سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برگ برنده اقتصاد کشور:

افتتاح ۶۰پروژه جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط ریاست جمهوری

سه سال است فشار تحریم‌ها بر گرده کشور هر روز سنگین‌تر می‌شود و به قصد بر زمین ‌زدن اقتصاد ایران، تمام‌ راه‌های تبادل و ارتباط را می‌بندد. کشورهای دوست و همراه آمریکا هم از ترس به‌ خطر افتادن منافعشان، روابط خود را با ایران هر روز کم و کمتر می‌کنند. وقتی می‌خواهیم از سرمایه‌گذاری در کشور صحبت کنیم، باید ابتدا این چند جمله را در ذهن مرور کنیم و بدانیم ورود منابع جدید برای سرمایه‌گذاری در چه شرایط و اوضاع خطیری صورت گرفته است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک برگ برنده در دست ایران است. این مناطق همان جایی است که می‌توانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری خارجی در شش ماه نخست امسال موید این مسئله است.

شرایط سهل کسب ‌و کار و وجود امتیازات متعدد برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، جاذبه‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه را تا آنجا افزایش داده که تنها در یک دوره از افتتاح، ۶۰پروژه جدید تولیدی، عمرانی و زیرساختی با سه‌هزار و ۵۳میلیارد تومان سرمایه ریالی، ۲۴۱میلیون دلار و ۱۲٫۹میلیون یورو آورده ارزی جدید دولتی و خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.

این دومین دور از افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که توسط رئیس‌جمهور و به ‌صورت ویدئوکنفرانس انجام می‌شود. قرار است این ۶۰پروژه مهم و محوری، ۳۲۲۳شغل جدید برای شش منطقه آزاد و ویژه اقتصادی (قشم، انزلی، منطقه انرژی پارس، منطقه کاوه، منطقه سهلان و سلفچگان) ایجاد کند.

هجمه تحریم‌ در کنار شیوع کرونا به اقتصاد، نخستین تیر خود را به قلب اشتغال نشانده است. ایجاد اشتغال در این شرایط به ‌مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر از شرایط عادی است و همین مسئله، امتیاز اشتغال‌زایی این مناطق را بالاتر می‌برد.

در بحث اشتغال باید این نکته مهم را مدنظر داشت که ایجاد هر نوع شغلی نمی‌تواند در رشد تولید ناخالص داخلی کشور موثر و باکیفیت قلمداد شود. در لیست اشتغال‌زایی‌های کشور مشاغل کاذب نیز می‌تواند جای گیرد، اما این مشاغل به دلیل عدم کیفیت نمی‌تواند باعث ایجاد ارزش‌افزوده و رشد در تولید ناخالص داخلی شود. طبق آمارهای رسمی و پژوهش‌های علمی، دوسوم جمعیت شاغل کشور، در بخش تولید هیچ نقشی ندارند. بنابراین ایجاد بیش از سه هزار شغل پیش‌بینی ‌شده از محل پروژه‌های جدید تولیدی و زیرساختی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در رده مشاغل باکیفیتی جای می‌گیرند که می‌تواند به گردش چرخ اقتصاد کمک کرده و منجر به رشد اقتصادی شود.

 

میزبانی منطقه آزاد قشم از ۲۷پروژه جدید

منطقه آزاد قشم سال‌۱۳۶۹ با وسعت ۳۰۰۰هکتار ایجاد شد. این جزیره بزرگ به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و تعداد جمعیت ساکن در آن، یک امتیاز ویژه برای ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل با قرار گرفتن در جمع مناطق آزاد به‌ عنوان محلی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی مدنظر قرار گرفت.

در منطقه آزاد قشم فردا ۲۷پروژه جدید توسط رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود. پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین و ۲۶طرح تولیدی و زیربنایی دیگر قرار است روز پنجشنبه (۲۵دی‌‌ماه) افتتاح شود که با به بهره‌برداری رسیدن آن، دو‌هزار و ۲۳۸شغل در این جزیره به‌طور مستقیم ایجاد خواهد شد.

۲۷پروژه مزبور در منطقه آزاد قشم با ۱۵۹میلیارد تومان اعتبار دولتی و هزار و ۵۸۴میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد. همچنین ۲۴۰٫۵میلیون دلار آورده بخش خصوصی پیش‌بینی شده است.

در پروژه‌های مورد اشاره، تولید ۳۵هزار بشکه قیر در روز پیش‌بینی شده است. همچنین فاز اول تامین یوتیلیتی ۸۰درصد آب و بخار پالایشگاه، سردخانه با ظرفیت سالانه ۲۱هزار تن در سال و آماده‌سازی سایت ۲۸هکتاری افتتاح خواهد شد.

