بررسی عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری:

از توسعه سرمایه‌گذاری تا موفقیت در حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند

مناطق آزاد در پیوستن به تجارت جهانی خصوصا در کشورهای در حال توسعه نقش مهمی ایفا می‌کنند. این مناطق با جذب سرمایه‌گذار و ارزآوری از طریق صادرات، در رشد اقتصادی کشور متبوع خود سهم بسزایی دارند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در همین راستا کشور ما ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد از بهترین امتیازات برخوردار است. به گفته کارشناسان؛ امروزه کشورهای متفاوتی اعم از توسعه یافته و در حال توسعه با توجه به ویژگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی برای دستیابی به هدف‌هایی نظیر توسعه اقتصاد ملی، جذب سرمایه‌های خارجی، استفاده از برتری‌های نسبی، ایجاد فرصت‌های شغلی، تربیت نیروی انسانی، افزایش درآمدهای ناشی از فعالیت‌های خدماتی، افزایش کارایی اقتصاد ملی، توسعه منطقه‌ای و تبدیل بخش‌های عقب‌مانده به قطب‌های توسعه، اقدام به ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی نموده‌اند.

و اما سخن ما این بار درخصوص منطقه آزاد اروند و برشمردن ظرفیت‌های اقتصادی، تولیدی و گردشگری آن است.

منطقه آزاد اروند به دلیل موقعیت استراتژیک و سوق‌الجیشی که داراست، خصوصا همجواری با کشورهای عراق، کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، در بخش ترانزیت کالا به این همسایگان به‌ویژه عراق، نقش تعیین کننده دارد‌.

مضاف بر آن، منطقه آزاد اروند تنها منطقه آزاد ایران است که بیشترین جمعیت ساکن را در خود جای داده و این موضوع می‌تواند مزیت قابل توجهی به جهت تعداد نیروی کار، تولید و سرمایه‌گذاری داخلی به حساب آید.

باید تاکید داشت که منطقه آزاد اروند در بحث صدور کالاهای تولیدی مربوط به سایر استان‌ها نیز نقش بسزایی در صادرات به کشورهای مختلفی که از طریق راه‌های آبی، خاکی و ریلی با آنها در ارتباط هستیم، دارد.

در گزارش پیش روی، به بررسی موقعیت، پتانسیل، ظرفیت‌ها و عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه‌های تولید، سرمایه‌گذاری و موضوعات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در اروند

نقش منطقه آزاد اروند در زمان تحریم و سیاست‌های منطقه در این دوران همگام با سیاست‌های ملی است. جذب حداکثری و دفع حداقلی، جزء سیاست‌های لاینفک منطقه آزاد اروند است که خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در بخش تجارت‌، صنعت و گردشگری در حال انجام است.

لازم به ذکر است، میزان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند در سال گذشته، بیش ۲۰۰۰میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن، رشد بسیار خوبی داشت.

اما منطقه آزاد اروند در این سال‌ها شاهد موفقیت‌های مختلفی در زمینه‌های تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری بوده است‌. سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه در بخش مینی پالایشگاه‌ها، صنایع پایین دستی پتروشیمی‌، مواد معدنی و صنایع و کودهای شیمیایی آفت‌زدایی کشاورزی بوده است.

درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی نیز هماهنگی‌هایی با سازمان کمک‌های فنی در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی صورت گرفت و رایزنی‌هایی با بازرگانی کشورهای هدف ازجمله کشورهای همسایه مثل عراق، قطر، عمان، کویت‌، امارات و بعضی از کشورهای CIS‌انجام شده است؛ از طرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار منطقه آزاد اروند تهیه شده و باید گفت در حال حاضر علی‌رغم تمام محدودیت‌ها‌، سرمایه‌گذاری‌های خارجی حائز اهمیتی در بحث مواد معدنی و کودهای شیمیایی در منطقه جذب شده و اشتغال‌زایی مطلوبی ایجاد کرده که باعث رونق اروند شده است.

