گزارشی از شاخص‌های عملکردی سازمان منطقه آزاد کیش در سال1401:

از تحقق توسعه زیرساخت‌های جزیره تا تحولات دانش‌بنیانی در منطقه آزاد کیش

در نگاه مخاطبین و گردشگران، جزیره زیبای کیش در ایران غالبا به‌عنوان منطقه‌ای جهت تفریح و گردشگری شناخته می‌شود. مهم‌ترین ماموریت‌ها و اهداف منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی کیش، گسترش گردشگری، فعالیت‌های اقتصادی، خدمات فرهنگی و اجتماعی و... است. اما باید اذعان داشت که این منطقه به‌عنوان اولین منطقه آزاد تاسیس شده در ایران، دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مالی، بانکی و بیمه‌ای می‌باشد؛ تا جایی مقرر است اولین بورس بین‌الملل کشور در جزیره مرجانی کیش راه‌اندازی شود.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، همچنین مرکز نوآوری کیش، یکی از مراکز پیشرو در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور در میان مناطق آزاد ایران است که با رویکرد تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و نوین، مشغول به فعالیت و جذب ایده‌های نو می‌باشد.

اما در طول یک‌سال گذشته اقدامات قابل‌توجهی در منطقه آزاد کیش در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری، گردشگری، اقتصادی، عمرانی و… صورت گرفت که در این گزارش به اختصار مهم‌ترین این اقدامات بیان شده است که در ادامه ملاحظه می‌فرمایید.

 

اقدامات حوزه فرهنگی، اجتماعی و هنری کیش

در حوزه فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش اقدامات شایان توجهی در زمینه توسعه آموزش عمومی، فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی، امور فرهنگی و هنری و اجتماعی در راستای سیاست‌ها و اهداف سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفته است. از برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات لازم در جهت توسعه و راهبری فرهنگسراها و کتابخانه‌ها گرفته تا تامین امکانات و تسهیلات لازم برای گذراندن مطلوب فراغت شهروندان و بهبود شرایط برای گردشگران و برگزاری آیین‌ها و برنامه‌هایی به مناسبت ایام مذهبی، فرهنگی‌، تاریخی و‌…

به همین منظور، به مناسبت ماه مبارک رمضان‌۱۴۰۱، برنامه‌های متنوع فرهنگی در جزیره کیش برگزار گردید. برگزاری هجدهمین دوره مسابقات قرآن کریم کیش، برگزاری نمایشگاه رمضان در محل گذر مشاهیر تا شب‌های احیاء، برگزاری جشن میلاد با سعادت امام حسن(ع) در اسکله تفریحی جزیره، برگزاری مراسم‌های شب‌های احیاء با همکاری نهاد امامت جمعه کیش، دعوت از قاریان بین‌المللی در شب‌های احیاء و برگزاری کرسی تلاوت در مساجد، مسابقات مجازی و پیامکی با موضوع سوالات قرآنی و مذهبی در سطح جزیره، پویش میلیونی ختم جمعی قرآن و… ازجمله برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان بود.

ویژه برنامه‌هایی ازجمله غبارروبی مزار شهدا، دیدار با ائمه جماعات جمعه، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر، آگاه‌سازی محله، برپایی میز خدمت سازمان منطقه آزاد کیش در نماز جمعه، تجلیل از خادمان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر نیز برگزار شد.

پیشگیری و آموزش با توسعه برنامه‌هایی همچون مدارس مروج سلامت، آموزش مهارت‌های زندگی و مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر، اجرای طرح ماد و مانا ازجمله فعالیت‌های در نظر گرفته شده از سوی شورای مبارزه با مواد مخدر بوده است که در منطقه آزاد کیش انجام پذیرفت.

البته که چهار کلینیک برای ارائه خدمات درمانی در کیش وجود دارد که این مراکز در شیفت‌های کاری متفاوت مشغول به فعالیت بوده و بیماران در این کلینیک‌ها با توجه به نوع مواد مصرفی و مدت‌زمان آلودگی تحت درمان قرار می‌گیرند. این کلینیک‌ها از دو بخش دارویی و روانی تشکیل شده است و درحال حاضر  ۸۰۰بیمار از خدمات این کلینیک‌ها استفاده می‌کنند.

