حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با شادا مطرح کرد:

احیای گفتمان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در دولت سیزدهم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه پیش از دولت سیزدهم گفتمان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد که مغفول مانده بود، احیا شد، تصریح کرد: تراز تجاری مناطق آزاد تا قبل از دولت سیزدهم منفی بود و در سال‌1401 تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مثبت 13.5میلیارد دلار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با شادا، با بیان اینکه درحال حاضر ۹۷منطقه آزاد و ویژه مصوب داریم که ۴۸منطقه فعال هستند، گفت: یکی از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم رخ داد این بود که تشکیل سه منطقه آزاد جدید در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و به‌علاوه، اساسنامه هفت منطقه آزاد مصوب در دولت گذشته نیز، در این دولت تصویب شد که مدیران آن در حال انتصاب هستند و کار خودشان را رسما شروع می‌کنند؛ یعنی در این دولت، عملا ۱۰منطقه آزاد به هشت منطقه قبلی اضافه شده است.

وی افزود: مهم ترین مأموریت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در قوانین بالادستی در شش عنوان می توانیم خلاصه کنیم که شامل جهش تولید و صادرات، انتقال فناوری، تأمین نیازهای اساسی کشور، جذب منابع مالی و سرمایه از خارج کشور و عمران و آبادانی منطقه که جزئیات فراوان دارد اما آن عنصری که ریشه همه این موارد است، مسئله تولید است و ریشه تولید هم سرمایه گذاری است‌.

 

گفتمان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مغفول مانده بود

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته، گفتمان سرمایه گذاری در مناطق آزاد و مخصوصا در مناطق ویژه اقتصادی، تا حدی مغفول و در حاشیه بوده است، اظهار داشت: ما وقتی کار خودمان را در دولت سیزدهم شروع کردیم، دیدیم که با مفهوم سرمایه‌گذاری، برخورد درستی نشده و گاهی حتی به «سرمایه‌گذار» به عنوان ارباب رجوع نگاه می‌شد.

مشاور رئیس جمهور افزود: به تبع این نگاه، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ویژه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد وجود داشت، مفغول واقع شده و حتی اطلاع‌رسانی هم نمی‌شد و همین باعث شده بود که سیاستگذاران در سطح کلان، توجهی به این مزیت‌های اقتصادی مناطق نداشته باشند.

 

تراز تجاری مناطق آزاد تا قبل از دولت سیزدهم منفی بود

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: همین موضوع باعث شده بود، در نهایت آن فرآیند سرمایه گذاری و جنب و جوشی که باید، در حوزه صادرات شکل نگیرد و تراز تجاری مناطق آزاد، تا قبل از این دولت، تقریبا همیشه منفی باشد‌.

عبدالملکی گفت: در دوره جدید، چند اتفاق افتاد که یکی، بحث تمرکز بر عنصر سرمایه‌گذاری است؛ ما گفتیم مأموریت اصلی این مناطق، جذب سرمایه‌گذار است و اصلا این مناطق، «بهشت سرمایه گذاری» هستند.

 

کلیدواژه بهشت سرمایه‌گذاری برای مناطق آزاد در دولت سیزدهم

وی تأکید کرد: ما روی این مفهوم «بهشت سرمایه‌گذاری» کار و اطلاع رسانی کردیم؛ البته نه به این معنا که در حال حاضر ما اینجا را به بهشت سرمایه‌گذاری تبدیل کرده ایم، بلکه این مناطق به خودی خود، بهشت سرمایه‌گذاری هستند‌.

مشاور رئیس جمهور عنوان کرد: ما پنج خصوصیت را در مناطق آزاد و ویژه داریم که معتقدم در کمتر نقطه‌ای در دنیا، این خصوصیات، همراه هم وجود دارد؛ حتی اخیرا بنده مسابقه‌ای اعلام کردم که اگر کسی بتواند منطقه‌ای را در دنیا معرفی کند، که این پنج ویژگی را با هم داشته باشد به او جایزه بدهیم‌.

عبدالملکی گفت: این پنج ویژگی که به موجب آن به اینجا بهشت سرمایه‌گذاری می‌گوییم، از جمله، شامل پایین بودن هزینه تولید، هزینه نیروی کار، انرژی، قیمت زمین و مواد اولیه در این مناطق است که البته در کل اقتصاد ایران، این هزینه‌ها پایین است.