باید تاکید داشت که سازمان منطقه آزاد اروند رتبه اول جذب سرمایه‌گذار خارجی بین مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده. به رغم تمام مشکلاتی که در کشور، استان و منطقه به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین فشارهای آمریکا و تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، وضعیت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند مطلوب است.

البته در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند مشکلاتی هم وجود دارد‌. یکی از آنها نبود زیرساخت‌های فیزیکی و عدم ثبات قوانین است؛ چراکه اگر به عنوان مثال تردد عراقی‌ها به صورت روتین انجام می‌شد و مشکلی نبود، مطمئنا سرمایه‌گذاران زیادی برای ایجاد فضاهای گردشگری که عراقی‌ها می‌خواستند مثل پارک آبی، فضاهای ورزشی و تفریحی، شهربازی جذب می‌شدند؛ اما قوانین و سیاست‌هایی که هر روز تغییر می‌کند، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران نتوانند اطمینان داشته باشند و طبیعتا نسبت به موضوع سرمایه‌گذاری دلسرد می‌شوند.

 

فعال نمودن واحدهای تولیدی در سال جهش تولید

اما ایجاد بستری امن برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند، جزء اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که برای واحدهای صنعتی و نگاه ویژه به صنایع کوچک موجود در منطقه مورد توجه قرار گرفته است که از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره‌، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب جهت ایجاد صنایع کوچک جدید، توجه ویژه و حمایت مضاعف از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش صنعت و تحقق جهش تولید؛ اعطای مشوق‌های ویژه صادراتی جهت حمایت از تولیدات صادرات‌محور در منطقه، توجه و حمایت ویژه از محصولات صادرات‌گرا و توجه به بخش کشاورزی و شیلات با نگاه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و فله‌فروشی، راهبردهای‌های سازمان منطقه آزاد اروند در بخش تولید و صنعت می‌باشد.

در سنوات گذشته در منطقه آزاد اروند به دلیل وجود زیرساخت مناسب برای صنایع ازجمله زیرساخت‌های جاده‌ای، برق، آب گاز و اینترنت در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر این موضوع برای سرمایه‌گذاران بخش صنایع وسوسه‌برانگیز شده است و باعث شده است در سال‌های اخیر خصوصا در سال گذشته، جذب خوبی در بخش صنعتی وجود داشته باشد.

اما مسئولان منطقه آزاد اروند برای جهش تولید تمهیدات قابل توجهی نیز اندیشیدند که با کمترین تشریفات گمرکی‌، مواد اولیه‌، ماشین‌آلات و قطعات واسطه‌ای واحدهای تولیدی ترخیص شود. مجوزها را سه ساله و پنج ساله صادر می‌نمایند تا واحدهای صنعتی کمتر درگیر بروکراسی‌های اداری شوند و همین طور برنامه‌ریزی شده تا از طریق شرکت توسعه سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند و منابع داخلی و همچنین کمک‌های فنی و اعتباری استان و تبصره‌۱۸ ملی درخصوص تامین نقدینگی به تولیدکنندگان کمک شود تا سرمایه در گردش و همچنین سرمایه ثابت واحدهای تولیدی دچار مشکل نشوند.

توسعه تولید و تعمیق آن از طریق اتصال و ارتباط میان تولید، تامین و توزیع، از سیاست‌های منطقه آزاد اروند است؛ موضوعی که می‌تواند خروجی‌اش تبدیل واردکننده به تولیدکننده باشد. مسئولان در این منطقه در تلاش هستند که واردکننده را تبدیل به تولیدکننده، تولیدکننده را تبدیل به صادرکننده و شبکه توزیع را هم به شبکه تامین و تامین را به تولید وصل نمایند. در واقع پیاده‌سازی این فرآیند، سیاست‌های اصلی در منطقه آزاد اروند است.