گرامیداشت میلاد امام رضا‌(ع) با برگزاری نشست ادبی در کیش‌، اعیاد شعباینه و برگزاری مراسم‌های مختلف فرهنگی به مناسبت اعیاد، مراسم گرامیداشت سالروز قیام ۱۵خرداد در کیش نیز از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش بوده است.

جذب معلم و افزایش فضا‌های آموزشی در کیش، برگزاری دوره‌های آموزشی در مساجد کیش جهت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و جذب حداکثری کودکان، نوجوانان و جوانان در کلاس‌های آموزشی، مهارتی و ورزشی نیز در طول سال۱۴۰۱ قابل‌توجه بوده است. این دوره‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی با حضور ۱۸مربی در هفت مسجد کیش در قالب دو ترم برگزار شد. ۱۱رشته مهارتی، ۲۲رشته آموزشی و ۴رشته ورزشی در این دوره‌ها برگزار گردید.

برگزاری کارگاه فرهنگی و هنری به مناسب روز جهانی مساجد برای دانش آموزان ۸ تا ۱۲سال در کتابخانه کودک و نوجوان فرهنگسرای سنایی کیش از برنامه‌های آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش بوده است. اکران ۱۰فیلم سینمایی با موضوع فرهنگ عاشورایی در کیش، دعوت از هنرمندان تئاتر کیش برای مشارکت در برگزاری رویدادهای منطقه‌ای نیز از دیگر اقدامات فرهنگی این منطقه بوده است. برگزاری چندین دوره میز خدمت در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش جهت رسیدگی به مطالبات مردم توسط مسئولین، اقدام شایسته از سوی مسئولین سازمان در این حوزه است که در این یک‌سال خدمت به‌صورت مداوم و یک روز در هفته برپا شد.

برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر برای آشنایی هنرجویان با گام‌های نخست بازیگری در جزیره کیش، راه‌اندازی مقطع متوسطه تحصیلی برای دانش‌آموزان جزیره هندورابی، اجرای تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کیش، برگزاری بازارچه هفتگی مهنورا با رویکرد مهارت‌افزایی در کیش، برگزاری نخستین همایش سلسه برنامه‌های راه و رسم زوج شدن در کیش و بازگشت فرهنگسرای مرکزی به آغوش هنرمندان و جامعه فرهنگی کیش نیز در حوزه آموزش شهروندان انجام شده است.

اما به مناسبت هفته کیش‌، ۳۰برنامه متنوع به مناسب نکوداشت این رویداد برگزار گردید. ۱۵برنامه ورزشی، ۹برنامه تفریحی و خانوادگی و ۶برنامه فرهنگی و هنری در این هفته برگزار شد. اجرای جشنواره کودک و نوجوان در پارک مینا و برپایی تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سطح جزیره‌، برگزاری مسابقه نقاشی‌، پیاده‌روی خانوادگی از سمت هتل داریوش به سمت اسکله تفریحی جزیره، کارگاه مادر و کودک مدادرنگی، مسابقه خانوادگی ماهیگیری در ساحل روبه‌روی شرکت آب و برق ماهتاب کیش و مسابقه مجسمه‌های ماسه‌ای در ساحل پارک ماهیگیر ازجمله برنامه‌های فرهنگی این رویداد بوده است. برگزاری مسابقه خانوادگی بولینگ به‌همت اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش نیز در مجموعه بولینگ مریم برگزار شد. رقابت خانواده‌ها برای ساخت مجسمه‌های ماسه‌ای در سواحل کیش نیز با هدف ایجاد لحظات شاد، به مناسبت هفته کیش در سواحل نیلگون خلیج‌فارس برپا شد.

عرضه صنایع‌دستی بانوان هنرمند به مناسبت هفته کیش، افزایش مشارکت بازاریان کیش برای ارائه تخفیف به گردشگران در هفته کیش، رونمایی سامانه‌های رصد برنامه‌های یک‌سال آینده، فروش خدمات گردشگری برای ارائه خدمات گردشگری ازجمله نرخ واقعی بلیط، تور و هتل و رونمایی از نقشه جامع گردشگری کیش از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

گردشگری دانش‌بنیان، صنعت غذا، سلامت، تولیدات صنعتی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری ورزشی از برنامه‌هایی بود که با همکاری بخش خصوصی عملیاتی شد. در این مدت، تعداد ۳مراسم جشن در سه منطقه از جزیره برگزار شد که می‌توان به اجرای گروه‌های موسیقی، گرامیداشت روز کیش همراه با رونمایی‌ها، کارناوال خودروها و موتورها، نمایش عروسکی در اسکله تفریحی، رویدادهای فرهنگی و ۱۳رویداد ورزشی شامل مسابقات قهرمانی کشوری دوچرخه‌سواری و یخ‌نوردی اشاره کرد.

