رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

کاهش وابستگی به نفت در گرو توجه به ظرفیت‌‎های اقتصادی کشور است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به ظرفیت‌‎های اقتصادی کشور و اجرای طرح‌هایی نظیر فولاد، پتروشیمی و گردشگری، وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، الیاس حضرتی در نخستین همایش معرفی ظرفیت‌های فولاد در چابهار اظهار داشت: چابهار موقعیت راهبردی مناسبی برای توسعه دارد و تامین زیرساخت‌های آن می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران کمک کند.

حضرتی افزود: صنعت گردشگری در دنیا درآمدزا و منشا توسعه اقتصادی است، ولی در ایران توجه چندانی به آن نشده است.

او گفت: وابستگی به نفت سال‌هاست که در ایران ادامه دارد و هر روز نسبت به سال قبل بیشتر شده و همیشه نگران تحریم و بالا و پایین آمدن قیمت نفت هستیم و در بحران‌ها حتی نمی‌توان حقوق کارمندان دولت را پرداخت و یا طرحی را به سرانجام رساند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رانت عظیمی در درآمدهای نفتی در کشور پیش آمده و برخی مسائل سبب شده تا شاهد بی‌برنامگی در تصمیم‌گیری‌ها و توجه به سایر بخش‌ها باشیم.

حضرتی اظهار داشت: کشوری پر از نعمت نباید به دنبال استفاده از درآمد نفت در بخش‌های مختلف باشد و از فرصت‌های بیشمار و ذهن‌های خلاق استفاده نکند.

او تصریح کرد: چنانچه اخذ مالیات در چارچوب درست انجام شود، می‌توان کشور را از بحران نجات و مدیریت را به خوبی انجام داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کشورها با کاهش وابستگی‌های نفت هم‌اینک جایگاه خوب و توسعه یافته‌ای دارند و ما باید به سمت صنایع جایگزین حرکت کنیم.

 

محدوده ۲شهرستان چابهار و کنارک منطقه آزاد شوند

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: طرح افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار در حال پیگیری است و امیدواریم محدوده ۲شهرستان چابهار و کنارک منطقه آزاد شوند تا بخشی از مشکلات زیرساختی این مناطق مرتفع شود.

عبدالغفور ایران‌نژاد افزود: محدوده فعلی منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت ۱۴هزار هکتار در ۲۵سال گذشته تصویب و اجرایی شده و فاقد مرز زمینی، دریایی و هوایی است.

ایران‌نژاد ادامه داد: هدف‌گذاری ۱۰میلیون تن فولاد تا افق‌۱۴۰۴ در چابهار امیدبخش اشتغال، توسعه و افزایش محصولات ایران است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حمل و نقل و ترانزیت کالا در چابهار با راه‌اندازی بندر شهید بهشتی، تکمیل راه‌آهن، ساخت بزرگراه چابهار به زاهدان و سایر پروژه‌های زیرساختی توسعه سواحل مکران متحول می‌شود.

او بیان کرد: چابهار اهمیت فراوانی برای نظام اسلامی ایران دارد و همواره رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران تاکید دارند.

بنا به این گزارش، همایش فولادSTEELEX  چابهار با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی ایران، معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی، رئیس خانه معدن ایران و جمعی از مدیران عامل صنایع فولاد کشور در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.