وی افزود: دومین مؤلفه، بحث زیرساخت‌ها است که ما زیرساخت‌های توسعه یافته‌ای در سراسر کشور داریم که در مناطق ویژه، توسعه یافته‌تر است، چون غیر از بهره‌مندی از بودجه‌های عمومی، ۶۰ تا ۷۰درصد بودجه خود مناطق آزاد هم «عمرانی» است‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی «دسترسی خوب به بازار» و «سهولت کسب و کار» در مناطق آزاد را از مؤلفه‌های دیگر آن عنوان کرد و گفت: چون مناطق آزاد کشور، مدیریت واحد دارند و مدیر عامل منطقه، بالاترین مقام دولتی در آن محسوب می‌شوند، به لحاظ قانونی، فرآیندهای مربوط به امور اداری سرمایه‌گذاری، از جمله مجوزها، توسط آنها انجام می‌شود و بنابراین سهولت کسب و کار بسیار بالا است.

عبدالملکی، معافیت‌های مالیاتی ۲۰ساله و معافیت‌های گمرکی مادام‌العمر برای مواد اولیه و تجهیزات را از دیگر مؤلفه‌های مناطق آزاد برشمرد که باعث می‌شود این مناطق بسیار مستعد و برای سرمایه‌گذاری، به صرفه باشد.

وی تصریح کرد: همه اینها در حالی است که سرمایه‌گذاران داخلی که سهل است، حتی مقامات اقتصادی کشور نیز اغلب از این مؤلفه‌ها بی اطلاع بودند، چه برسد به سرمایه‌گذاران خارجی و مقامات دیگر کشورها.

 

تعریف ۱۰۰۰بسته سرمایه‌گذاری برای مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، تعریف یکهزار بسته سرمایه‌گذاری در این مناطق به ارزش ۲۰میلیارد یورو، معادل ریالی ۹۰۰هزار میلیارد تومان است؛ بسته که می‌گوییم، منظور، یک پروژه مشخص؛ مثلا تولید باطری خودرو است که مطالعات امکان‌سنجی اولیه‌اش انجام و مشخص شده که چقدر سرمایه می‌خواهد و چقدر سودآوری دارد.

عبدالملکی افزود: در این پروژه‌ها امکاناتی مثل زمین، آب و برق و سایر امکانات زیرساختی آماده شده است و دیگر لازم نیست انرژی سرمایه‌گذار، برای گرفتن زمین و آب برق و… تلف شود، به‌علاوه اینکه سه مجوز سرمایه‌گذاری به صورت بی‌نام هم برای پروژه صادر شده و اینکه بخواهید دنبال مجوز از این دستگاه به آن دستگاه بدوید هم منتفی است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام شد، این بود که در رویداد های مختلف داخلی و خارجی این بسته‌ها و «بهشت سرمایه‌گذاری» خودمان را معرفی کنیم‌.

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ما پنج رویداد بین‌المللی برگزار کردیم و پنج رویداد هم در داخل کشور ظرف همین امسال برگزار شد و هر گاه در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی حضور پیدا می‌کردیم، یا در رویدادهای خارجی که می‌رفتیم، موضوعات مذکور را مطرح و جزئیات آن را تشریح می‌کردیم و تبلیغات نسبتا گسترده‌ای انجام می‌دادیم‌.

عبدالملکی تصریح کرد: به همین علت، کلید واژه «بهشت سرمایه‌گذاری» اصطلاحا، ترند شد و باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران شد.

 

۷۲۰هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در ۱۰ماهه امسال

وی اعلام کرد: در نتیجه همین اقدامات، در همین امسال، از ابتدای فروردین تا اول بهمن ماه، بیش از ۷۲۰هزار میلیارد تومان تقاضا برای سرمایه‌گذاری، فقط در مناطق آزاد (بدون لحاظ مناطق ویژه اقتصادی) دریافت شده، که تعداد زیادی از آنها بررسی و تبدیل به قرارداد شده و برنامه ما این است که تا آخر سال، عمده این درخواست‌ها را به قرارداد تبدیل کنیم و اصطلاحا روی زمین بیایند.

