بررسی ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری خرید:

منطقه آزاد اروند، دروازه طلایی اقتصاد و گردشگری کشور

خرید از اساسی‌ترین نیازها و همچنین جزء فعالیت‌های محبوب گردشگران و یکی از پرقدرترین صنایع دنیا  محسوب‌ می‌شود. بسیاری از کشورها،  اقتصاد گردشگری خود را مبتنی بر گردشگری خرید مدیریت می‌کنند؛ همچنین مناطق مرزی به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط مساعد همواره برای گسترش این فعالیت، بسترهای مورد نیاز را فراهم آورده‌اند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اقتصاد این نواحی به شدت به گردشگری خرید وابسته بوده و اکثر مرزنشینان به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند و می‌توان میان رضایت گردشگران و تداوم بهبود رفاه و وضعیت اقتصادی مردم محلی رابطه برقرار نمود، به طوری که در صورت تحقق رضایت کامل گردشگران، توسعه آینده منطقه تامین خواهد شد.

گردشگری خرید، پتانسیل ایجاد تنوع در گردشگری را دارا است. وجود مراکز خرید مناسب می‌تواند به ‌عنوان جاذبه‌ای توریستی محسوب شده و باعث ایجاد انگیزه و تقاضا در تمام طول سال شود؛ از طرفی دیگر به‌ صورت بسیار چشمگیر هزینه صرف شده در مقصد، توسط گردشگران و مدت اقامت آنها را نیز افزایش خواهد داد که در نتیجه باعث سودآوری صنعت گردشگری خواهد شد.

 

گردشگری خرید، یکی از جذابیت‌های مناطق آزاد

معاون فرهنگی، اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق اظهار کرد: یکی از جذابیت‌های مناطق آزاد، جاذبه گردشگری خرید است که در این بین سازمان منطقه آزاد اروند نیز با برنامه و طرح‌های مشوق جذب گردشگر، توسعه برندها و بازارها، تلفیق بازارهای مدرن و سنتی، به گردشگری خرید به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مدل‌های مطرح گردشگری در دنیا پرداخته است.

 

احیاء مراکز خرید در محدوده منطقه آزاد اروند

قدرت‌الله طمیمیان افزود: با توجه به وجود مراکز خرید متنوع و بزرگ در محدوده منطقه آزاد اروند و همچنین اهمیت پرداختن به گردشگری خرید به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مدل‌های گردشگری، این بخش از گردشگری خوشبختانه در طول چند سال اخیر در منطقه به خوبی احیا شده و در حال پیشرفت نیز است. بازارهای سنتی و مجتمع‌های تجاری مدرن و لوکس در منطقه زمینه را برای گردشگران مهیا می‌کند که با هر ذوق و سلیقه‌ای از خرید در این بازار‌ها لذت ببرد.

 

خرید، جاذبه‌ای برای گردشگران ورودی به اروند

وی به گردشگری خرید به عنوان جاذبه‌ای برای گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عراق اشاره کرد و گفت: بصره به عنوان بزرگترین و ثروتمندترین استان عراق است، مردم این استان تمایل زیادی به خرید از منطقه را دارند؛ بازارهای منطقه آزاد اروند جزء ظرفیتی‌هایی است که در اختیار گردشگران با سلایق گوناگون قرار داد. ما در حوزه گردشگری نگاهی جامع به تمامی موضوعات در این خصوص داریم.

 

بالا رفتن افزایش نقدینگی اروند با ورود گردشگران عراقی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند اظهار داشت: وجود مرکز خرید و بازارهای آبادان و خرمشهر، حضور مردم عراق در منطقه آزاد اروند را بسیار پررنگ کرده و آنها بخشی از درآمدهای ارزی خود را به بازارهای آبادان و خرمشهر روانه می‌کنند؛ در واقع  ورود اتباع خارجى به منطقه آزاد اروند سبب ورود ارز و افزایش نقدینگی می‌شود. نقدینگی‌ای که به این بازار وارد می‌شود، خودش امتیاز است. تزریق ارز به این بازار مرزى خلأ ایجاد شده در اقتصاد منطقه را پر مى‌کنند.

 

حذف بروکراسی اداری در جهت حضور بیشتر گردشگران در منطقه

طمیمیان بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های خرید، توریسم درمانی، بوم‌گردی و رویدادهای فرهنگی منطقه باید به گونه‌ای باشد که توجه گردشگران را جذب کند و سیاستگذاری منطقه باید به شکلی باشد که مشوق‌های لازم جهت ایجاد انگیزه و آرامش خیال برای سرمایه‌گذاران مهیا شود و تمام تلاشمان آن است که با حذف بروکراسی اداری رفع موانع و فراهم آوردن شرایط و اقدامات لازم برای ورود و اقامت گردشگر در منطقه فراهم شود.

 

توسعه بوم‌گردی برای رسیدن به توسعه پایدار در منطقه آزاد اروند

وی با توجه به اهمیت صنعت بوم‌گردی در منطقه آزاد اروند افزود: در حوزه بوم‌گردی با توجه به اهمیت توسعه گردشگری و رسیدن به توسعه پایدار در منطقه آزاد اروند با محوریت ورود گردشگر ‌خارجی، برنامه‌ها و اهدافی در این خصوص پیاده‌سازی شده است. سرمایه‌گذاران و فعالین این بخش، در حال توسعه تاسیساتی تحت عنوان مضیف‌ها و مجموعه بوم‌گردی هستند تا زمانی که گردشگر وارد آن فضا می‌شود، کاملا خود را در حال و هوای بومی و سنتی و قدیمی آن منطقه ببینند. از محل اقامت، طراحی محیط پیرامونی، غذایی که سرو می‌شود و فضای بیرونی محوطه، همه اینها یک جاذبه است که در ذهن گردشگران داخلی و به خصوص خارجی به عنوان یک خاطره سفر به یاد ماندنی ثبت می‌شود.

 

لزوم آموزش جوامع محلی در حوزه گردشگری

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به اینکه در بحث گردشگری باید جاذبه‌های متنوعی ایجاد شود و به نیاز مسافران خارجی و داخلی توجه ویژه کرد، عنوان نمود: در جوامع محلی توجه با آداب و رسوم محلی برای گردشگر خارجی جذاب است،  پس باید در این زمینه، ظرفیت‌ها را شناسایی و آگاه‌سازی کرد و با آموزش ترویج فرهنگ عمومی شهروندان در جذب مسافر، این جاذبه‌های سنتی را ترویج داد، چراکه اولین و آخرین موضوعی که در ذهن گردشگر باقی می‌ماند، یقینا نحوه برخورد عمومی شهروندان آن منطقه است.