معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس اعلام کرد:

تراز تجاری منطقه آزاد ارس مثبت ۲۱۰میلیون دلار

عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا در جهان و تحریم در کشور گفت: با این حال میزان واردات در منطقه آزاد ارس ۳۰میلیون دلار و تراز تجاری در این مدت، مثبت ۲۱۰میلیون دلار بوده که عملکرد موفقی در ۶ماهه اول است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، صفر شاسفند اظهار کرد: امسال ۲۴۰میلیون دلار انواع کالا از منطقه آزاد ارس بیشتر به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، قزاقستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، جمهوری چک و ازبکستان صادر شده است.

وی با اشاره به نقش مناطق آزاد در شرایط تحریم یادآور شد: مناطق آزاد با تحقق عینی اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر افزایش صادرات می‌توانند اثر تحریم را با افزایش ارزآوری کاهش دهند.

شاسفند گفت: از سوی دیگر مناطق آزاد با جهش تولید نیز نیاز وارداتی کشور در حد وسع و توان خود برآورده می‌کنند؛ بسیاری از تولیداتی که در مناطق آزاد انجام می‌شود از ۲ویژگی مهم بخشودگی‌های مالیاتی و ورود مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات بهره می‌برند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس افزود: این عوامل، قیمت محصول تولید شده را در منطقه و به عبارتی هزینه سرمایه ثابت در مناطق آزاد را کاهش می‌دهد که در قیمت تمام‌شده محصول به طور قطع اثرگذار است، پس از این منظر نیز محصولات باکیفیت تولید شده در مناطق آزاد توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند.

 

اشتغال یکهزار و ۲۶۹نفر در منطقه آزاد ارس

وی همچنین گفت: اکنون تعداد ۲۰۹واحد تولیدی در حال نصب و تکمیل سوله و کارگاه‌های تولیدی خود در این منطقه هستند.

شاسفند افزود: ۱۹واحد تولیدی در شهریورماه طی هفته دولت و افتتاح‌های ریاست جمهوری وارد چرخه صنعت و تولید در ارس شده‌اند که با افتتاح آنها یکهزار و ۲۶۹نفر شغل ایجاد شده است.

عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس ادامه داد: تولید خودروی سواری، ساخت گلخانه ۸۴هکتاری، ایجاد باغ مکانیزه ۲۷۰هکتاری، کارخانه تولید ژلاتین و ساخت فاز‌۲ کارخانه فولاد جزء مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری ارس است.

وی اظهار داشت: در بهمن‌ماه سال جاری نیز شاهد افتتاح ۱۶طرح جدید با سرمایه‌گذاری هشت هزار و ۹۷۰میلیارد ریال و اشتغال‌زایی مستقیم ۴۰۵نفر خواهیم بود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس در پایان با اشاره به شرایط فعلی و با توجه به شرایط کمبود ارزی کشور، اذعان کرد: عدم تخصیص به موقع ارز به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید، طولانی بودن فرآیند و بروکراسی تسویه حساب ارزی، لزوم افتتاح حساب ارزی و سپرده‌گذاری ۳۵درصد برای فعالیت‌های اصناف به رغم ثبت سفارش و عدم استفاده از تسهیلات بانکی و محدودیت‌های استفاده از ارز آزاد و پیچیدگی تهاتر ارزی در خارج از کشور بین واردکنندگان و صادرکنندگان از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس است‌.