در جلسه هیات سرمایه‌گذاری چین و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد:

آمادگی منطقه آزاد قشم جهت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های اقتصادی

جلسه‌ای با حضور مسئول اقتصادی منطقه آزاد چینگداو و هیاتی از سرمایه‌گذاران صنایع بزرگ چین با معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، منصور عظیم‌زاده اردبیلی در این جلسه گفت: قشم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های مختلف اقتصادی آمادگی کامل دارد.

وی ادامه داد: تسهیل فرآیند واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خارجی و وجود نیروی کار ارزان در کنار معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های اقتصادی، مهم‌ترین مزیت‌های منطقه آزاد قشم برای ترغیب سرمایه‌گذاران کشور چین جهت حضور در این منطقه است.

وی افزود: برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در قشم مدل‌های مختلف قراردادی ازجمله سرمایه‌‌گذاری مشترک‌، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری و… با توجه به امکان‌سنجی پروژه‌ها پیش‌بینی شده است.

به گفته معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم؛ ۹۱پروژه سرمایه‌گذاری دارای اولویت در حوزه‌های نفت و انرژی، صنعت، شیلات و گردشگری جزیره قشم تعریف شده که در نمایشگاه سیفت۲۰۲۳ چین نیز برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان ارائه شد.

عظیم‌زاده اردبیلی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جزیره قشم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی، تصریح کرد: احداث پل خلیج‌فارس و اجرای پروژه جامع ارتباطی خلیج‌فارس (شامل چهار بخش پل، جاده، راه‌آهن و توسعه بندر کاوه) از دیگر موضوعات جهت همکاری مشترک با سرمایه‌گذاران چینی است.

وی عنوان کرد: ایجاد واحدهای تولیدی زودبازده، حضور صنایع بزرگ در حوزه‌های مختلف تولیدی، تولید ماشین‌های برقی، سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی، تولید تجهیزات مربوط به حوزه نفت و گاز و انرژی‌های پاک از دیگر حوزه‌هایی هستند که برای حضور سرمایه‌گذاران چینی آمادگی دارند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: شرایط برای امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان منطقه آزاد قشم و منطقه آزاد چینگداو با هدف توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری مهیا و آماده است.

 

نماینده اقتصادی منطقه آزاد چینگداو کشور چین:

کمک بریکس به سرمایه‌گذاری بین‌المللی در قشم

همچنین، نماینده اقتصادی منطقه آزاد چینگداو کشور چین نیز در این جلسه گفت: عضویت ایران در پیمان بریکس از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند در تسهیل تبادلات مالی بین‌المللی برای اجرای پروژه ‌های مختلف و سرمایه‌گذاری کمک کند.

«آن پنگ‌چوآ» افزود: قشم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی برای حضور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران چینی در حوزه صنایع زودبازده دارد که می‌تواند موجب افزایش تعامل اقتصادی و تبادلات تجاری دو کشور شود.

وی در ادامه با دعوت از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان جهت بازدید از منطقه آزاد چینگداو و آشنایی با توانمندی شرکت‌های فعال در این منطقه؛ از امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان دو منطقه آزاد استقبال کرد.

گفتنی است، هیات سرمایه‌گذاران چینی در بازدیدهایی از واحدهای تولیدی، صنایع، بندر تجاری کاوه، پالایشگاه و واحدهای فعال در حوزه نفت و انرژی، واحدهای شیلاتی و جاذبه‌های گردشگری جزیره با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه آزاد قشم آشنا شدند.