از سوی دانشجویان دانشکده فرماندهی عملیات مشترک و مرکب دافوس ارتش جمهوری اسلامی مطرح شد و مدیرکل بندر به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ‌های مبسوطی ارائه کرد.