گفت‌وگو با طاهره شهرکی مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم:

گره خوردن تمامی حوزه‌ها در مسیر توسعه با صنعت گردشگری

جزیره زیبای قشم که پر است از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر، یکی از منحصربه‌فرد‌ترین مناطق ایران در مسیر توسعه گردشگری خصوصا در چند سال گذشته به حساب می‌آید. جزیره‌ای آرمیده بر پیکر خلیج فارس با تمدن و فرهنگ غنی مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز که مهم‌ترین شاخصه توسعه گردشگری در قشم محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، طی سال‌های اخیر با توجه به تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص توجه بیش از پیش به رونق گردشگری به عنوان اهرم توسعه اقتصادی جزیره و ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری این منطقه آزاد، شاهد سرعت گرفتن توسعه گردشگری در در این بوده‌ایم؛ از این رو با توجه به اهمیت مبحث گردشگری در جزیره قشم گفت‌و‌گویی با طاهره شهرکی مدیر میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم داشتیم تا بیشتر با برنامه‌ها و اهداف توسعه‌گرای گردشگری در این منطقه آشنا شویم که در ادامه می‌خوانید.

 

ارتقاء کیفیت گردشگری، شعار امسال جزیره قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: جزیره زیبای قشم از یک ظرفیت بسیار بزرگ و تاریخی و فرهنگی غنی به واسطه جامعه محلی پویایی که دارد، برخوردار است، قشم به عنوان یکی از بزرگترین جزیره‌های غیرمستقل دنیا و بزرگترین جزیره خلیج فارس و با توجه به آثار تاریخی به دست آمده از این جزیره می‌توان به تاریخچه بسیار طولانی آن و فرهنگ کهن قشم پی برد. طی چند سال گذشته به واسطه حضور جناب مهندس مومنی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، شاهد یک جهش بلند در حوزه زیرساخت‌های گردشگری در قشم بوده‌ایم، از ایجاد اسکله‌های تفریحی، راه‌های دسترسی به روستاهای هدف گردشگری و کمپ پارک‌ها و همچنین تاسیسات گردشگری که توسط سازمان با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده و این امر باعث کم شدن فاصله بین جذابیت‌های طبیعی جزیره در حوزه گردشگری و نیاز ایجاد زیرساخت‌ها در طول این سال‌ها بسیار کم شده است. اما نکته مهم برای ما، ارتقاء کیفیت در کنار کمیت است، چراکه به واسطه مبحث کمی، رشد بسیار چشمگیر و پر سرعتی را  در قشم داشته‌ایم، اما این رشد در کیفیت آن نبوده است، برابر دستور مدیرعامل محترم و شعار سال جزیره قشم که سال «ارتقاء کیفیت گردشگری» نامگذاری شده، برنامه‌هایی را بر این اساس تدوین کرده‌ایم، که مهم‌ترین برنامه، ارتقا خدماتی می‌باشد که به مسافران داخلی و خارجی در جزیره قشم باید ارائه گردد.

 

نظارت و درجه‌بندی واحدهای خدمات گردشگری

طاهره شهرکی افزود: در حوزه تاسیسات گردشگری، بحث تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط تاسیسات نوپایی مانند بوم‌گردی‌ها که در سال‌های اخیر به همت همکاران سازمان و همچنین جامعه محلی رونق چمشگیری داشته‌ است را به دنبال درجه‌بندی این واحدهای بوم‌گردی در جزیره هستیم و نگاه‌مان کاملا نگاه بومی و فرهنگی است. ایجاد واحد‌های بوم‌گردی به تعبیری حفظ فرهنگ منطقه‌ای در کنار ارائه سوریس به گردشگران می‌باشد و بی‌تردید هیچ گردشگری توقع سرویس یک هتل را از یک واحد بوم‌گردی ندارد؛ به عنوان مثال استفاده از برقه به عنوان یک فرهنگ در بین زنان بومی و یا شستن دست با استفاده از آفتابه و لنگن که منشا در احترام به مسافران از قدیم‌الایام بوده است؛ نگاه فرهنگی ما به واحدهای بوم‌گردی می‌باشد؛ اما متاسفانه در حال حاضر از این ساختارها تا حدودی در واحدهای بوم‌گردی خودمان دور شده‌ایم و شاهد هستیم که کارکنان واحدهای بوم‌گردی که از جامعه محلی هستند، ترجیح می‌دهند که به مد روز لباس بپوشند، در حالی که هدف از راه‌اندازی این واحد‌ها، عرضه لباس‌های سنتی و بسیار فاخر بومی منطقه بوده است؛ قطعا در سال پیش رو به همه این موضوعات رسیدگی خواهد شد و ساماندهی خواهد گردید. سفره‌خانه‌ها و سایت‌های تفریحات ساحلی و همچنین سایت‌های تفریحات هوایی جزیره قشم همه درجه‌بندی خواهند شد و براساس درجه‌ای که دارند، می‌توانند خدمات و نرخ‌گذاری نمایند و جذب گردشگر و توریسم را انجام دهند.