اما به مناسبت چهل‌وچهارمین دهه مبارک فجر از ۱۲بهمن برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار شد. اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر جشن انقلاب با حضور هنرمندان، برگزاری میز خدمت در نماز جمعه کیش‌، برگزاری جشنواره خانوادگی کیش من با موضوع انقلاب و جشنواره مجسمه ماسه‌ای با موضوع انقلاب در پارک ساحلی ماهیگیر از دیگر برنامه‌های ایام دهه مبارک فجر در جزیره کیش بوده است.

 

اقدامات حوزه اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش

در حوزه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش به برگزاری نمایشگاه‌ها‌، تسهیل شرایط ثبت شرکت‌ها، بهبود فضای کسب و کار، برگزاری رویداد کیش اینوکس و… اقدام کرد.

فراهم شدن ثبت شعب شرکت‌ها در کیش جهت بهبود کسب و کار فعالین اقتصادی نیز از اقدامات اقتصادی در منطقه آزاد کیش است. هدف از فراهم شدن ثبت شعب شرکت‌ها در مناطق آزاد، بهبود کسب و کار فعالین اقتصادی است. این تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به امضاء رسید.

اما جلسات کمیته شناسایی و رفع موانع تولید منطقه آزاد کیش در سال جدید برگزار شد. برگزاری چنین جلساتی به رشد تولید و توسعه اقتصادی منطقه کمک می‌کند. رونمایی از سامانه «تله‌کیش من»  نیز در دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و اطلاعات نیز از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش بوده است.

همچنین، چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی، با حضور ۲۵۰شرکت داخلی و خارجی از ۲۵ تا ۲۸مهرماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برپا شد.

چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی با حضور تعداد ۲۵۰شرکت داخلی و خارجی همراه با ۱۵۰سخنران شامل اساتید دانشگاه، مسئولان نهادهای دولتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی سازمان‌های دولتی و خصوصی در قالب ۳۶نشست تخصصی برگزار گردید. با برگزاری این نمایشگاه، فرصت جدیدی برای بازنگری اقدامات انجام گرفته و ترسیم چشم‌اندازهای نو در حوزه اقتصاد و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شد.

اما برگزاری این رویداد اقتصادی با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت تقویت سرمایه‌گذاری در اقتصاد مولد، تسهیل توسعه و تجارت، ساماندهی سیاست‌های پولی و مالی، توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نقش این مناطق در توسعه اقتصادی، مواجهه با ابرچالش‌های زیست ‌محیطی، تقویت شفافیت اقتصادی، تکمیل زنجیره‌های تولید ملی، امنیت سرمایه‌گذاری و رفع موانع، راهکارهای بهبود فضای کسب‌ و کار، بورس بین‌الملل و بانکداری آفشور، بررسی وضعیت رمزارزها و تعیین جایگاه آن در اقتصاد، بازسازی و تقویت مناسبات بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای منطقه، توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و سایر موضوعات مطرح شده در حوزه اقتصادی انجام شده است.

نمایشگاه کیش اینوکس به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی کشور با حمایت و مشارکت گسترده وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی با حضور نخبگان اقتصادی و مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی برگزار شد. کیش اینوکس با طراحی راهبردهای حرفه‌ای و حمایت اکوسیستم پولی و مالی و سرمایه‌گذاری، با هدف تبدیل کیش به قطب‌نمای بازارها و تصمیمات ملی و منطقه‌ای برگزار شد. رویداد کیش اینوکس یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور است و در طول سال‌های برگزاری، این رویداد با حمایت و مشارکت گسترده وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی، در حوزه‌های پیشرو اقتصادی کشور با حضور نخبگان و مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی به محلی برای ارائه تصویری کامل از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصادی کشور تبدیل شده است.

حضور نزدیک به ۲هزار شرکت داخلی و خارجی و مشارکت بیش از ۵۰هزار نفر از کارشناسان و مسئولین اقتصادی کشور و برگزاری بالغ‌بر ۱۷۰نشست تخصصی و همایش بین‌المللی در طول سال‌های برگزاری این رویداد تحقق یافته است. بیش از یکهزار و ۲۰۰ملاقات تجاری و انعقاد بالای ۲۵۰قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های داخلی و خارجی حاصل عملکرد سال‌های اخیر این رویداد است.