 

پذیرش ۲۰۰بسته پیشنهادی دولت از سوی سرمایه‌گذاران

مشاور رئیس‌جمهور با اعلام اینکه از مجموع این هزار بسته، تقریبا ۲۰۰بسته، بازاریابی شده و از سوی سرمایه‌گذاران انتخاب شده‌اند، یادآور شد: البته ما بسته های مذکور را به عنوان مثال‌هایی برای سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌ایم و به هیچ وجه سرمایه‌گذاری، در این موارد محدود نشده است، کما اینکه خارج از این موارد هم سرمایه‌گذارانی آمده‌اند و طرح‌های خودشان را ارائه داده‌اند و پذیرفته‌ایم.

عبدالملکی تصریح کرد: دلیل ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری این بود که خیلی وقت‌ها سرمایه‌گذاران می‌آمدند و می‌گفتند من یک پولی دارم و چه کار می توانم انجام دهم؟

وی افزود: بسته‌های سرمایه گذاری ما از ۴-۳میلیارد تومان شروع و تا دو، سه هزار میلیارد تومان ادامه می‌یابد.

 

می‌خواهیم سرمایه‌گذار آزاد باشد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: ما به معنای واقعی کلمه داریم تلاش می کنیم که سرمایه‌گذار آزاد باشد و فعالیت اقتصادی سودآور تعریف کند تا هم باعث تولید اشتغال و سرمایه‌گذاری برای ما و کشور شود و هم خودش سود ببرد.

عبدالملکی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم این بود که مزیت مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری و تولید، کاملا در حال نمایان شدن و تبدیل به گفتمان غالب کرد که این تازه شروع کار است و ما فکر می‌کنیم در سال‌های آینده، جهش‌های بسیار جدی را در حوزه تولید و صادرات در مناطق خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی اهلیت سنجی متقاضیان سرمایه‌گذاری در مناطق مذکور با اشاره به اینکه مدیریت مناطق آزاد، مستقل است و آنها ساز و کار خودشان و هیئت مدیره دارند، گفت: چارچوب‌ها و دستورالعمل‌ها و خط مشی‌ها را ما در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مصوب می‌کنیم اما عملیات اجرایی در خود مناطق اتفاق می‌افتد.

مشاور رئیس‌جمهور در مورد رویه کار در مورد اهلیت سنجی متقاضی سرمایه‌گذاری گفت: وقتی سرمایه‌گذار مراجعه می‌کند، ابتدا یک بررسی روی تمکن مالی او انجام و طرح اقتصادی وی نیز بررسی می‌شود‌.

عبدالملکی متذکر شد: البته این، خیلی بررسی دقیق، به این معنا که حالا ما ببینیم طرح وی چقدر سودآوری و … دارد نیست؛ چون ما معتقدیم، خود سرمایه گذار، وقتی پولش را دارد میاورد، بررسی‌هایش را کرده است و کاری نمی کند که خودش ضرر کند‌.

وی افزود: بنابراین ما صرفا یک بررسی فنی می‌کنیم که مثلا پروژه‌ای که سرمایه‌گذار تعریف کرده است، چقدر زمین نیاز دارد. بعنوان مثال، ممکن است یک سرمایه‌گذار بیاید و برای یک طرحی که با دو هزار متر زمین قابل اجرا است، درخواست ۲۰هزار متر زمین کند؛ از آنجا که  منابع  ما مخصوصا در مورد زمین، محدود است و به همین جهت، زمین را در حد نیاز، تخصیص می دهیم‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان داشت: یکی از رویکردهای ما، تقویت گفتمان و فضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بود که خوشبختانه خیلی خوب و بیش از آنچه ما انتظار داشتیم، دارد جواب میدهد.

 

در دولت سیزدهم مناطق آزاد از مقاصد اصلی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور شد

عبدالملکی با اشاره به خروج سالانه هفت تا هشت میلیارد دلار سرمایه از کشور گفت: معتقدم یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در مناطق آزاد این است که آنها را به یکی از مقاصد اصلی در جریان جلوگیری از خروج سرمایه از کشور تبدیل کرده است‌.

وی عنوان داشت: الان خیلی از سرمایه‌گذاران به مناطق ویژه توجه می‌کنند و می‌گویند، بجای اینکه من پولم را بردارم و ببرم کشورهای دیگر، می‌توانم آن را در مناطق آزاد خودمان سرمایه‌گذاری کنم.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: این یک اتفاق بزرگ است که توجه ایرانیان خارج از کشور هم دارد به آن جلب می‌شود و تعداد زیادی شان مراجعه کرده‌اند، پروژه‌ها را دیده‌اند و خودشان هم پروژه پیشنهاد کرده‌اند.