باید تاکید داشت که بیش از ۱۰هزار نفر نیروی تخصصی، کارمند، کارگر در واحدهای تولید و صنعتی منطقه مشغول به کار هستند و این نشان می‌دهد در جذب سرمایه‌گذار در بخش صنعت موفق عمل شده و وجود زیرساخت‌های مناسب و زیرساخت‌های طبیعی موجود در منطقه ازجمله حمل و نقل ترکیبی وجود پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع فولاد، دو بندر بسیار خوب آبادان و خرمشهر و مرز شلمچه در جهت توسعه صادرات باعث ترغیب سرمایه‌گذار در بخش تولید و صادرات گردیده که هم به نفع کشورمان و هم کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی خواهد بود.

 

مزیت‌های فرهنگی منطقه آزاد اروند

فارغ از بحث‌های تولید و سرمایه‌گذاری که از مهم‌ترین بحث‌های اقتصادی مناطق آزاد است؛ موضوع فرهنگ، هنر، موسیقی، صنایع دستی در کنار تجارت نیز می‌تواند به توسعه و پیشرفت این مناطق کمک کند.

ایران دارای مزیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تولیدات و صنایع فرهنگی ازجمله هنرهای سنتی و صنایع دستی است. این محصولات فرهنگی و هنری که برآمده از خلاقیت مردم بوده و متناسب با ویژگی‌های هویتی‌، زیست‌بوم و فرهنگ آنهاست‌، به خوبی می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه منطقه خود را در راستای توسعه این مرز و بوم معرفی کند.

قطعا یکی از اهم موضوعات فرهنگی-گردشگری منطقه آزاد اروند، موضوع صنایع دستی است که تولیدات آن در سطح کشور قابل توجه است. البته که باید اذعان داشت در سال‌های اخیر بیماری کرونا و شرایط تحریم زندگی اقتصادی مردم منطقه را سخت کرده و مضاف بر اینها نبود مسافر و گردشگر به سرمایه‌گذاری در این منطقه لطمه زده است. اما در منطقه آزاد اروند تلاش شده که موضوع برداشتن ویزای عراق برای ورود به این منطقه به نتیجه برسد؛ چراکه وقتی عراقی‌ها بتوانند بدون ویزا وارد منطقه شوند، طبیعتا توسعه اقتصادی و گردشگری بسیار خوبی برای منطقه فراهم می‌شود.

اما کسب و کار گردشگری‌ و حضور عراقی‌هایی در بازارهای منطقه، در حقیقت یک اتفاق مثبت دیگری بوده است که در این خصوص می‌توانیم بگوییم منطقه آزاد اروند عملکرد خوبی داشت و توانسته رونقی را به حوزه اقتصاد گردشگری با برداشتن ویزای عراقی انجام دهد.

 

رونق گردشگری در منطقه آزاد اروند

رونق گردشگری از موضوعاتی است که سازمان منطقه آزاد اروند آن را دنبال می‌کند؛ چراکه جذب گردشگر در پیشرفت منطقه کمک کننده است‌. گردشگری موضوعی است که بدون اینکه دردسری داشته باشد، پول را وارد منطقه می‌کند و همانجا هزینه و پخش می‌شود و این موضوع باعث رونق چرخه و زنجیره گردشگری هم می‌گردد‌.

البته شرایط و موقعیت مناطق آزاد مختلف و متفاوت است، ماهیت‌ مناطق آزادی همچون کیش و قشم گردشگری است در واقع برنامه، ماموریت و کالبدشان برای گردشگری ساخته شده است؛ اما در منطقه اروند بیشتر بر روی صنایع بالادستی و پایین‌دستی و ترانزیت برنامه‌ریزی شده و گردشگری هم به عنوان یکی از بخش‌های دارای پتانسیل و با اهمیت در کنار آن وجود دارد که مهم‌ترین بخش آن هم بحث ایجاد زیرساخت‌ها، هتل‌ها و فضاهای گردشگری است‌.

وقتی فضا برای حضور مردم جذاب شود، می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری هم فراهم گردد. در واقع حضور مردم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی موثر است تا از این حضور بتوانند استفاده کنند و درآمد داشته باشند؛ ولی حضور اولیه مردم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های اولیه مثل خیابان‌ها‌، پارک‌ها‌، مناظر‌، پاساژها و مراکز تفریحی است که به صورت پروژه محرک خود سازمان با مشارکت بخش خصوصی باید انجام بگیرد‌.

