دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صحن مجلس اظهار داشت:

افزایش دوبرابری سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عمرانی مناطق آزاد در دولت سیزدهم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: در دولت سیزدهم میزان و سرعت رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اجرای طرح‌های عمرانی در این مناطق دوبرابر شده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی دوغارون اظهار کرد: ما تجربه موفق در مورد ایجاد مناطق آزاد در دنیا کم نداریم که شاید موفق‌ترین آن، کشور چین است که با ۴منطقه آزاد شروع کرد و اکنون با ۲۰۰منطقه آزاد، این کشور به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شده است. مناطق آزاد عملا نقش نقاط پرقدرتی را ایجاد می‌کنند که اثرات اشاعه‌ای آنها به مناطق همجوارشان نیز سرریز می‌گردد.

وی ادامه داد: در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تایید قرار گرفته است، کمااینکه در بند‌۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر توسعه حوزه عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در انتقال فناوری، افزایش تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای کشور و تامین منابع از خارج تاکید شده است.

مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: در دولت سیزدهم عملکرد در حوزه مناطق آزاد پیشرفت قابل‌قبولی داشته و میزان و سرعت رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اجرای طرح‌های عمرانی در این مناطق دوبرابر شده است.

عبدالملکی عنوان کرد: ما درحال جذب منابع قابل ملاحظه سرمایه داخلی و خارجی هستیم و تصور می‌کنیم فرصت‌هایی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، برای پیشرفت اقتصادی کشور، منافع و زیرساخت‌های خوبی است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با لایحه مناطق آزاد تجاری-صنعتی دوغارون که در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مطرح گردیده بود و مصوب شده است، کار خوب پیش می‌رود. به لحاظ مدیریتی و بررسی‌های قانونی و اقتصادی نگرانی‌هایی که در گذشته در ارتباط با عملکرد مناطق آزاد وجود داشت، اخیرا با موارد قانونی که برای مناطق جدید در نظر گرفته شده، برطرف گردیده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید نمود: در ارتباط با دوغارون به جهت اینکه منطقه آزاد دقیقا منطبق بر محدوده منطقه ویژه اقتصادی خواهد بود، نگرانی‌هایی که به لحاظ بحث ورود کالای مسافری، تردد خودرو یا حمل کالا به خارج از منطقه بدون تشریفات گمرکی در گذشته وجود داشت، درحال حاضر وجود ندارد.

عبدالملکی ادامه داد: دوغارون، منطقه‌ای محصور و گمرک مستقر است. این منطقه براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی جمهوری اسلامی مصوب سال‌۷۲ و اصلاحات بعدی آن، اداره خواهد شد. با توجه به اینکه این منطقه در نقطه مهمی قرار دارد، مرز افغانستان موقعیت بسیار راهبردی و و موثری برای اقتصاد کشور است.

وی عنوان کرد: ارتقای منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد، امکان استفاده جدی‌تری از بازار افغانستان را فراهم می‌کند. به جهت اینکه مزیت‌های ویژه‌ای که ایجاد می‌نماید و امکان جذب سرمایه‌گذاران بیشتری در آن را منطقه فراهم خواهد نمود. زیرساخت‌های اولیه هم برقرار است و نگرانی‌هایی که به جهت کالای مسافری و موضوع خودرو و امثال آن بود، وجود ندارد.

عبدالملکی گفت: چند تبصره هم در کمیسیون اضافه شده است که این تبصره‌ها مبتنی‌بر همان قانون ایجاد ۷منطقه آزاد قبلی است که به نظر بنده تبصره‌های خوبی می‌باشد و کمک می‌کند که منطقه ازاد دوغارون بتواند کارکرد خود را داشته باشد. اینکه ما بتوانیم زیرساخت قانونی بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد کنیم، حتما به نفع کشور است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ملاحظه‌ای داشت که بحث ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و آزاد به شکل پلکانی جلو برود، که درخصوص منطقه آزاد دوغارون دقیقا پله اول که منطقه ویژه اقتصادی می‌باشد، محقق شده است و اکنون هم پله دوم که تبدیل دوغارون به منطقه آزاد، مورد درخواست دولت است.