عبدالملکی تصریح کرد: این روندی که شروع شده و حتما در سال‌های آتی تبدیل به یک سونامی سرمایه‌گذاری خواهد شد، چون واقعا این مناطق ظرفیت بسیار بالایی دارند و من معتقدم بیش از ۱۰درصد از ظرفیت این مناطق استفاده نکرده‌ایم و اگر این امر اتفاق بیفتد، نقش بسیار جدی در اقتصاد کشور خواهند داشت و زمینه تبدیل مناطق آزاد و ویژه اقتصاد کشور به موتور محرکه پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم خواهند کرد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در دولت سیزدهم افتاده و ما به جد آن را پیگیری می‌کنیم، تقویت صادرات و تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

 

تراز تجاری مثبت ۱۳٫۵میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال‌۱۴۰۱

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: تا قبل از این، عمدتا تراز تجاری مناطق آزاد منفی بود اما خوشبختانه در سال‌۱۴۰۱ تراز تجاری مجموع مناطق آزاد، مثبت و بالغ‌بر ۷۷۰میلیون دلار شد و امسال نیز این وضعیت ادامه دارد و انتظار داریم نسبت به سال قبل، بیشتر هم بشود‌.

عبدالملکی همچنین تراز تجاری مجموع مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در سال‌۱۴۰۱ را مثبت ۱۳٫۵میلیارد دلار اعلام کرد، به این معنا که مناطق مذکور در این سال، ۳٫۵میلیارد دلار واردات داشتند، در حالی که صادرات از محل همین مناطق حدود ۱۸میلیارد دلار بوده است.

وی عمده صادرات مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را متناسب با مقتضیات و مزیات هر منطقه ذکر کرد و عنوان داشت: برخی مناطق ویژه اقتصادی ما مشتقات نفتی و گازی و فرآورده‌های پتروشیمی صادر می‌کنند؛ بخشی مصنوعات فلزی، بخشی محصولات کشاورزی فرآوری‌شده و برخی نیز قطعات و محصولات حوزه خودرو صادر می‌کنند.

مشاور رییس جمهور یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که سر جمع اتفاقی که در دو سال اخیر، در بخش تجارت بین‌الملل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رقم خورده، اتفاق خوبی است و این جریان، تازه شروع شده و این مسیر در سال آینده خیلی اثر جدی تری خواهد داشت.

 

بهبود فضای کسب و کار در مناطق آزاد

عبدالملکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان داشت: یکی از کارهایی که در دولت سیزدهم، به صورت خیلی جدی پیگیری شد و خوشبختانه نتایج خیلی خوبی هم داشت، بهبود فضای کسب و کار است‌.

وی گفت: ما از آغاز کارمان،  پروژه‌ای را با همکاری مدیران عامل مناطق آزاد آغاز  کردیم و آن این بود که فضای کسب و کار را تسهیل کنیم و در این راستا، سه اتفاق را پیگیری کردیم که یکی بحث مقررات‌زدایی بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در فرایندهای مربوط به سرمایه‌گذاری مربوط به تجارت و کسب و کار، ما از همکارانمان درخواست کردیم که هر چه مقررات و ضوابط دارند، روی میز بریزند و هر چه زائد دارد، حذف کنند. اینها هر کدام ایستگاهی بودند که باعث توقف سرمایه‌گذاری می‌شدند‌.

عبدالملکی بیان داشت: در همین راستا، تعداد زیاد مدارک درخواستی، کاهش یافت و زمان بندی‌ها کوتاه‌تر شد. گاهی برای یک کمیسیون یا قیمت‌گذاری، ممکن بود چندین ماه سرمایه‌گذار معطل شود که این تا یک چهارم زمان، کوتاه‌تر شد و یا مثلا کاری که قبلا ۴۰روزه انجام می‌شد، به یک هفته و کار یک هفته‌ای به یک روز یا کمتر کاهش یافت.

وی افزود: بعضی امضاهایی که قبلا در سطوح بالا تعریف شده بود و طبیعتا معاون یا مقام ارشد سازمان، مدت‌ها طول می‌کشید تا فرصت بررسی و امضای آن را داشته باشد، به سطوح پایین‌تر تفویض شد؛ یکسری شوراها و کمیسیون‌هایی هم وجود داشتند که عملا ارزش افزوده خاصی ایجاد نمی‌کردند و فقط زمان را طولانی‌تر می‌کردند که اینها هم حذف شدند.

