با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو صورت پذیرفت:

آغاز به کار بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه

بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با حضور عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، حسین‌پور دبیر کمیسیون، حسنی دلیمری مشاور وزیر تجارت ترکیه، مدیر اتحادیه اروپا و جمعی از مسئولین اقتصادی دو کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تشریح جزئیات بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از برنامه طرفین برای تعریف حوزه‌های جدید همکاری در این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: در این نشست‌ آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی، تجاری، مالی و بانکی میان ایران و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر گردید زمینه‌های همکاری در حوزه‌های جدید میان طرفین بررسی شده و توافقات میان دو کشور امضا شود.

وی نقش منطقه آزاد ماکو را در توسعه روابط ایران و ترکیه مهم و موثر ارزیابی کرد.

در ادامه، دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نیز گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی بین کشورها معمولا یک روند عادی را طی می‌کند، ولی ما تصمیم داریم ان‌شاءالله این بار یک کمیسیون مشترک فعال و عملیاتی با طرف ترک داشته باشیم که الگویی برای کمیسیون‌های مشابه باشد.

بهمن حسین‌پور یادآور شد: در پی دیدار پیشین دکتر روحانی با آقای اردوغان و بحث‌هایی که برای توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور انجام شد، رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد کرد جناب آقای واعظی که ریاست دفتر ریاست جمهوری را برعهده دارند، مسئولیت ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران برعهده بگیرند.

وی افزود: دلیل این پیشنهاد از سوی اردوغان این بود که ایشان می‌خواست مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه در عالی‌ترین سطح دنبال شود و فردی مسئولیت آن را برعهده داشته باشد که هم به رئیس‌جمهور بسیار نزدیک باشد تا در کوتاه‌ترین زمان مسائل رفع و رجوع شود و هم رئیس‌جمهور به وی اعتماد وثیق داشته باشد و دکتر روحانی نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

حسین‌پور تصریح کرد: پس از آنکه مسئولیت امور تشریفات ریاست جمهوری به فرد دیگری واگذار شد، بنا به پیشنهاد آقای واعظی ‌و به دلیل آنکه پیش از این سال‌ها مسئولیت سفارت ایران در ترکیه را برعهده داشتم و روابط دو کشور در آن دوره با جهش بسیار زیادی روبرو بود، دبیری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه را برعهده گرفتم.

دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه اضافه کرد: متقابلا در ترکیه نیز یکی از مقامات دینفوذ این کشور ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی را از سوی ترکیه برعهده گرفته که در واقع همتای من است و ا%