همچنین بحث گردشگری سلامت خود را به عنوان یک اولویت و مزیت در اروند مطرح می‌کند، که امیدواریم باعث گردد بودجه‌های بیشتری به این موضوع اختصاص یابد و شاهد توسعه گردشگری سلامت در این منطقه با عنایت به موقعیت استراتژیک آن باشیم.

 

طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند

اما مهم‌ترین اقدامی که در دو سال اخیر در حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند انجام شده، تدوین طرح جامع گردشگری است‌. در این طرح مسئولان بررسی می‌کنند که مزیت گردشگری اروند در چه موضوعاتی است‌. در واقع این سوال مطرح می‌شود که مزیت نسبی و رقابتی و پتانسیل‌های منطقه‌ای به لحاظ آیین، تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و شرایط آب و هوایی در چه زمینه‌ای است تا روی آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد‌.

این طرح کمک می‌کند که بدانند در چه حوزه‌ای افق بلندمدت را برای خود ترسیم کنند و طبق آن برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام دهند و براساس آن بودجه‌ریزی صورت گیرد‌.

 

صنایع دستی منطقه آزاد اروند

در این میان، یکی از اهم موضوعات گردشگری منطقه آزاد اروند، صنایع دستی است و در بخش حصیربافی و سایر صنایع دستی افرادی فعالیت حضور دارند که تولیدات آنها در سطح کشور زبانزد است.

در همین راستا مقرر شده است صنایع دستی در دکور ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند گنجانده شود و همچنین یک نمایشگاه دائمی نیز در آن ایجاد گردد. کمک به بازاریابی صنایع دستی نیز از دیگر موارد مهم است که تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای آن صورت گرفته و باید تاکید نمود که برقراری پرواز کارگو از نیازمندی‌های این امر است.

مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری شرکت کرده و همچنین در سطح کلان آثار صنایع دستی را به منظور بهبود معیشت هنرمندان این آثار معرفی کند‌.

اما از دیگر کارهایی که در این حوزه انجام گرفته، این است که اتحادیه‌های صنایع دستی تشکیل شده؛ یعنی صنایع دستی را از حالت تک به تک خارج و زمینه ایجاد اتحادیه‌ها و تعاونی‌هایی فراهم شود تا به صورت جمعی کار کنند؛ ضمن اینکه در حوزه  دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی الکترونیکی دوره‌هایی برگزار می‌شود؛ زیرا در حوزه تولید کمیت لازم را دارند و نیاز است که با دوره‌های آموزشی کیفیت هم بالا برود‌.

سازمان منطقه آزاد اروند بحث صادرات صنایع دستی به روسیه را هم آغاز کرده است. انجمن دوستی ایران و روسیه‌، صنایع دستی منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) را می‌گیرد و به روسیه می‌فرستد؛ در واقع بازاریابی و سفارش را دریافت می‌کنند‌.

نکته بعدی که انجام می‌شود، بحث خانه صنایع دستی در آبادان و خرمشهر است که مطالعاتش انجام شد و به زودی عملیات اجرایی آن شروع می‌شود‌. اما ارتباط دادن صنایع دستی به صنعت هم موضوع مهمی است و بعضی از صنعتگران در شهرک صنعتی از تولیدات صنایع دستی برای بحث بسته‌بندی محصولات منطقه استفاده می‌کنند؛ لذا اینها مجموعه اقداماتی است که در حوزه صنایع دستی در سازمان منطقه آزاد اروند برنامه‌ریزی شده است‌‌‎.

 

آموزش و توانمندسازی جوامع محلی اروند

همچنین در حوزه توانمندسازی جوامع محلی یکی از کارهایی که منطقه آزاد اروند انجام می‌گیرد،  برنامه‌ریزی برای افزایش ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است و مهم‌ترین برنامه‌ای که برای توانمندسازی جوامع محلی انجام گرفته، بحث آموزش است‌.