اما نخستین رویداد ملی و دانش‌بنیان شرکت ملی پست با عنوان «اینوتکس پست» با همکاری و حمایت سازمان منطقه آزاد کیش با حضور جمعی از مسئولان معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز در سال‌۱۴۰۱ برگزار شد. فعالیت های تخصصی شامل حمل‌ونقل، لجستیک، دریافت و تحویل کالا و خدمات پرداخت اعتباری و همچنین برگزاری پنل‌های تخصصی در نخستین رویداد ملی و دانش‌بنیان شرکت ملی پست با عنوان بوده است.

 

کیش و انقلاب دانش‌بنیان ایرانی در پروژه شیرین‌سازی آب دریا

اما یک شرکت خلاق و نوآور ایرانی مستقر در کیش توانست با به‌کارگیری روش «ترکیبی رزونانس مولکولی بدون غشا» نسل جدیدی از آب شیرین‌کن با توانایی تولید ۹۵درصد آب شیرین از دریا را اختراع کند و با تحقیق و توسعه توانسته است با تبدیل آب به ژله، زمینه کشت گیاه در آب را فراهم نماید.

اما سمینار یک‌روزه با محوریت «دیپلماسی اقتصادی در مناطق آزاد، جهت‌گیری سرمایه‌گذاری، مقررات و قوانین، طرح‌های دانش‌بنیان و فناور، طرح‌های نیمه‌تمام و هدایت جریان سرمایه» در منطقه آزاد کیش برگزار شد. موضوعاتی ازجمله بانک‌های آفشور به عنوان ساز و کار بسیار مهم در مناطق آزاد و تدوین قوانین و مقررات موجود توسط مجمع سازندگان کیش در این سمینار مورد بحث قرار گرفت.

در ادامه اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری؛ طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، ساختمان مرجع دریایی و پشتیبانی امورات مربوط به دریانوردی با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان احداث شد. سازمان بنادر استان هرمزگان با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، یک ساختمان مرجع در زمینی به وسعت ۳هزار و ۱۰۰متر مربع شامل سه طبقه و زیربنای ۲هزار و ۷۰۰مترمربع با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۵۰میلیارد تومان احداث می‌کند که از سال آینده شاهد تجهیز کارگاه آن از سوی سازمان بنادر خواهیم بود. همچنین طی ۴سال آینده شاهد ساخت و بهره‌برداری این ساختمان با هدف تقویت فعالیت‌های تجاری و عملیات لجستیکی منطقه آزاد کیش خواهیم بود.

در راستای همکاری در حوزه فنی و مهندسی و اخذ مجوزهای زیرساختی در توسعه ظرفیت‌های لجستیکی پس از طراحی نقشه‌ها و اخذ مجوزها از سازمان بنادر، شاهد امضا تفاهم‌نامه‌ای با موضوع احداث ساختمان مرجع دریایی برای ایفای نقش مهم در حوزه‌های نرم‌افزاری، نظارت و تجاری بودیم. ایجاد کارگروه مشترک جلوگیری از لکه‌های نفتی با تامین بودجه‌ای بالغ‌بر ۱۲میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر از دیگر فعالیت‌هایی بود که تحقق یافته است.

با نزدیک شدن به ایام نوروز و در جهت رفاه حال کیشوندان و گردشگران جزیره، آغاز توزیع مرغ، گوشت و برنج تنظیم بازار پیش از عید نوروز، تشدید نظارت بر مراکز نگهداری محصولات سلامت محور و رسیدگی حضوری به شکایات مسافران، ساکنان و گردشگران کیش از دیگر اقداماتی بوده که انجام پذیرفته است.

 

اقدامات حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد کیش در راستای جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر اقدامات ویژه‌ای برای جذب گردشگران انجام داد. باید تاکید داشت که براساس نمودار سهم پروازهای فرودگاه های کشور در نشست و برخاست پروازها، فرودگاه کیش به عنوان سومین فرودگاه پرتردد کشور ثبت شده است.

