گفت و گو با مهندس علی بابایی ربیعی؛ مدیر کل دفتر طرح، توسعه و عمران منطقه ویژه اقتصادی پیام: قلب پروژه های عمرانی پیام همچنان پرشور می تپد

این روزها فرودگاه بین المللی پیام و منطقه ویژه اقتصادی پیام، ساعات شلوغ و پرکاری را پشت سر می گذارد. مسافری شدن فرودگاه در کنار طرح های گسترش منطقه ویژه باعث شده تا پروژه های عمرانی متعددی در پیام آغاز یا در دستور کار قرار گیرد. از همین رو در گرماگرم خرداد ماه و در […]

این روزها فرودگاه بین المللی پیام و منطقه ویژه اقتصادی پیام، ساعات شلوغ و پرکاری را پشت سر می گذارد. مسافری شدن فرودگاه در کنار طرح های گسترش منطقه ویژه باعث شده تا پروژه های عمرانی متعددی در پیام آغاز یا در دستور کار قرار گیرد. از همین رو در گرماگرم خرداد ماه و در فاصله مابین جلسات، گفتگویی کوتاه با “مهندس علی بابایی ربیعی؛ مدیر کل دفتر طرح، توسعه و عمران” ترتیب داده و مروری کوتاه بر تعدادی از پروژهای عمرانی داشتیم.

یکی از مهم ترین رخدادهای جاری پیام، بحث مسافری شدن فرودگاه است. پروژه های مربوط به این امر در چه مرحله ای قرار دارد؟

یکی از مهم ترین بخش های این پروژه، ترمینال مسافری است که به امید خدا تا پایان خرداد ماه فاز عمرانی آن به اتمام خواهد رسید. در کنار ترمینال مسافری، پارکینگ روبازی نیز واقع شده که قرارداد آن به تازگی منعقد گردیده است. همچنین ساخت سوله آشیانه نیز در مرحله ساخت فونداسیون و اسکلت قرار دارد.

با زبان آمار این ۳ پروژه تاکنون چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند؟

ترمینال مسافری ۹۳ درصد، پارکینگ روباز ۲۰ درصد و سوله آشیانه ۲۵ درصد در فاز عمرانی پیشرفت فیزیکی داشته اند.

یکی از مهم ترین مواردی که سازمان هواپیمایی کشوری بر آن تاکید ویژه ای دارد باند پرواز فرودگاه است. در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای ما تمامی پروژه ها حساسیت خاص خود را دارد اما ترمیم و بهسازی باند فرودگاه و سطوح پروازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل علاوه بر تراش آسفالت کل سطح باند وعملیات درزگیری، پروژه آسفالت ریزی باند نیز طی ۲ مرحله انجام شد که کل کار همزمان با تکمیل ترمینال مسافری به اتمام خواهد رسید. در کنار این موارد، پروژه روشنایی باند و سطوح پروازی نیز در دستور کار است که خرید های آن نیز انجام شده و در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد که این مهم توسط همکاران گرامی ما در معاونت هوانوردی و امور فرودگاهی در حال پیگیری است.

حال بپردازیم به منطقه ویژه اقتصادی پیام و پروژه های آن

یکی از پروژه های مهم ما در این منطقه، ساخت ۲ سوله با کاربری انبارداری است که هر کدام ۴۱۲۸ متر مساحت داشته و در تسهیل امور واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی تاثیر بسزایی دارند. یکی دیگر از پروژه های ما در منطقه اقتصادی پیام، بلوار ۹۰ متری است که ورودی اصلی این منطقه به شمار می رود. در این پروژه، خاکبرداری کل عرض ۹۰ متر انجام شده و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. لازم به ذکر است که از این شاهراه یک راه فرعی نیز منشعب خواهد شد که مستقیما به ترمینال مسافری فروگاه بین المللی پیام اتصال پیدا خواهد کرد.

فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی در این دوره جدید مدیریتی اهتمام ویژه ای به مقوله توسعه دارند. قاعدتا یکی از مشکلات در این راه بحث آب است. چه گام های برای رفع این مشکل برداشته اید؟

در بحث آب که به حق یکی از جدی ترین چالش های توسعه به شمار می رود اقدامات متعددی صورت گرفته که یکی از آنها “پروژه مطالعاتی طرح جامع شبکه آب” است که مشاور آن انتخاب شده و قرارداد آن به زودی منعقد خواهد شد. اقدام بزرگ دیگری که در بحث آب انجام شده پروژه نوسازی شبکه آبرسانی است که از چاه قزلحصار تا پیام به طول ۶ کیلومتر صورت پذیرفته است. در این پروژه، شبکه قدیمی که جنس آن از آزبست بود و کارایی لازم را نداشت با لوله های پلی اتیلن جایگزین گردید. همچنین به موازات این شبکه یک مخزن بتنی ۵۰۰ متر مکعبی و یک مخزن هوایی ۱۰۰ متر مکعبی قرار داده شد. در کنار تمامی این موارد کل شبکه از طریق یک سیستم تله متری به صورت شبانه روزی کنترل خواهد شد به نحوی که می توان با دقت بالا بر کلیه  فرآیندهای شبکه آبرسانی نظارتی دقیق داشت.

به عنوان آخرین سوال در خصوص بقیه پروژه ها بفرمایید

ایجاد دیوار پیرامون زمین های پیام از دیگر پروژه های ماست که هم اینک ۷ کیلومتر دیوار بتنی پیش ساخته نصب شده و این کار همچنان ادامه دارد.  پروژه بعدی ما که هنوز برنده مناقصه آن مشخص نیست؛ پروژه ترمیم و تغیر کاربری یکی از سوله هاست که قرار است کاربری آن اداری شده و متراژ تقریبی آن ۴۷۰۰ متر است. همچنین پروژه نقشه برداری از اراضی ۳۶۰۰ هکتاری پیام با پهپاد که در حال اجراست و تا ۳ ماه آینده به اتمام خواهد رسید