 

لزوم برندسازی گردشگری در کشور

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه نگاه فعالین اقتصادی حوزه گردشگری در قشم هم ارتقاء سطح خدمات است و متوجه صدماتی که به دلیل کیفیت پایین خدمات متحمل شدند، هستند؛ باید باور داشته باشیم که همه نعمات طبیعی و زیبایی‌های خدادادی این جزیره زیبا در خدمت ما برای جذب گردشگران است؛ اما وقتی خدمات استانداردی ارئه نمی‌دهیم، به یقین نمی‌توانیم همراهی گردشگران را هم با خود داشته باشیم. خوشبختانه در این مسیر همراهی جامعه محلی و جامعه هتلداران و جامعه آژانس‌داران و صنوف مختلف را داریم و امسال یقینا یک سختگیری را در این خصوص در جهت بالا بردن سطح خدمات در جزیره قشم خواهیم داشت. در کنار این کار، یکسری امور باید به موازات آن انجام شود، مانند بحث برندینگ جزیره قشم؛ به طور مثال دبی به عنوان یک هدف گردشگری در منطقه با توجه به اینکه هیچ عقبه تاریخی ندارد و صرفا با توجه به نگاه ویژه به مبحث برندینگ توانسته بیشترین میزان ورود گردشگر در منطقه را به دست بیاورد و یا مالزی، سنگاپور و ترکیه که بحث برندینگ گردشگری را به بهترین شکل ممکن در جهان جلو برده‌اند، اما خیلی از مقاصد گردشگری در دنیا هستند که با وجود ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نتوانسته‌اند در این حوزه موفق عمل کنند، چراکه به موضوع برندینگ توجه نکردند. صنعت گردشگری‌، صنعتی نیست که شما منتظر باشید تا به موفق دست یابید، چراکه کشورهای دنیا در لحظه در حال جذب گردشگران سرگردان هستند و گردشگرانی که به دنبال جذابیت‌ها و برند گردشگری دنیا هستند را به ثانیه به سمت خودشان جذب می‌کنند و گردشگر فارغ از هر موضوع سیاسی، مذهبی و دینی در حال انتخاب سفر خود است و به هیچ موضوعی کاری ندارد. اساسا گردشگری صنعتی است که باعث وفاق و صلح و دوستی در دنیا می‌شود و این یکی از راه‌های است که می‌توانیم از لحاظ سیاسی هم کشور را تقویت کرده و زیبایی‌های خودمان را برند نماییم؛ باید به این نکته مهم توجه کنیم که حجابی که ما در کشور داریم، یک برند برای ایران است‌، کما اینکه گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند چه عکس‌های زیبایی با حجاب می‌گیرند و در دنیا تبلیغ می‌کنند‌؛ آنها حجاب و پوشش ما را یک محدودیت نمی‌بینند و آن را به عنوان یک هنر تلقی می‌نمایند و برایشان جذابیت دارد و با شال‌ها و روسری‌های رنگی مختلف عکس می‌گیرند در مکان‌های گردشگری ما، تبلیغ ایران را در سطح جهان می‌کند؛ بنابراین باید به سراغ این داشته‌های خودمان برویم. مراسم‌های آیینی و مذهبی در کشور، یکی از بزرگترین برگ برنده ما است، مراسم‌هایی که شیعیان و اهل تسنن دارند و ادیان دیگر در این کشور دارند، یک ظرفیت بسیار بزرگ برای راه‌اندازی گردشگری موضوعی و تاریخ‌دار در ایران است. در ایام اربعین در کشور عراق شاهد هستیم که موج عظیمی راه میفتد و چند میلیون گردشگر مذهبی در یک ایام خاص به این کشور سرازیر می‌شوند و پول به صنعت گردشگری این کشور تزریق می‌شود؛ مگر ما در کشور خودمان از این قبیل مناسبت‌ها کم داریم‌؟! در جزیره قشم آیین‌های بسیار زیبا و جذابی در طول سال اجرا می‌شود، که جز میراث ناملموس ما هستند و باید تک به تک این آیین‌ها را شناسایی و پردازش کنیم و این آیین‌ها را به یک برند بدل نماییم و از طریق این مراسمات، گردشگران را به کشور دعوت کنیم تا جلوی سردرگمی گردشگران را زمان ورود به کشور بگیریم. بی‌شک سازمان منطقه آزاد قشم در سال جدید به جد این موضوعات را پیگیری خواهد کرد.

