معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد:

۲برابر شدن صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس در بهار۹۸

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس ارزش صادرات قطعی از این منطقه در سه ماهه نخست سالجاری را ۲۱.۳میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲برابر شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، صفر شاسفند با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۱میلیون دلار صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس اتفاق افتاد، گفت: ۴۳درصد صادرات قطعی منطقه به جمهوری آذربایجان بوده و ترکیه، عراق، چین، افغانستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان و گرجستان در رده‌های بعدی کشورهای هدف صادراتی منطقه قرار دارند.

وی اعلام کرد: قیر، نفت، گازوئیل، هیدروکربن، فیلم شیرینگ، انواع کیسه، طناب از پلی‌اتیلن، خشکبار، نخ پلی‌استر، منسوجات، فلفل و گوجه‌فرنگی ازجمله اقلام صادراتی منطقه به کشورهای دیگر است.

شاسفند همچنین با اعلام اینکه در زمینه صادرات مجدد از این منطقه در سال جاری شاهد افزایش ۳برابری نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته هستیم، گفت: صادرات مجدد این منطقه در سه ماهه نخست سال گذشته ۷میلیون دلار بود که امسال به ۲۸.۳میلیون دلار رسیده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به راه‌اندازی گمرک نوردوز، خاطرنشان کرد: ۲۳میلیون دلار هم صادرات مجدد از گمرک نوردوز اتفاق افتاده است.

وی ارزش صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی را در سه ماهه امسال ۳۱.۶میلیون دلار اعلام و یادآوری کرد: در مدت مشابه سال گذشته صادرات منطقه به سرزمین اصلی ۲۷.۲میلیون دلار بود.

شاسفند گفت: مشتریان ایرانی انواع کالا ازجمله نخ، پروفیل یو.پی.‌وی‌.سی، انواع کیسه، ام.دی.اف ملامینه، پروفیل، تجهیزات گلخانه‌ای، صفحات کابینت، مبلمان خانگی، فربرقی، باتری خودرو، وانت پیکاپ، اکسل عقب تریلر، وانت دو کابین، کیسه پروپیلن و نخ، شمش آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم، منسوج نبافته و نمد، سیلیکون از منطقه آزاد ارس خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴میلیون دلار صادرات کالای داخلی از منطقه آزاد ارس اتفاق افتاد، گفت: امسال به ۱۰.۶میلیون دلار افزایش یافته است.

شاسفند مجموع صادرات منطقه آزاد ارس در سه ماهه نخست سال جاری را ۹۱.۸میلیون دلار اعلام کرد و گفت: مجموع صادرات منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۴۹.۲میلیون دلار بود.

وی همچنین از کاهش واردات کالا به منطقه آزاد ارس در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۵میلیون دلار وارد منطقه شده است، در حالی که ارزش واردات منطقه در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۷.۲میلیون دلار بود.

شاسفند با اشاره به اینکه واردات کالای مسافری به منطقه آزاد ارس در سال گذشته ۱۴میلیون دلار بود و امسال به ۱۴.۵میلیون دلار رسیده است، اظهار داشت: واردات کالای مصرفی به منطقه از ۸۰۰هزار دلار به ۲۰۰هزار دلار کاهش یافته و وسایل نقلیه موتوری از ۲۰۰هزار دلار به ۲.۵میلیون دلار افزایش یافته است.

گفتنی است، ارسال کالا به خارج از مرزهای گمرکی کشور با هدف مصرف و یا کسب درآمد در کشورهای خارجی صادرات قطعی نامیده می‌شود و صادرات موقت نوع دیگر صادرات است که در تعریف، به معنی خارج نمودن کالا از قلمرو گمرکی کشور برای نمایش و عرضه در نمایشگاه‌ها، یا به منظور تعمیر، تکمیل و فرآوری محصول در خارج از قلمرو گمرکی کشور و سپس بازگرداندن آن به داخل قلمرو گمرکی می‌باشد.

بنا به این گزارش، موقعیت راهبردی منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور با وسعت ۵۱هزار هکتاری به دلیل هم‌مرز بودن با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همچنین نزدیکی آن به کشورهای ترکیه و عراق و درنهایت هم‌جواری جغرافیایی با کشورهای CIS درمجموع با هدف‌گذاری بازار ۶۰۰میلیون نفری منجر به ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مناسب برای این منطقه در بین مناطق آزاد کشور شده است.

همچنین، منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس توانست در سال‌۹۷، صادرات ۲۵۱میلیون دلاری کالا و خدمات را در کارنامه خود به ثبت برساند.