انعقاد تفاهم‌نامه همكاري میان سازمان منطقه آزاد قشم و معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري:

اجرای طرحی «جزیره دوستدار خانواده» در منطقه آزاد قشم

تفاهم‌نامه همكاري مشترک سازمان منطقه آزاد قشم با معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري با هدف توسعه همكاري و بهره‌مندی از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و تجارب این دو نهاد به امضاء رسید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این تفاهم‌نامه از سوی معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با هدف همکاری‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، کارآفرینی، اشتغال و مشاوره‌ای به ‌منظور استقرار نظام جزیره دوستدار خانواده در موضوعاتی ازجمله توان‌افزایی بانوان، گسترش آموزش و ترویج کارآفرینی، مشارکت موثر در تقویت تعاونی‌ها و حمایت از اشتغال بانوان، اجرایی‌سازی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و کمک به جاری‌سازی رویکرد عدالت جنسیتی بر برنامه‌های بازار کار، با عنایت به قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به امضاء رسید.

در این جلسه، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه اظهار داشت: کمک به زنان خانه‌دار، تقویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد که در سال‌های اخیر یکی از راهبردهای اساسی ما در پیشرفت بانوان جامعه بوده و توسعه کارآفرینی، از اهداف مهم امضای این تفاهم‌نامه است.

معصومه ابتکار ادامه داد: یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های ما، تقویت نظام خانواده است که در قالب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در قالب ماده‌۱۰۲ قانون برنامه به آن اشاره‌ شده و ما توانستیم برای نخستین بار، چارچوبی برای شاخص‌های خانواده طراحی و تنظیم کنیم.

به گفته وی، این شاخص‌ها محور کار در بحث ارتقاء تعالیم و شکوفایی خانواده‌های ایرانی بوده و تحت عنوان سیاست‌های دوستدار خانواده به اجرا درآمده است.

ابتکار با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این زمینه گفت: سینمای دوستدار خانواده با همکاری وزارت ارشاد و شهر دوستدار خانواده با همکاری وزارت کشور در حال کار است و امروز خوشحالیم که با حضور شما شاهد اجرای طرحی با نام «جزیره دوستدار خانواده» باشیم.

معاون امور زنان و خانواده ئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: ما سند ارتقاء وضعیت زنان خانه‌دار را به‌ عنوان یک دستورکار اجباری برای استان‌ها طراحی و ابلاغ کردیم؛ ولی ممکن است قشم علاقه‌مند به اجرای برنامه خاصی در ذیل این سند با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خود باشد که باارزش است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

گفتنی است، تدوین سند توسعه و ارتقاء جایگاه زنان جزیره قشم، حمایت از طرح‌های بانوان و دختران دارای استعداد برتر و کارآفرین، اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده، تدوین استانداردهای آموزش شغلی و مهارتی، تقویت و توسعه مشاغل خانگی و خانوادگی و شبکه‌سازی سمن‌های فعال با هدف ارتقای دانش بخش‌هایی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

بنا بر این گزارش، تفاهم‌نامه مزبور در ۸ماده تنظیم و صبح امروز (شنبه ۱۵شهریورماه‌) به تایید و امضای معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور و حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم رسیده و به مدت دو سال اعتبار دارد.

گفتنی است، در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، پروین فرشچی عضو هیات مدیره، مرتضی شیخ‌زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، فرشته سلجوقی مدیر اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم، زهرا جواهریان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی و دکتر نظری‌پور کیانی مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده حضور داشتند.