 

ارزآوری برای کشور با جذب گردشگر خارجی

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص بحث تبلیغات درخصوص برندینگ جزیره قشم بیان کرد: در این خصوص باید کمپین‌های مختلفی را راه‌اندازی کنیم؛ بهترین تبلیغ برای ما، هدفگذاری درست بر جامعه مخاطب است؛ چراکه ما نیازمند گردشگرانی هستیم که به تاریخ‌مان علاقه دارند، گردشگری را باید جذب کنیم که علاقه‌مند است در یک کمپ بوم‌گردی حضور پیدا کند و تجربه غذای محلی و سنت‌های زیبای قشم را برای اولین بار در زندگی خود را داشته باشد. در حوزه برندینگ باید ظرفیت‌های خود را بشناسیم و بر روی آنها برنامه‌ریزی کنیم و به سراغ سلیقه مخاطب برویم؛ به عنوان مثال کشور سوئیس کشوری است که گردشگران آن به سمت اماکن تاریخی می‌روند، آلمانی‌ها به سمت تمدن‌هایی می‌روند که سابقه تاریخی داشته باشد؛، باید کشورهای هدف خودمان را انتخاب کنیم و کمپین‌های تبلیغاتی را راه‌اندازی کنیم؛ باید به سراغ آژانس‌های معتبر بین‌المللی برویم و آنها را با آژانس‌های قوی خودمان لینک نماییم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در حال حاضر بهترین فرصت برای کشور ما، بحث جذب گردشگران خارجی است و باید از این فرصت استفاده کنیم و جاذبه‌های گردشگری کشور را تبلیغ نماییم و از این طریق صادر کنیم، باید ارزش‌های فرهنگی کشور را به نمایش بگذاریم و از این مسیر، درآمدهای ارزی را بالا ببریم. به یقین در حوزه برندینگ، با همکاری رسانه‌های سراسری، آژانس‌های مسافرتی برتر به موفقیت دست خواهیم یافت و همچنین ایجاد پروازهای جدید به کشورهای مختلف از مقصد قشم یکی دیگر از راهکارهای موثر در این امر است که خوشبختانه نوروز امسال خط قشم به مقسط را راه‌اندازی کردیم و هدفگذاری نمودیم که به پایتخت‌های خیلی از کشورهای هدف گردشگری جزیره این پروازها را بگذاریم. ما منطقه آزاد هستیم و نیاز به ویزا برای ورود گردشگران خارجی نداریم، که این امر به نسبت سرزمین اصلی یک امتیاز بسیار بزرگ است و به واسطه توسعه گردشگری می‌توانیم خیلی از مشکلات اقتصادی و سیاسی که درگیرش هستیم را رفع نماییم.