با توسعه آموزش، تلاش می‌شود کیفیت تولیدات در حوزه‌های هنرمندان صنایع دستی بالا رود و هم برای مربی آن صنایع دستی که هنرمند پیشکسوت هستند، دوره‌های آموزش صنایع دستی برگزار می‌گردد و از این افراد کمک گرفته می‌شود که به روستاییان، اهالی و ساکنین آموزش دهند‌.

در حال حاضر یکی از همان اتحادیه و تعاونی‌ها صنایع دستی که تشکیل یافته است، به روستاهای منطقه رفته‌اند و با خانوارهایی روستایی برای تولیدات صنایع دستی قرارداد بسته‌اند. این موضوع اتفاق خیلی خوبی است که خانواده‌های روستایی در تولیدات صنایع دستی با هزینه کم درگیر شوند تا بتوانند تولیدات خود را انجام دهند و هم آموزش ببینند و به یک درآمد پایدار دست پیدا نمایند‌.

باید تاکید داشت که از سال گذشته با توجه به شعار سازمان جهانی گردشگری مبنی بر گردشگری روستایی و همچنین ظرفیت‌های روستایی منطقه آزاد اروند، برنامه‌ریزی بر روی اقامتگاه‌های بوم‌گردی آغاز شد و در ۲۸اسفندماه «اقامتگاه بوم‌گردی خزایل» با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از مدیران سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین اهالی روستای شلحه حاج‌حسین آبادان افتتاح شد. همچنین برای احداث دو اقامتگاه بوم‌گردی دیگر نیز موافقت اصولی صورت گرفته است.

 

گردشگری ورزشی-‌آبی، مزیت رقابتی اروند

یکی از اهداف مناطق آزاد در بخش گردشگری‌، جذب و ترغیب گردشگر برای حضور در حوزه‌های مختلف منطقه است. یکی از ویژگی‌های متمایز منطقه آزاد اروند در این بخش، مبحث گردشگری دفاع مقدس می‌باشد که ظرفیت بسیار خوبی است.

بحث کاروان‌های راهیان نور امکان بسیار خوبی است برای اینکه یک ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد شود تا به واسطه جاذبه‌هایی که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد، از مسائل و اثرات مالی حوزه گردشگری نیز منتفع گردند.

موضوع دیگر، گردشگری آبی در منطقه آزاد اروند است که یکی از ویژگی‌های خاص است؛ چراکه سه رودخانه در اروند وجود دارد؛ رودخانه اروند، کارون و بهمنشیر که می‌توانند هر کدام به تنهایی یک جاذبه خاص برای گردشگری محسوب شوند. به هر حال گردشگری آبی یکی از بخش‌های گردشگری است که در دنیا به صورت ویژه مورد پسند و توجه مردم است و می‌تواند زمینه ورود گردشگران را به این منطقه فراهم کند.

اما در مبحث امور اجتماعی و ورزشی، مدیریت توسعه اجتماعی و ورزشی سازمان منطقه آزاد اروند نیز تاکنون اقدامات چشمگیری را انجام داده است، مانند توسعه ورزش در ابعاد مختلف، هم ورزش قهرمانی هم ورزش همگانی. در مباحث زیرساخت‌های ورزشی، توسعه و ساخت اماکن ورزشی هم سازمان هزینه‌های مطلوبی در این حوزه به عمل آورده است؛ یکسری فضاهای ورزشی را یا ساخته یا مرمت و تاسیس کرده که در اختیار جوانان و قشر ورزشکار است که در حال استفاده می‌باشند. ضمن اینکه با تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی منطقه، تجهیز کلیه اماکن ورزشی جوانان آبادان و خرمشهر و همچنین مینوشهر سعی شده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که همه اماکن ورزشی به صورت یکپارچه در آبادان، خرمشهر و مینوشهر از تجهیزات مساوی بهره‌مند گردند.