همچنین، جزیره کیش در میزبانی ایام نوروز بین دیگر نقاط مهمان‌پذیر کشور، رتبه‌ خوبی کسب کرد. برگزاری جشنواره‌های بازی و سرگرمی خانواده در ساحل اسکله تفریحی، جشنواره شادی کودک و نوجوان، کارناوال‌های گروه‌های هنری توسط هفت گروه هنری «گروه عروسکی اقوام»، «عروسک‌های غول‌پیکر»، «گروه موسیقی ملل مسلمان»، «گروه موسیقی بندر اقوام جنوب»، «گروه موسیقی کرمانج»، «گروه بادی‌نوازان» و «تربت‌جام» از برنامه‌های نوروز‌۱۴۰۱ بوده است. نورافشانی شبانه در جشنواره نوروزی، نمایشگاه بزرگ بهارانه با ارائه‌ی محصولات هنری، صنایع‌دستی و سوغاتی‌های محلی، وایستگاه شعر بهارانه، نیز از برنامه‌هایی بود که تا سیزدهم فروردین‌ماه برگزار شد و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت و مقرر برای نوروز سال۱۴۰۲ علاوه‌بر تقویت برنامه‌های ذکر شده، اقدامات مطلوب‌تری برای ایجاد فضایی مفرح، شاد و توام با آرامش برای مردم جزیره و گردشگران کیش تدارک دیده شود.

از دیگر برنامه‌های انجام شده در حوزه گردشگری منطقه آزاد کیش، برگزاری مسابقه محله، استیج‌های بهارانه پارک ماهیگیر، پارک مرجان و ساحل کشتی یونانی در سراسر عید، موسیقی و تئاتر خیابانی، کنسرت کتاب کودک، ایستگاه بهارانه کودک، استقبال گروه‌های هنری از گردشگران در فرودگاه، ایستگاه مشاوره دین و زندگی، ورزش‌های همگانی و کنسرت‌های شبانه و اهتزار پرچم جمهوری اسلامی در روز دوازدهم فروردین بوده است.

افتتاح جشنواره جزیره فوتبال در کیش،  برگزاری جشنواره چله تابستونه و  نمایش کلوب‌های دریایی کیش طی مانوری، تفریحات آبی جزیره نیز از اقدامات مربوط به حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بوده است.

همچنین، به مناسبت هفته کیش، تور طبیعت‌گردی در جزیره برای ایجاد روحیه شاد بین ساکنان و گردشگران اجرا شد. گفتنی است که یکی از بزرگترین شهربازی‌ها و اقامتگاه‌های ریزورت کشور در مساحتی به متراژ ۶هکتار در جزیره کیش درحال ساخت است.

راه‌اندازی مسیر جدید دریایی در ایام برگزاری مسابقات جام‌جهانی قطر جهت ارائه خدمات شایسته به هواداران ایرانی در ایام مسابقات‌۲۰۲۲ قطر و برگزاری جشنواره جزیره فوتبالی در کیش نیز از اقدامات قابل‌توجه برای جذب گردشگر در ایام جام جهانی بوده است. رزرو هتل‌های جزیره کیش توسط هواداران مسابقات جام‌جهانی‌۲۰۲۲ قطر نیز در این ایام صورت گرفت. راه‌اندازی مسیر پروازی کیش به دوحه برای هواداران مسابقات جام جهانی راه‌اندازی شد.

اما کیش صاحب کشتی بزرگ تفریحی-‌مسافرتی است. کشتی بزرگ تفریحی-‌مسافرتی کارینا به منظور بهبود توان ناوگان گردشگری توسط شرکت پیشگامان عروس دریایی کیش در محل بندرگاه جزیره رونمایی و افتتاح شد.

? سامانه اطلاع‌رسانی یکپارچه:

در هفته کیش‌۱۴۰۱ از سامانه‌ای یکپارچه برای اطلاع‌رسانی رویدادها، برنامه‌ها و تخفیف‌های جوامع صنفی مختلف رونمایی شد. گردشگران و کیشوندان می‌توانستند با مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی هفته کیش به آدرسday.kish.it از تمامی اتفاقات و رویدادهای این هفته مطلع شوند؛ امری که به دغدغه‌مندان و ناظران امر فرصت داد تخفیف‌های این هفته را به تفکیک جوامع صنفی و با آدرس دقیق آنها کنترل کرده و درخصوص صحت و واقعی بودن این تخفیف‌ها قضاوت کنند.

