معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو اظهار داشت:

تبدیل منطقه آزاد ماکو به یکی از قطب‌های دیتاسنتر و فناوری‌های نوین کشور

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو یکی از 6قطب شناسایی شده در حوزه دیتاسنتر و فناوری‌های نوین است که در حال حاضر نیز زیرساخت‌های آن آماده است و حتی زمین به آن اختصاص داده شد و جذب سرمایه‌گذار هم انجام گردیده که سازمان منطقه آزاد ماکو مشارکت زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران انجام داده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، منطقه آزاد ماکو، یک منطقه پنج هزار کیلومتر مربعی است که از اوایل دهه‌۹۰، نام بزرگترین منطقه آزاد کشور را یدک می‌کشد؛ هر چند این تنها مزیت این منطقه آزاد نسبت به ۶منطقه دیگر نیست، زیرا ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های این منطقه، فعالیت به عنوان دروازه ایران به سمت اروپا و وجود ۲۷۰کیلومتر مرز مشترک با ترکیه و جمهوری نخجوان است.

این منطقه از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب، فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که ازجمله آن تبدیل شدن به قطب دیتاسنتر و فناوری‌های نوین و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این منطقه است که شرایط را برای حضور فعالان اقتصادی مهیا کرده است.

همچنین، حمایت، تشویق و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ایجاد صنایع جدید، سرمایه‌گذاری مشارکتی در صنایع موجود و تولید مشترک از اقدامات مهمی است که این منطقه سرلوحه کار خود قرارداده است.

علاوه بر آن، حمایت از ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ‌صورت سهامی عام به ‌منظور پشتیبانی مالی از طرح‌های صنعتی، جلب مشارکت بخش خصوصی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری صنایع و مواد معدنی از دیگر برنامه‌های مهم دیگر سازمان است که با جدیت پیگیری می‌شود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو درخصوص قطب دیتاسنتر شدن ماکو گفت: در کل کشور ۶منطقه به عنوان دیتاسنتر شناسایی شد که با پیگیری های انجام شده، یکی از ۶قطب شناسایی شده منطقه آزاد ماکو معرفی شده، که این اقدام توسط وزارت ارتباطات صورت گرفت و در حال حاضر نیز زیرساخت‌های آن آماده است و حتی زمین به آن اختصاص داده شد و جذب سرمایه‌گذار هم انجام شده که سازمان منطقه آزاد ماکو مشارکت زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران انجام داده است.

ابراهیم جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا ساکنان منطقه هم به فناوری‌های نوین ارتباطی دسترسی دارند، اظهار کرد: فعالین اقتصادی و جوامع محلی می‌توانند از امکانات ایجاد شده در منطقه بهره‌برداری کنند و این بستر برای آنان کاملا فراهم است که از این امکانات در جهت رونق اقتصادی کسب وکارهای خود سود ببرند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو اقدام به افتتاح یک مرکز فناوری کرده و آن را به خوبی تجهیز نموده که در آنجا میزبان شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان شده است و امیدواریم نتایج کار به تولید دانش و ایجاد ثروت اندوزی و همچنین صنعت‌سازی برسد.