۱۹۵۲تن فرآورده خام دامی و آبزیان چابهار به پنج کشور صادر شد

معاون مدیر کل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هزار و ۹۵۲تن انواع فرآورده‌های خام دامی و آبزیان این شهرستان در سالجاری به کشورهای عمان، هنگ کنگ، تایلند و حوزه خلیج فارس بویژه امارات متحده عربی صادر شده است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، اولیا میرلاشاری افزود: بیش از ۵۰۱تن […]

معاون مدیر کل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هزار و ۹۵۲تن انواع فرآورده‌های خام دامی و آبزیان این شهرستان در سالجاری به کشورهای عمان، هنگ کنگ، تایلند و حوزه خلیج فارس بویژه امارات متحده عربی صادر شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اولیا میرلاشاری افزود: بیش از ۵۰۱تن از این محموله صادراتی میگو وانامی و پاسفیدهندی تولید شده از مزارع پرورشی گواتر چابهار بوده است.

میرلاشاری با بیان اینکه در واحد قرنطینه دامپزشکی چابهار برای صدور مجوز حمل بهداشتی قریب به ۲میلیون و ۴۸۷هزار و ۴۶۰کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی اقدام شده است، افزود: علاوه بر صادرات آبزیان و فرآورده‌های دامی به پنج کشور، ۵۳۶تن ترخیص آبزیان وارداتی، ۹۹۷تن پودر ماهی، ۴۸۵تن ماهی تازه، ۹۵۸تن ماهی خوراکی منجمد، ۱۵هزار و ۷۱تن ماهی صنعتی، ۱۶۵تن میگو، ۱۷۳تن گوشت قرمز و آلایش دامی به صورت تازه و منجمد و ۲۲۵تن کنجاله سویا به مقاصد داخلی انجام شده است.

وی گفت: این شهرستان ظرفیت خوبی برای صید و صیادی، پرورش میگو باکیفیت و انواع فرآورده‌های خام دامی دارد و می‌تواند بخشی از نیازهای کشور را تامین کند.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار افزود: ارزآوری محصولات در دستور کار دامپزشکی چابهار قرار دارد.

میرلاشاری گفت: اداره دامپزشکی چابهار وظیفه استقرار امنیت غذایی و تامین سلامت شهروندان، سلامت دام و غذا و همچنین تامین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی را برعهده دارد.

وی افزود: حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور، پیشگیری از ظهور، بروز و شیوع بیماری‌های دامی و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی با پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از دیگر اهداف دامپزشکی است.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت‌های اداره دامپزشکی چابهار در سال جاری گفت: این اداره در بخش بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها با انجام مایه‌کوبی در جمعیت دامی سبک و سنگین در سطح این شهرستان، از بروز بیماری در جمعیت دامی پیشگیری کرده است.

میرلاشاری مبارزه با بیماری‌ها و انجام مایه‌کوبی ۵۷هزار و ۳۰۶راس انواع دام سبک و سنگین را ازجمله اقدامات دامپزشکی چابهار در سال جاری عنوان کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت با صرف ۷۳لیتر سم، بیش از ۳۸هزار و ۳۰۰مترمربع جایگاه دامی توسط دامپزشکی برای مبارزه با انگل های خارجی بویژه کنه هیالوما عامل بیماری تب کریمه کنگو مورد سم‌پاشی قرار گرفته است.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نوع واکسن‌ها برای مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین را بروسلوز گاو، گوساله، بره و بزغاله، آبله‌بزی و گوسفندی، تب برفکی گوسفند و بز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی گاو و هاری عنوان کرد.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: در نیمه نخست سال جاری در بخش نظارت افزون بر ۹۵۸مورد بازدید از مراکز تولید و عرضه شامل کارخانه‌ها، سردخانه‌ها، سوپرگوشت‌ها انجام و ۲هزار و ۵۳۷کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی ضبط و امحاء شده است.

میرلاشاری افزود: واحد طیور این اداره ۱۷مورد مجوز بهداشتی برای ورود ۵۰۱هزار و ۶۰قطعه جوجه گوشتی به مرغداری‌های شهرستان چابهار را صادر کرده است.

وی گفت: همچنین در این مدت ۲۵مورد صدور و یا تمدید پروانه بهداشتی بهره‌برداری کارخانجات، مسئولان فنی بهداشتی، پروانه بهداشتی تولید، خودروهای حمل و مراکز عرضه صورت گرفته است.

وی افزود: واحد آبزیان نیز وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی لاروریزی ۱۲۵میلیون قطعه در ۲۷مزرعه در پهنه‌ای به وسعت ۶۱۷هکتار از مزارع پرورش میگوی گواتر و ذخیره‌سازی۳۰۰هزار قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی در قفس را نیز برعهده داشته است.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: آزمایشگاه این اداره در جهت تایید سلامت و ردیابی انواع بیماری‌های دام، طیور و به‌ویژه آبزیان و کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی چهار هزار و ۳۲۲مورد آزمایش بر روی نمونه‌های دریافتی انجام داده است.

میرلاشاری افزود: هم‌اینک پروژه آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی اداره دامپزشکی چابهار با تجهیزات مدرن و به‌روز با اعتبار ۱۵میلیارد ریال در این شهرستان در حال ساخت است که پس از تکمیل و بهره‌برداری این آزمایشگاه، گامی بزرگ در راستای تسهیل صادرات و کنترل کیفی و بهداشتی محصولات شیلاتی و سایر فرآورده‌های خام دامی برداشته خواهد شد.