احداث کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، مدول سوم تصفیه‌خانه‌ شهرک ساحلی، سه مجتمع تجاری-‌مسکونی و هشت واحد پرورش ماهی و میگو با ظرفیت ۴۷‌هزار و ۳۲۰تن در سال نیز توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

 

تکمیل مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی

انزلی در سال‌۱۳۸۲ به وسعت ۹۰۰۰هکتار به جمع مناطق آزاد کشور پیوست. بهره‌برداری از امکانات دریای کاسپین امتیاز ویژه این منطقه آزاد است. بر این اساس روز پنجشنبه قرار است در این منطقه ۱۸پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۸۱۷میلیارد تومان افتتاح شود. این ۱۸پروژه در مجموع ۴۶۸اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.

ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های این منطقه، انبار سرپوشیده ۵۰۰۰مترمربع، پسکرانه ۱۰هزار مترمربع، مخزن روغن هفت‌هزار تنی روغن، مجتمع مسکونی طاووس با ۲۵۶واحد، به همراه دو مجتمع مسکونی اقامتی ۱۳ و ۱۶واحدی و مخازن شش‌هزارتنی روغن خام خوراکی است.

طرح‌های تولیدی این منطقه نیز براساس ۶۰۰هزار عدد، کاغذ پلاستیک ۵۰هزار عدد، تولید و مونتاژ تب‌سنج، تولید ۱۹هزار فلزهای فرم‌دهی ‌شده، تولید پنج‌هزار و ۸۸۰دوربین مداربسته، تولید ۴۵۵تن محصولات آرایشی، تولید یک تن خوراک دام و طیور، تولید ۱۶۰هزار کالای خواب، تولید ۱۲۰۰صفحه کلاج و بلبرینگ و ۱۵۰هزار مترمربع فنس الکترونیکی و نخ خواهد بود.

 

سرمایه‌گذاری ۴۹۳میلیارد تومان به علاوه ۱۲٫۹میلیون یورو در ۴منطقه ویژه

در مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس، کاوه، سهلان و سلفچگان ۴۹۲میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود. بخش خصوصی همچنین ۱۲٫۹میلیون یورو آورده ارزی در این مناطق خواهد داشت.

در چهار منطقه مورد اشاره، ۱۴پروژه تولیدی و عمرانی توسط رئیس‌جمهور فردا افتتاح می‌شود که این طرح‌ها در مجموع ۵۱۷نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، طرح پترو دوار کیش و دو طرح صنعتی و خدماتی دیگر افتتاح خواهد شد. اشتغال پیش‌بینی‌شده برای این منطقه ۱۳۳نفر و مجموع سرمایه‌گذاری صورت‌ گرفته ۲۹میلیارد تومان به‌علاوه پنج میلیون یورو بوده است.

تولید کمپرسورهای مورد استفاده در صنایع مختلف صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، ۱۱کمپرسور رفت ‌و ‌برگشتی با دبی کمتر از ۶۰مترمکعب بر ساعت، هفت کمپرسور رفت‌ و ‌برگشتی با دبی بین ۶۰ تا ۱۲۰مترمکعب بر ساعت، پنج کمپرسور رفت ‌و‌ برگشتی با دبی بیش از ۱۲۰مترمکعب بر ساعت، احداث جایگاه سوخت و هزار و ۱۷۲مترمربع واحد تولید سازه‌های فلزی از مهم‌ترین اهداف پروژه‌های منطقه ویژه انرژی پارس است.

منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز با ۳۸۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی ایجاد ۲۰۰شغل جدید را پیش‌بینی کرده است. افتتاح سه طرح توسعه زیرساخت لجستیکی و صنعتی به این منظور فردا انجام خواهد شد.

طرح تامین آب و احداث خط انتقال آب منطقه ویژه اقتصادی کاوه با ظرفیت ۲۵۰لیتر در ثانیه، احداث انبارهای عمومی با ظرفیت ۸۰هزار مترمربع انبار مسقف و ۵۰هزار مترمربع انبار روباز، احیا و راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی (شامل ۲۰هزار مترمربع سکوی بارانداز، محوطه‌سازی برای استقرار ماشین‌آلات سنگین حمل محموله‌ها و کالاهای صادراتی به مساحت ۴۰هزار مترمربع و دو انبار سرپوشیده به مساحت ۱۲هزار مترمربع) ازجمله پروژه‌های موردنظر برای افتتاح است.

در منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز ۶۱میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری به علاوه ۵٫۵میلیون یورو آورده ارزی از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است. این میزان سرمایه‌گذاری قرار است ۱۳۲شغل مستقیم در این منطقه ایجاد کند. افتتاح چهار طرح صنعتی، یک واحد ساخت قطعات الکترونیکی هواپیما، یک واحد مواد شوینده و بهداشتی، یک واحد تولیدی محصولات بهداشتی و یک واحد بسته‌بندی مواد پیش‌بینی شده است.

پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در سلفچگان نیز واحد تولید استیل‌سازان صنعت ماهان پویا و چهار واحد صنعتی است که با ۲۱‌میلیارد ‌و ۶۰۰میلیون تومان و ۲٫۴میلیون یورو آورده بخش خصوصی با ایجاد ۵۲شغل مستقیم افتتاح خواهد شد.