با ورود بیستمین کشتی به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی:

کریدور چین-قزاقستان-ایران رونق چشمگیری گرفته است

تاکنون ۵۷کشتی در قالب ۷۵۸دستگاه کانتینر، کالا و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشورمان را از طریق مجتمع بندری کاسپین وارد کشور نموده‌اند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با پهلوگیری بیستمین کشتی تجاری حامل کالاهای مسیر کریدور چین-قزاقستان-ایران، این کریدور تجاری در مسیر رونق قرار گرفته است.

بر این اساس، کریدور چین-قزاقستان-ایران که با محوریت منطقه آزاد انزلی از سال گذشته به صورت رسمی شروع به کار نموده، هم‌اکنون به عنوان مسیر فرعی کریدور بین‌المللی “یک کمربند، یک جاده” کشور چین، عمل می‌کند و با اقبال بازرگانان داخلی و خارجی دوران جدیدی از فعالیت‌های ترانزیتی در شمال کشور رقم زده شده است.

بنا بر این گزارش، “کشتی نازمهر” که بیستمین کشتی ترانزیتی در این مسیر تجاری بود، کالا و مواد اولیه مورد نیازهای واحدهای تولیدی-‌صنعتی منطقه آزاد انزلی و استان را در قالب ۲۱کانتینر در مجتمع بندری کاسپین تخلیه نموده است. این محموله شامل کالا و مواد اولیه چینی است که توسط خطوط راه‌آهن چین وارد بندر اکتائو در کشور قزاقستان شده و به وسیله کشتی از طریق مسیر دریایی، به مجتمع بندری کاسپین منتقل گردید و در این بندر به منظور بهره‌برداری واحدهای تولیدی منطقه و استان تخلیه شد.

از زمان شروع به کار مسیرهای ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین تاکنون ۵۷کشتی در قالب ۷۵۸دستگاه کانتینر، کالا و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشورمان را از طریق این بندر نسل سوم، وارد کشور نموده‌اند. بندری که با تکیه بر فضای پسکرانه حدود ۵۰۰هکتاری خود و با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی، تاکنون سه پست اسکله از فاز نخست خود را وارد مدار تخلیه و بارگیری کالا نموده و با انعقاد توافق‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء، ظرف دو سال آینده اسکله رو-رو نیز در آن ساخته می‌شود تا در کنار توافق‌نامه اتصال مسیر ریلی سراسری کشور به این مجتمع بندری، حلقه‌های ایفای نقش هاب منطقه‌ای مبادله کالا در این بندر تکمیل گردد.

گفتنی است، کریدور تجاری چین-قزاقستان-ایران با پیگیری‌های سازمان منطقه آزاد انزلی و با محوریت مجتمع بندری کاسپین به منظور ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدیدِ ترکیبی و در راستای افزایش ظرفیت ترانزیت کالا در دریای خزر شروع به کار نموده و در عین حال، کاهش زمان و هزینه حمل و نقل کالا در مقایسه با مسیر تجاری موجود کشورمان به همراه عمل کردن به عنوان مسیر فرعی کریدور بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده» چین، از مهم‌ترین مزایای کریدور مزبور ارزیابی می‌شود.