سفر به قشم برای تماشای طولانی ترین غار نمکی جهان

اینجا قشم است، جزیره ای در دل آب های نیلگون خلیج همیشه فارس با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت که به تنهایی از ۲۲ کشور جهان بزرگتر است. بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان و بزرگترین جزیره خلیج فارس از ظرفیت های فراوان حوزه گردشگری برخوردار است که طولانی ترین غارنمکی جهان این جزیره در ۱۳۰ […]

اینجا قشم است، جزیره ای در دل آب های نیلگون خلیج همیشه فارس با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت که به تنهایی از ۲۲ کشور جهان بزرگتر است.

بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان و بزرگترین جزیره خلیج فارس از ظرفیت های فراوان حوزه گردشگری برخوردار است که طولانی ترین غارنمکی جهان این جزیره در ۱۳۰ کیلومتری شهر قشم با ۲۰ کیلومتر جاده خاکی در مجاورت روستای کانی قرار داد. این گنبد دارای دهانه های متعددی از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان به طول ۶۵۸۰ متر می باشد.

با توجه به جنس و سستی دیواره و سقف این پدیده زمین شناسی، امکان ریزش آن به ویژه در دهانه ورودی غار وجود دارد و به همین دلیل افراد عادی تنها می توانند از بخش N۱ این سایت با اطلاعات جامعی که از سوی راهنمایان مدیریت ژئوپارک جهانی قشم به آنان ارائه می شود، بازدید کنند و حرفه ای های غارنورد هم با دریافت مجوز و همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز می توانند از فضای شگفت انگیز غار N۳ این پدیده زیبای زمین شناسی در جزیره قشم بازدید کنند.

از این غار می توان به عنوان یکی از شاهکارهای عالم خلقت و جلوه ای از شگفتی های طبیعت نام برد .

غار نمکدان جزیره با ۲۳۷ متر ارتفاع و داشتن قندیل ها و بلورهاى نمکی موجود در داخل و جریان آب نمک در بیرون آن، منظره اى زیبا و دلپذیری از شگفتى هاى عالم خلقت را به نمایش گذاشته که علاقمندان به طبیعت را به سوی خود فرا می خواند.

این غار دارای چندین تالار بزرگ و کوچک است که اولین آن در فاصله ۶۷۰ متری ورودی این اثر طبیعی زیبا قرار دارد. از داخل غار نمکدان، آب زیر زمینی می جوشد که با خارج شدن از غار به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر و در گودالی جمع می شود که همانند برف زمستانی در این جزیره کم بارش، خود نمایی می کند.

بنا به این گزارش، غار نمکدان قشم یکی از دهها ظرفیت ارزشمند در کنار جنگل های دریایی حرا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، قلعه پرتغالی ها، بام قشم، بادگیرها و چاه های تلای بندر تاریخی لافت، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل زیبا، ماسه های نقره ای و طلایی جزیره هنگام، آهوان جبیر در هنگام و هرمز، طیفی با بیش از ۹۰ رنگ خاک  در جزیره هرمز، کوه ها، آب انبارها (بُرکه ها) و … است که علاقمندان به طبیعت را به سوی خود فرا می خواند.