مشاور رئیس جمهور بیان کرد: در مطالعه ای که ابتدای تابستان امسال انجام شد، ما برای اولین بار به محاسبه شاخص سهولت کسب و کار در مناطق آزاد با روش بانک جهانی مبادرت کردیم و دیدیم که بعضی از مناطق آزاد ما از لحاظ سهولت کسب و کار، از برخی کشور های بنام منطقه مثل قطر نیز شرایط بهتری دارند.

عبدالملکی با اشاره به در حال اجرا بودن دور جدید بررسی شاخص سهولت کسب و کار توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اظهار داشت: فکر کنم در دهه فجر بتوانیم نتیجه این محاسبات را اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: اعداد و ارقام مطالعات مذکور، نشان میدهد که موفق شده‌ایم شاخص سهولت کسب و کار را در این مناطق بهبود ببخشیم‌.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سعی می‌کنیم در آینده، مناطق آزادمان را جزو ۵۰کشور اول دنیا از نظر شاخص سهولت کسب و کار قرار بدهیم.

 

سرعت اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق آزاد ۲برابر شد

عبدالملکی یکی دیگر از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم در مناطق آزاد رخ داده است را مسئله تقویت طرح‌های عمرانی و تسریع در اجرای آنها عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سرعت اجرای طرح‌های عمرانی به طور متوسط دو برابر دوره مشابه قبل شده است و بعنوان مثال، در دو سال اخیر، سرعت اجرا و پیشرفت پروژه ترمینال جدید جزیره کیش (که چندماه پیش افتتاح شد) چهار برابر ادوار گذشته بوده است چرا که تقریبا ۵۰درصد کار آن در دولت سیزدهم و بقیه، در ۸سال گذشته اجرا شده بود.

وی افزود: پروژه های مختلف و متعدد دیگری نیز در حوزه هایی چون اسکله‌سازی، جاده‌سازی و تکمیل زیرساخت‌های مختلف داریم که بواسطه ارتقای نظام مدیریت پروژه و تأمین منابع اعتباری، افزایش سرعت خیلی خوبی پیدا کرده‌اند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: یکی از موفقیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این است که بودجه مناطق از دولت تأمین نمی شود و خودگردان (به اصطلاح، دخلی-خرجی) هستند و بیش از ۶۰درصد همین بودجه آنها نیز صرف زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی و تقویت فضای کسب و کارها و توسعه زیرساختی کسب و کار می‌شود.

عبدالملکی افزود: یعنی بر خلاف عموم دولت که عمده بودجه، جاری است، در اینجا عمده بودجه، عمرانی است و لذا روزانه، شاهد اجرای طرح‌های عمرانی مختلف هستیم و واقفید که خوشبختانه، نسبت بودجه عمرانی به عملکرد هم در این دولت، وضعیت خیلی خوبی داشته است.

وی گفت: پروژه‌هایی که ما در محدوده مناطق آزاد و ویژه تجاری داریم، عمدتا پروژه ملی نیستند و فقط یکی از پروژه‌های ما دارای ردیف ملی است که همان «پل خلیج فارس» است که این پروژه هم بعد از شش سال توقف، در سال‌۱۴۰۱ فعال شد و دولت برایش بودجه در نظر گرفت؛ گر چه بخش عمده بودجه همین پروژه را هم، خود ما داریم در مناطق آزاد پرداخت می کنیم.

 

اولین‌ها در دولت سیزدهم

مشاور رئیس جمهور در بخش دیگری از به تشریح اتفاقاتی پرداخت که برای نخستین بار در دولت سیزدهم در این مناطق رقم خورده است.

عبدالملکی گفت: برای اولین بار در دولت سیزدهم، خط کشتیرانی منظم از منطقه آزاد چابهار به مقصد چین و هند راه‌اندازی شد و الان که داریم صحبت می کنیم بیش از ۳۰۰-۴۰۰کانتینر در ماه توسط یک خط کشتیرانی دارد منتقل می‌شود و رونق خیلی خوبی را در منطقه چابهار ایجاد کرده است.

وی افزود: همچنین برای اولین بار، بزرگ‌ترین باغ گردوی کشور بعنوان دومین باغ بزرگ این محصول در جهان، به وسعت ۲هزار هکتار در منطقه آزاد ماکو ایجاد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: پروژه احداث بزرگترین باغ پسته هوشمند کشور نیز در همین منطقه کلید خورده که کاشت درخت ها انجام شده و منتظر ثمرش هستیم.