? تقویم رویدادهای کیش:

یکی‌ دیگر از اتفاقات مهم هفته کیش، رونمایی از سامانه تقویم رویدادهای جزیره کیش به آدرسevent.kish.ir بود. برای سال‌های سال جزیره کیش از وجود یک تقویم رویدادی قابل رویت جهت برنامه‌ریزی تورگردانان و گردشگران رنج می‌برد که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این مهم محقق گردید. مهم‌ترین دستاورد این اتفاق، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای سفر به جزیره کیش است، امری که تا بیش از این امکان‌پذیر نبود.

?نقشه جامع گردشگری کیش:

یکی از اتفاقات مهم هفته کیش‌۱۴۰۱، رونمایی از نقشه جامع گردشگری جزیره کیش بود؛ اتفاقی که بار دیگر رویکرد علمی سازمان برای عبور از بحران گردشگری جزیره کیش را ثابت کرد. بی‌تردید رونمایی از یک طرح کاربردی و قرار دادن آن در معرض قضاوت فعالان و صاحب‌نظران گردشگری جزیره اقدامی است که اراده و اهتمام جدی سازمان برای اجرایی سازی برنامه تحول گردشگری کیش را نشان می‌دهد.

? تماشاخانه سیار:

تماشاخانه سیار یکی از ابتکارات جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بود که به مناسبت هفته کیش همراه با برنامه‌های شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف جزیره کیش برپا شد. استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان جزیره از این تماشاخانه نشان داد که رویکرد نوآورانه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مسیر درست و مطلوبی قرار دارد.

? احیای فرهنگسرای مرکزی:

یکی از دیگر اتفاقات مهم هفته کیش، انتشار خبر مسرت‌بخش بازگشت فرهنگسرای مرکزی به آغوش هنرمندان و فعالان فرهنگی جزیره بود؛ فرهنگسرایی که فعال شدن آن نویدبخش روزهایی خوب برای فرهنگ و هنر جزیره زیبای کیش خواهد بود.

? غوغای کلوپ‌داران:

یکی از زیباترین صحنه‌های هفته کیش‌۱۴۰۱ توسط کلوپ‌داران دریایی و در قالب مانور دریایی این عزیزان رقم خورد. پرواز پاراسل‌ها بر فراز آب‌های مقابل اسکله تفریحی، صحنه‌ای جذاب و خاطره‌انگیز را برای گردشگران این هفته رقم زد.

و اما مهم‌ترین دستاورد هفته کیش پس از حدود ۲سال رکود ناشی از کرونا، بازگشت فضای همدلی و همکاری بین اعضای جوامع صنفی جزیره کیش بود؛ کسانی که علی‌رغم تحمل سختی‌های بسیار طی دوسال اخیر حاضر شدند، در اقدامی هماهنگ با تمامی ارکان گردشگری جزیره کیش، با برنامه‌های این هفته همراه شوند و نشان دهند که جزیره کیش به روزهای زیبا و پررونق خود بازگشته است.

تشکیل ستاد توسعه گردشگری با هدف رونق جزیره کیش، انعقاد تفاهم‌نامه معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران میراث سایر نقاط کشور برای طراحی سفر ارزان، ساخت کشتی تفریحی با استفاده از توان داخلی، همچنین اعطای گواهینامه بین‌المللی به فرودگاه کیش که سندی محکم بر استاندارد بودن تمام زیرساخت‌های فرودگاهی این جزیره است و توزیع فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی نیز از دیگر فعالیت‌های حوزه گردشگری منطقه آزاد کیش در این طول یک‌سال اخیر بوده است.

 

اقدامات شاخص حوزه عمرانی و زیرساختی منطقه آزاد کیش

لازم به ذکر است که چهارده طرح عمرانی، گردشگری و سرمایه‌گذاری با همت سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی در این منطقه آزاد به بهره‌برداری رسید.

همچنین از تعداد ۱۴طرح مهم و قابل افتتاح تا پایان امسال می‌توان به طرح‌هایی در حوزه مسکن، سه هتل ۵ستاره و کشتی‌های تفریحی، زمین‌های چمن فوتبال، نوسازی اماکن و تجهیزات دهکده المپیک کیش و چند طرح سرمایه‌گذاری دیگر اشاره کرد.

پروژه‌های پایانه مسافری فرودگاه جدید کیش، باند جنوبی فرودگاه، تعداد ۴زمین چمن استاندارد با فضاها ‌و رختکن‌های تخصصی، جایگاه ویژه تماشاچیان، پیست دو و میدانی استاندارد (۶خط) و بهسازی مجموعه بین‌المللی تیر و کمان با پیشرفت قابل‌توجهی نیز درحال آماده‌سازی برای بهره‌برداری هستند.

