دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی‌ اظهار داشت:

آماده‌سازی ۳۵۰بسته سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه گره‌گشایی از کارآفرینان از برنامه‌های اساسی است، گفت: 350بسته سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی درحال آماده شدن است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در نخستین نمایشگاه «ارس اکسپو‌۲۰۲۳» دستاوردها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس در تبریز، از تدوین دو راهبرد اساسی در مناطق آزاد خبر داد و افزود: مردمی و جهانی کردن مناطق آزاد از برنامه‌های اساسی ما درباره آینده این مناطق است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید به مردم محلی و فعالان بخش اقتصادی خصوصی سپرده شود، اظهار کرد: مناطق آزاد ملی هستند و همه مردم ایران مخاطب مناطق آزاد می‌باشند و این مناطق باید آن‌قدر بر منافع تک‌تک مردم تاثیر داشته باشد که همه نسبت به این مناطق متعهد گردند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به پتانسیل‌های مناطق آزاد و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور، بر تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها، ایجاد بورس بین‌الملل و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی این مناطق تاکید کرد و اذعان نمود: مناطق آزاد باید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنند.

عبدالملکی با تاکید بر ایجاد مناطق آزاد مشترک و بین‌المللی، اظهار کرد: با ۱۶کشور برای ایجاد مناطق آزاد مشترک مذاکره کرده‌ایم که همین قرارداد برگ اقتصادی با چین بخش اعظمش در رابطه با مناطق آزاد است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، موقعیت جغرافیایی عالی و مجاورت با چند کشور اروپایی و آسیایی، بهشت سرمایه‌گذاری در جهان است، گفت: جمهوری اسلامی یکی از پرسودترین و پرظرفیت‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است که در فضای بین‌المللی چندان راجع‌به آن صحبت نشده است و ما درحال رفع موانع بروکراسی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در این مناطق هستیم.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه ما در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، اظهار داشت: در سال‌۱۳۹۸ مطالعه‌ای در ارتباط با آنچه در گام اول گذشته و آنچه در پیش‌رو داریم، انجام شد و وضعیت پیشرفت فیزیکی کشور را در طول ۴۰سال مطالعه کردیم و از سال‌۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ را در نظر گرفتیم.

عبدالملکی افزود: در این مطالعه میانگین ۲۰کشور برتر دنیا را در نظر گرفتیم که تا بدانیم در این مسیری که دنیا سیر کرده، ما کجا هستیم؛ مشاهده شد که در سال‌۱۳۵۷ وضعیت پیشرفت ما از ۲۰کشور پایین‌تر، اما سرعت پیشرفت ما بعد از انقلاب بالاتر بود و اکنون ما اندکی از میانگین پیشرفت ۲۰کشور بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه اگرچه پیشرفتی که مردم انتظار داشتند محقق نشده است، گفت: بعد از انقلاب جمعیت ما ۲٫۷برابر شده است، درحالی که درآمد سرانه هر ایرانی با قدرت خرید بعد از انقلاب ۶برابر شده و در این مدت درآمد سرانه هر آمریکایی دو برابر شده و سرعت پیشرفت ما به لحاظ شاخص سه برابر امریکا بوده است.

عبدالملکی عنوان کرد: طبق اعلام گزارش بانک جهانی قبل از انقلاب ۴۶درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند امروز طبق اعلام همین بانک ۷درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به شاخص امید به زندگی در کشور گفت: ایران بعد از انقلاب اسلامی بیشترین شاخص امید به زندگی را در بین تمام کشورهای دنیا داشته است.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه ارس اکسپو‌۲۰۲۳ با حضور فعالان اقتصادی در بخش‌های صنعت، کشاورزی، تجارت، بازار و خدمات از ۲۵ تا ۲۸بهمن‌ماه جاری در سالن ۶۰۰۰مترمربعی پروین اعتصامی نمایشگاه بین‌المللی تبریز میزبان علاقه‌مندان است.

علاوه بر نمایش دستاوردها و توانمندی‌های منطقه آزاد ارس، بیش از ۱۰۰ فرصت جدید سرمایه‌گذاری نیز در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.