 

تدوین سند میراث ناملموس جزیره قشم

وی درخصوص میراث ناملموس قشم اظهار داشت: ما در حال تدوین سند میراث ناملموس جزیره قشم هستیم؛ جذابیت‌های فرهنگی بسیار غنی که هزاران سال دوشادوش مردم بومی و محلی این جزیره دست به دست شده و به نسل‌های بعدی رسیده و ما به آنها توجهی نکرده‌ایم؛ آیین‌ها و مراسم ملی و منطقه‌ای‌، ازجمله دریانوردی قشم یک تاریخ برای کشور ایران است‌؛ مراسم‌های مختلفی که در زمان‌های صید برگزار می‌شود می‌تواند به یک رویداد گردشگری بین‌المللی بدل شوند؛ پوشش و پوشاک مردم این جزیره که هر فردی پوشش منحصربه‌فرد خود را داشته و یا از روی برقه یک زن قشمی می‌توانید متوجه شوید که او برای کدام روستا است و شرایط خانوادگی، اقتصادی و شغلی او چگونه است و… اینها موضوعاتی نیست که به سادگی از کنار آنها عبور کنیم و باید این مباحث را دنبال و بررسی نماییم؛ ما وظیفه داریم که این فرهنگ‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم، همچنین تنوع غذایی جزیره قشم، ضرب‌المثل‌ها، ادبیات و شعرا و تمامی کسانی که نقش عمیق و تاثیرگذاری در کشور داشته‌اند و نه تنها در جزیره قشم که وظیفه پرداختن و معرفی این ظرفیت‌ها بر دوش ما است و همه توان خود را در رسیدن به این هدف به کار گرفته‌ایم.

 

نقش موثر جامعه محلی در توسعه گردشگری قشم

شهرکی درخصوص اهمیت بحث آموزش و توجه حوزه گردشگری به این موضوع گفت: در حوزه آموزش چندین بخش شامل آموزش به پرسنل شاغل در این حوزه و همچنین جامعه محلی و بومی که سرمایه اصلی ما در مسیر توسعه گردشگری هستند، برنامه‌های ویژه‌ای داریم و سازمان منطقه آزاد قشم به هیچ عنوان از جامعه محلی قشم غافل نیست و یک پکیج به صورت کامل برای جامعه محلی قشم در تمامی حوزه‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

 