در حوزه اجتماعی نیز سازمان منطقه آزاد اروند، پرداخت یک درصد از درآمدهای سازمان را به نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی داشته است، به جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و همچنین اهمیت و ترویج حقوق شهروندی، توسعه و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد و تامین کمبودهای کمپ‌های ترک اعتیاد مدنظر بوده و تاکنون با این اهداف پیش رفته‌اند.

 

افتتاح بزرگترین مرکز تجاری‌، فرهنگی و تفریحی در اروند

اما  ۱۹فروردین‌ماه سال جاری بود که کلنگ «اروند مال»، بزرگترین مرکز تجاری، فرهنگی و تفریحی منطقه آزاد اروند در خرمشهر به زمین زده شد.

مناطق آزاد که به عنوان عوامل اصلی تسریع در توسعه اقتصاد ملی، منطقه‌ای و گذر از اقتصاد بسته  هستند، ظرفیت‌ها و فرصت‌های قانونی را در راستای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مناطقی که تحت این عنوان از سرزمین اصلی جدا می‌شوند را ایجاد می‌کنند. سرمایه‌گذارانی که می‌توانند با بهبود پتانسیل‌های هر منطقه، سرآغازی برای آینده‌ای روشن‌تر این مناطق باشند.

مهم‌ترین اولویت‌های شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند نیز در سال‌های اخیر که شعارهای آن در کشور ما رنگ و بوی اقتصادی گرفته است‌، با درک شرایط اقتصادی ویژه‌، توجه خاص به جذب سرمایه‌گذار با اهمیت نقش آن در رشد و رونق منطقه بوده است.

رشد و توسعه اقتصادی و عمرانی در کنار رونق گردشگری و ایجاد اشتغال، از اصلی‌ترین اهداف پروژه عظیم اروند مال با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فنی مهندسی کیان اسکله‌سازان اروند و شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند بوده است که خوشبختانه با تلاش مجدانه طرفین اجرای این پروژه در این شرایط خاص اقتصادی طی چهار سال آینده به ثمر خواهد نشست‌.

به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی، مجتمع تجاری اروند مال به عنوان یکی از نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند به شمار می‌رود‌؛ بزرگترین مرکز تجاری، فرهنگی و تفریحی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و به ساکنین این دو شهرستان خدمات‌رسانی خواهد کرد‌.

درخصوص جذب سرمایه‌گذاری همواره باید به این مهم توجه داشت که رونق حاصل از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی علاوه بر اینکه جوامع محلی را دخیل کرده و باعث می‌شود تا چرخ اقتصادی آن منطقه به ‌خوبی بچرخد، به نفع اقتصاد کل کشور نیز است‌؛ اتفاق مثبتی که با راه‌اندازی مجتمع تجاری اروند مال نیز برای منطقه آزاد اروند رخ خواهد داد‌.

مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره تجاری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی از واقعیت‌های امروز زندگی‌ شهری در دنیا محسوب می‌شوند. اتفاقی که بی‌شک نیاز آن هر روز بیشتر از گذشته احساس می‌شود. امکانات و تسهیلات بالای این مجتمع‌ها همچون وجود مکان‌های فرهنگی، ورزشی‌، سالن‌های سینما، رستوران‌ها، کافه‌ها و شهربازی‌ها، سالن‌های همایش، نمایشگاه‌های علمی و صنعتی، فروشگاه‌های متنوع و… جذابیت خاصی به این مجموعه‌ها به ویژه در میان نسل جدید بخشیده است. با همین نگاه، پروژه‌ای نظیر مرکز تجاری اروند مال نیز در مکانی قابل دسترسی برای شهروندان آبادانی و خرمشهری در حال احداث است‌.

 

فرودگاه بین‌المللی آبادان

فرودگاه بین‌المللی آبادان یکی از شریان‌های اصلی توسعه گردشگری و اقتصادی منطقه آزاد اروند است که طرح توسعه‌ آن در یازدهم بهمن‌ماه‌۹۹ توسط معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد و هم‌اکنون نیز حوزه اقتصادی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند پیگیر برقراری پرواز آبادان-وان، آبادان-استانبول و کارگوی آبادان-مسکو است.

