در راستای ساماندهی صنوف و کنترل بازار انجام شد:

آغاز به‌کار کمیسیون نظارت بر اصناف منطقه آزاد قشم

نخستین جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف منطقه آزاد قشم به ریاست افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و با حضور مسئولین اجرایی، انتظامی و قضایی شهرستان به عنوان عضو کمیسیون به منظور ساماندهی اصناف و کنترل بازار برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلات احصاء شده در قشم، نبود تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی برای کنترل و ساماندهی بازار است و این موضوع در فصول پرگردشگر به‌ویژه نوروز به شدت احساس می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی تشکل‌های صنفی، ابزار مناسبی برای مردم‌سازی حاکمیت است و خوشبختانه با هماهنگی‌های انجام شده و تعامل مثبت مسئولین قشم، این مهم در آستانه انجام قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: تا زمانی که تشکل‌های صنفی برپا و مشارکت اصناف محقق نشود، نمی‌توان در کنترل بازار به نتیجه مطلوب دست یافت و راه‌اندازی این تشکل‌ها کمک زیادی به کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خواهد کرد.

به گفته فتح‌الهی؛ تشکل‌های صنفی در مناطق آزاد تحت عنوان انجمن صنفی و مطابق با فرآیند قانونی نظام صنفی کشور ایجاد خواهد شد و امیدواریم با راه‌اندازی چند انجمن صنفی ضروری تا پیش از نوروز، روند ساماندهی بازار به مسیر مطلوب هدایت شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تاکید کرد: البته انجمن‌های تمام صنوف در همه شهرهای جزیره مطابق قانون باید برپا شود، اما با توجه به ضرورت تشکیل انجمن‌های قشم و درگهان در اولویت قرار دارد.

بنا بر این گزارش، کمیسیون نظارت بر اصناف منطقه آزاد قشم به ریاست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطابق با ماده‌۴۷ و ۴۹ آیین‌نامه اجرایی حاکم بر تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی در مناطق آزاد آغاز به‌کار کرد و رئیس تعزیرات حکومتی، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس شورای اسلامی شهر قشم، مدیر شبکه بهداشت و درمان، رئیس امور مالیاتی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت، نماینده اتاق تعاون، نماینده تام‌الاختیار فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی، رئیس و نائب رئیس اتاق اصناف، اعضای این کمیسیون هستند.

همچنین در این جلسه رئیس دادگستری و دادستان قشم نیز حضور داشتند.

گفتنی است، در نخستین جلسه کمیسیون علاوه‌بر بررسی انتقادات و پیشنهادات اعضا، مقرر گردید تشکیل کارگروه‌های صنفی مواد غذایی و پروتئینی‌، میوه‌و‌تره‌بار، مشاورین املاک، رستوران و فست‌فودها، تعمیرکاران خودرو و پوشاک در اولویت قرار گیرد و رئیس کمیسیون در پایان احکام اعضاء را اعطا نمود.

همچنین، در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای مرکب از مدیر بازرگانی و اصناف، رئیس اداره تعزیرات، نماینده نیروی انتظامی و دو نفر معتمد جهت تایید صلاحیت متقاضیان کاندیداتوری انجمن‌های صنفی تشکیل گردد. پس از تایید صلاحیت متقاضیان، لیست به کمیسیون ارسال و بعد از تایید کمیسیون، انتخابات کارگروه‌های صنفی با نظارت هیات اجرایی ناظر بر انتخابات برگزار خواهد شد.