بازطراحی و برندینگ صنایع دستی جزیره قشم

وی درباره تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل در جزیره قشم گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها و هدفگذاری‌های ما در جزیره قشم، تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل در قشم است. قلعه پرتغالی‌ها یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در کشور است که در جزیره قشم قرار دارد؛ نماد استعمارستیزی و استقلال‌طلبی و آزادی ایرانیان است و یک ظرفیت بزرگ تاریخی محسوب می‌شود که انشاالله این قلعه را امسال مرمت، بازسازی و احیا خواهیم کرد‌؛ همچنین اکو موزه لافت که اولین اکو موزه ملی ایران می‌باشد که به ثبت رسیده است. طرح ساماندهی روستای بزرگ هدف گردشگری را در دستورکار داریم؛ چند موزه شخصی و یک موزه مردم شناسی در سطح جزیره و در لافت راه‌اندازی خواهد شد؛ خانه فرهنگ و گردشگر جزیره قشم راه‌اندازی خواهد شد که از بناهای بسیار زیبا و تاریخی می‌باشد و کار مرمت آن آغاز شده است و همچنین در حوزه شناسایی میراث معنوی و تاریخی جزیره ورود خواهیم کرد و مسلما در حوزه میراث ناملموس قشم چند اثر را به عنوان آثار ملی به ثبت خواهیم رساند و حتی ثبت جهانی خواهیم نمود. بسیاری از کشورهای عربی به دنبال این هستند که بخش عظیمی از میراث ناملموس تمدن‌هایی که در سطح خلیج فارس بوده را به نام خودشان ثبت کنند که نباید از این موضوع غافل شویم. در حوزه صنایع دستی که ارتباط مستقیم با جامعه محلی دارد و منبع بزرگ سطح درآمد جوامع محلی در قشم است و غنای بسیار بزرگی هم در قشم دارد، در حال ساماندهی، توسعه و ترویج آن به صورت جد در سطح جزیره هستیم و با کمک همه عزیزان موزه-گالری صنایع دستی را در شهر قشم و در کنار موزه ژئوپارک قشم در حال ایجاد هستیم و یک مرکز حمایتی صنایع دستی را در حال ایجاد هستیم، زنان جزیره قشم که نتوانسته‌اند درآمد مکفی را از طریق صنایع دستی به دست بیاورند و نقشی در رونق اقتصادی خانوار خود داشته باشند را در حال ساماندهی هستیم. کار شناسنامه‌دار کردن آثار هنرمندان و صنعتگران را در حال انجام می‌باشیم تا محصولات شناسنامه‌دار شود و همچنین کار برندینگ صنایع دستی قشم در دست انجام است و در کنار تمامی این کارها، موضوع بیمه کردن کلیه هنرمندان صنایع دستی خصوصا زنان روستایی را در دستورکار داریم تا بخشی از هزینه بیمه این عزیزان را سازمان پرداخت کند و این بخش شامل سه طیف می‌شود: افرادی که در واحدهای بوم‌گردی فعال هستند، بلده‌های قشم که همان راهنماهای محلی در قشم می‌باشند و نیز تولیدکنندگان  و صنعتگران صنایع دستی که تعداد این افراد هم کم نیست و بی‌تردید این موضوع به اشتغال پایدار و ایجاد انگیزه برای فعالین این حوزه ها کمک خواهد کرد‌. یکی دیگر از کارهایی که در حوزه صنایع دستی در دستورکار داریم، بحث به‌روز کردن حوزه صنایع دستی با توجه به نیاز روز مخاطبین است که به جد به این موضوع ورود کرده‌ایم و محصولاتی براساس برندها و سلیقه مخاطب در حال تولید است تا بتوانیم با بازطراحی این محصولات، نیاز روز مخاطبین را پوشش دهیم و همچنین بحث بسته‌بندی فاخر برای صنایع دستی است که در دستورکار است و امسال در این حوزه برنامه‌های بسیار مهمی در سازمان منطقه آزاد قشم داریم.

 

لزوم همراهی دولت و مجلس برای کاهش هزینه‌های سفر داخلی

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص کاهش هزینه سفر به قشم اذعان داشت: به واقع کاهش هزینه‌های سفر به قشم یک همت ملی را طلب می‌کند،  باید دولت و مجلس در کنار هم فکری برای ناوگان حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی کشور کنند و یکسری سوبسیدهایی برای پایین آوردن هزینه‌های سفر انجام درنظر بگیرند؛ با این هزینه‌هایی که در حال حاضر شاهد هستیم، چگونه می‌توان صنعت گردشگری داخلی را رونق داد؟! در بعضی از روزها شاهد هستیم که هزینه سفرهای داخلی گران‌تر از هزینه سفر خارجی است؛ در حرف نمی‌توانیم بگوییم که ما می‌خواهیم ایرانی‌ها اول ایران بشناسند و بعد به خارج سفر کنند؛ برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به ایرانی‌ها، تاکنون چه کاری کرده‌ایم و دولت چه قدم‌هایی را برداشته است؟! اما در قشم شاهد هستیم که مدیرعامل محترم سازمان به جد پیگیر راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی جزیره قشم هستند؛ اگر بتوانیم به صورت قدرتمند هزینه‌های سفر هوایی به قشم را کاهش دهیم، می‌توانیم جزیره قشم را به صورت ثابت در سبد گردشگری خانواده‌های ایرانی قرار دهیم. خوشبختانه همراهی جامعه هتلداران قشم را داریم و تخفیفات بسیار خوبی را این عزیزان برای فصول کم‌سفر قرار داده‌اند و همچنین همه تاسیسات گردشگری جزیره تخفیفات بسیار خوبی را برای مسافران در نظر گرفته‌اند. ضمن آن که طرحی که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در خصوص اعطای وام ۲۰میلیونی گردشگری به گردشگران در مناطق آزاد در نظر دارد، اگر این موضوع به صورت جدی‌تری انجام شود، می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در این حوزه داشته باشد.