از طرح‌های مشارکتی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش با بخش خصوصی می‌توان به برج‌های شماره۱، ۴ و ۵ رویای کیش با ۳۹۰واحد و مجتمع مسکونی دامون ساحلی‌۲ با ۳۲۰واحد اشاره کرد. همچنین پروژه ۸۸واحدی مسکن جنوب با ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال‌زایی برای ۷۰نفر به صورت مستقیم نیز افتتاح شد. پروژه توسعه صنعت نفت با ایجاد فرصت جدید شغلی به صورت مستقیم برای ۲۸نفر و غیرمستقیم برای ۶۰نفر و همچنین پروژه ساخت انواع جعبه و پاکت از ۱۴طرح مهمی هستند که تا پایان امسال به بهره‌برداری رسیدند. همچنین در حوزه گردشگری کشتی‌های کارینا و رویای دریا به ترتیب با ظرفیت ۴۴۰نفر و ۶۸۰نفر توسط بخشی خصوصی به چرخه خدمت‌رسانی حوزه گردشگری جزیره زیبای کیش اضافه خواهند شده‌اند.

لازم به ذکر است با افتتاح کشتی‌های تفریحی کارینا و رویای دریا، فرصت‌های شغلی جدید برای ۸۰نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰۰نفر غیرمستقیم فراهم گردیده است.

از دیگر طرح‌های قابل افتتاح سه هتل ۵ستاره آسمان، هور و لاکس هستند که به ترتیب با ظرفیت‌های ۳۰۵اتاق با ۷۵۰تحت، ۲۵۵اتاق با ۵۰۰تخت و ۱۷۶اتاق با ۴۰۰تخت میزبان مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است. هتل ۵ستاره آسمان با ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۳۵۰نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰۰نفر غیرمستقیم، هتل ۵ستاره هور با سرمایه‌گذاری ۴۳۰میلیارد تومان و با ایجاد اشتغال‌زایی برای ۴۰۰نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰۰نفر غیرمستقیم و همچنین هتل ۵ستاره لاکس با سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیارد تومان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای ۱۵۰نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰۰نفر غیرمستقیم، ظرفیت ارزشمندی برای ارائه خدمات رفاهی و اقامتی در جزیره کیش هستند.

اما در یک‌سال گذشته، ۵۳پرونده متوقف شده (از ۲ تا ۱۴سال) تعیین تکلیف شده و عملیات عمرانی بسیاری از آنها مجددا آغاز شد. بازگشت رقم قابل‌توجهی از مطالبات و سرمایه تملیکی سازمان منطقه آزاد کیش نیز قابل عنایت است. ۳۵۰۰میلیارد تومان مطالبات راکد سازمان استحصال و ۲هزار و ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه تملیکی سازمان منطقه آزاد کیش احیاء شد که مجموعا رقمی بالغ‌بر ۵هزار و ۷۰۰میلیارد تومان می‌باشد.

در ادامه اقدامات عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، نوسازی ۲۴مدرسه در بحث تقویت زیرساخت‌ها نیز انجام گرفت و با رقم ۲۰میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان طی ۶ماه مدارس کیش نوسازی و بهسازی شد؛ این درحالی است که برای تمامی مدارس استان هرمزگان جمعا‌ ۲۰میلیارد هزینه شده است. ۱۸هزار میلیارد تومان پروژه‌های زیرساختی گردشگری، اقامتی، صنعتی و ورزشی با سهم ۱۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره برداری نیز به بهره‌برداری رسید‌.

گفتنی است، طراحی پروژه عمرانی ۳هزار واحدی برای ساخت مسکن در جزیره نیز از سوی سازمان منطقه آزاد کیش پیگیری می‌شود.

در پایان باید تصریح نمود، تمرکز منطقه آزاد کیش در قالب یک جزیره تمدنی، بر مسیر چشم‌انداز گام دوم انقلاب است و مواردی همچون توجه به ظرفیت‌های درونی و تولید ملی، جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خارجی، تمرکز بر گردشگری مقاوم، متنوع و حلال، عدالت‌محوری، حکمرانی عالمانه، هوشمند و دانش‌بنیان و توسعه صادرات در برنامه‌ریزی‌های سازمان منطقه آزاد کیش پیش‌بینی شده است.