یکی از مطالبه‌گری‌هایی که در سال‌های ابتدایی دولت تدبیر و امید مورد توجه بخش گردشگری اروند قرار نمی‌گرفت، اما در دو سال اخیر در دستورکار قرار گرفت، برگزاری دوره‌های هوانوردی مانند خلبانی و مهمانداری بود. فرودگاه بین‌المللی آبادان جزء اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال‌۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران تاسیس شده و نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال‌۱۳۲۸ آغاز شد؛ اما تاکنون خلبان و مهماندار از خطه اروند وجود نداشته و یکی از مشکلات اساسی برای بیس شدن پرواز در این فرودگاه، نبود نیروی بومی متخصص در منطقه است که خوشبختانه دو تفاهم‌نامه در این خصوص منعقد شده است.

اما هتل‌ها و مراکز اقامتی منطقه آزاد اروند زمینه لازم برای میزبانی از اردوهای آمادگی و تمرین تیم‌های فوتبال خارجی را دارد که همین امر بر ضرورت استفاده از فرصت ارزشمند گردشگری ورزشی افزوده است. زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی در شهرهای آبادان و خرمشهر، عدم نیاز به ویزا و همچنین شرایط آب و هوایی یکسان با قطر، در زمینه پشتیبانی از جام‌جهانی۲۰۲۲ و امکان حضور فعال منطقه آزاد اروند را فراهم آورده است و فعالان گردشگری از مسئولین سازمان منطقه آزاد اروند انتظار دارند در این خصوص سریعا پیگیری کند.

 

سخن آخر

در پایان باز هم باید تاکید داشت که منطقه آزاد اروند به دلیل ظرفیت‌های متنوع و گسترده، ازجمله مرز زمینی و آبی گسترده با کشورهای همسایه، خط ساحلی گسترده، برخورداری از بزرگ‌ترین منابع نفت کشور، دسترسی به رودهای پرآب جنوبی و دشت‌های مستعد کشاورزی و صنعت، برتری‌های خاصی نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

لذا بهره‌مندی از مزایای ترانزیتی ویژه ازجمله حمل و نقل ترکیبی، اسکله‌های مجهز و زیرساخت انبارداری و گمرکی، باعث شده این منطقه علاوه بر گردشگری، صنعت و کشاورزی، در فعالیت‌های تجاری نیز اهمیت ویژه‌ای یابد و مضاف بر اینها با توجه به شعار سال‌های اخیر رهبری ظرفیت تولید در این منطقه باید بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد.

در سال‌های۹۸-۹۹ که رونق تولید و جهش تولید نام داشت، سازمان منطقه آزاد اروند توانست راهبرد‌هایی را تعیین و با تمهیداتی که اندیشیده شد، چندین و چند واحد صنعتی راکد را به چرخه تولید بازگرداند و واحد صنعتی بی‌شماری را به بهره‌برداری برساند. و به دنبال آن طی بازدیدهای میدانی و تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف و با بررسی‌های انجام شده، ۸۰درصد راهبردهایی که در سال‌۱۳۹۹ در راستای جهش تولید در اروند تعیین شده بود، محقق و خروجی آن بهره‌برداری از تعداد کثیری از واحد تولیدی در منطقه بود که کارنامه قابل قبولی است و مهم‌تر از همه برنامه‌ریزی‌ها و تدوین راهبردها برای مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولیدات داخلی است که در واقع شعار رهبری در سال‌۱۴۰۰ می باشد.

مسئولان مناطق آزاد در این سال ضمن داشتن نگاه درست، جهادی و مدیریت واردات، باید به دنبال مانع‌زدایی و حمایت از تولیدات داخلی و جهش تولید در راستای پیشرفت کشور و منطقه خود باشند، تا آنچه راهبردهای تعیین شده است، در سال جاری به عینیت برسد و به تبع آن شاهد رشد و شکوفایی در بخش سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت در تمامی مناطق بالاخص منطقه آزاد اروند باشیم.