 

توسعه گردشگری، ضامن امنیت سرمایه‌گذاری

وی درخصوص راهکارهای تبدیل گردشگر به سرمایه‌گذار در مناطق آزاد کشور بیان کرد: امنیت در هر نقطه‌ای به واسطه حضور گردشگر ایجاد می‌شود، باید این نگاه به صورت ملی و ویژه در کل کشور دیده شود؛ سرمایه‌گذار هر جایی که امنیت باشد به یقین سرمایه‌گذاری خواهد نمود، بنابراین توسعه گردشگری مسلما می‌تواند باعث ایجاد امنیت در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم شود. قشم در حال حاضر مکانی امن برای گردشگران است‌، علاوه‌بر مباحث فرهنگی و جامعه محلی که نقش بسیار مهمی در این امنیت دارند و نگاه تکریمی که به واسطه فرهنگ غنی جزیره به گردشگران ورودی دارند‌، گردشگر نیز مزید بر علت شده و باعث ایجاد این امنیت گردیده است. برای توسعه هر منطقه‌ای باید نگاه حوزه سرمایه‌گذاری و عمرانی منطقه، نگاه گردشگری‌محور باشد؛ باید به این نکته باور داشته باشیم که گردشگران از لحاظ اقتصادی یک جایگاه ویژه دارند و بدون تردید می‌توان بخشی از این گردشگران را به حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم دعوت نماییم و مسلما گردشگران یک فرصت خوب و بالقوه برای سرمایه‌گذاری هستند و قطع به یقین بیش از پنجاه درصد از سرمایه‌گذاران در اولین سفر به هر منطقه که به عنوان یک توریست بوده است، سپس به سرمایه‌گذار بدل شده‌اند و به همین دلیل باید حوزه‌های اقتصادی به این پتانسیل بیش از پیش در پس گردشگری توجه کنند. باید نگاه ما بسیار وسیع‌تر از حوزه تخصصی خودمان باشد و قطعا اگر گردشگری در هر منطقه رونق نگیرد، بی‌تردید حوزه تجارت و بازرگانی ما هم در مناطق دچار آسیب می‌شود؛ بنابراین باید نگاه حوزه اقتصادی و تجاری ما نگاه گردشگری باشد.

 

بالا بردن مزیت‌های رقابتی با توسعه گردشگری دریایی

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان در خصوص توجه به توسعه گردشگری دریایی اظهار داشت: سلیقه گردشگری داخلی و مردم ایران به دریا گرایش دارد، یا به سمت شمال و یا جنوب کشور. در همه کشورهای دنیا از ظرفیت دریایی بسیار خوب استفاده می‌کنند، ولی ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی بهره ببریم؛ اگر بخواهیم حوزه گردشگری دریایی را توسعه دهیم، باید به سمت بالا بردن تجهیزات گردشگری دریایی در کشور حرکت کنیم و از شناورها و کشتی‌های مدرن در این بخش استفاده نماییم. اگر محور جنوب کشور را در حوزه گردشگری دریایی توسعه دهیم و برای گردشگری دریایی با استفاده از تجهیزات مدرن برنامه‌ریزی درست و دقیق داشته باشم، می‌توانیم دستاوردهای بسیار زیادی در این بخش داشته باشیم؛ به عنوان نمونه یک گردشگر عراقی چقدر برایش جذاب است که از بصره و از مسیر دریایی به قشم سفر کند. ما امسال این طرح را داریم که گردشگران عراقی را طریق دریا به سمت قشم بیاوریم. یکی از جاذبه‌های گردشگری دریایی، همین کشتی‌های سنتی و لنج‌های دریایی هستند و جزیره قشم مرکز لنج‌سازی در خلیج فارس بوده است و برنامه داریم در طرح‌های گردشگری از ظرفیت‌های لنج‌ها به عنوان رستوران‌های دریایی و سفرهای کوتاه دریایی برای ایجاد جذابیت استفاده نماییم. باید باور داشته باشیم که همه انسان‌ها در سراسر دنیا به دنبال گذشته خود برای رسیدن به آرامش هستند و ایران خصوصا جزیره قشم در این حوزه بسیار ظرفیت دارد و اعتقاد داریم پرداختن به این موضوعات می‌تواند باعث رقابت‌پذیری بیشتر باشد.