عبدالملکی عمده محصولات دو باغ مذکور را صادراتی اعلام کرد.

وی در ادامه کلید خوردن بحث بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری) برای اولین بار در کشور را بعنوان یکی دیگراز دستآوردهای دولت سیزدهم مورد اشاره قرار داد و گفت: این یک بازار بسیار بزرگ ۱۰-۱۱میلیارد دلاری است که ما تا کنون سهم خاصی از آن نداشتیم اما هم اکنون کشتی‌های ایرانی عبوری از تنگه هرمز، از مراجعه به بنادر کشورهای دیگر برای دریافت سوخت، بی‌نیاز شده‌اند.

مشاور رئیس‌جمهور، راه‌اندازی اورژانس کسب و کار در دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد را ازجمله اقدامات دیگری عنوان کرد که برای اولین بار رخ داده است.

 

راه‌اندازی اورژانس کسب و کار در مناطق آزاد

عبدالملکی گفت: ایده راه‌اندازی اورژانس کسب و کار در جریان سفر های پیاپی و صحبت‌های من با سرمایه‌گذاران و همکاران خودم به وجود آمد و متوجه شدم که اگر من در تهران نشسته بودم و با این افراد رو در رو نمیشدم، چه بسا هرگز متوجه بروز چنین مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران نمیشدم، آن هم مشکلاتی که بعضی از آنها به سهولت قابل حل هستند.

وی افزود: ما گفتیم بستری ایجاد کنیم برای اینکه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مناطق، بتوانند با گرفتن یک شماره پنج رقمی، به سرعت مشکلات اشان را به ما اطلاع بدهند و امکان رسیدگی سریع فراهم شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با یادآوری اینکه بعضی مشکلات، نیازمند مصوبات دولت و قانونگذاری ولی اغلب به سرعت قابل حل است، اعلام کرد: این اورژانس کسب و کار، چند ماه قبل کار خودش را با شماره ۷۹۹۳۶ (با پیش شماره تهران) شروع کرد و تا کنون صدها تماس داشته‌ایم‌.

عبدالملکی افزود: این تماس‌ها به سرعت به آن مرجعی که باید مسئله را حل کند (که یا مدیریت منطقه و یا معاونت‌های مربوط در دبیرخانه هستند) ارجاع می شوند و همزمان، این مسائل و مشکلات، شناسایی و احصا و برنامه‌ریزی می‌شوند برای اینکه به صورت پایدار حل شوند.

وی یکی دیگر از «اولین‌ها» در مناطق آزاد را، انتصاب یک خانم به عنوان معاون در سطح دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان معاون حقوقی و بازرسی و امور مجلس اعلام کرد که چند ماهی است کار خود را شروع کرده و توانسته امور را به خوبی پیش ببرد.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: یکی از اولین‌های دیگر این است که برای اولین بار در این دولت ابلاغ کردیم که مناطق آزاد، حداقل ۱۰درصد بودجه سازمان خود را به موضوعات فرهنگی و اجتماعی تخصیص بدهند و همین باعث شده است، اثر بخشی سازمان‌های مناطق آزاد در موضوعات فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

عبدالملکی گفت: یکی از کارهای دیگر، سامانه‌ای کردن بخش عمده خدمات اقتصادی دبیرخانه است؛ از جمله در حوزه سرمایه‌گذاری که سامانه سرمایه‌گذاری ما فعال است و سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌هایشان را آنجا ثبت و پیگیری کنند، در حالی که قبلا باید حضوری مراجعه می‌کردند و مدت‌ها در داخل  سازمان‌ها از این اتاق به آن اتاق می‌رفتند.

وی تصریح کرد: آثار ملموس این اتفاقاتی که عرض کردم، باعث شده است، میزان تولید در منطقه رشد قابل توجهی داشته باشد و صدها شرکت و واحد کسب و کار خرد و بزرگ در این مناطق فعال شوند و اشتغال قابل ملاحظه شکل گیرد‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: افزایش صادرات نیز منجر به این شده که زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل و نقل مناطق، فعال شود.

عبدالملکی عنوان کرد: البته ما اصلا قانع به این سطح نیستیم و همچنان به چشم اندازهای بزرگتری می‌اندیشیم و امیدواریم که در سال‌های آینده، شرایط اقتصادی بسیار متفاوتی را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشته باشیم.