دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد:

افزایش ۲برابری سرعت اجرای پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت مردمی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بازدید از نخستین نمایشگاه روایت خدمت (وعده، وفا) که به مناسبت هفته دولت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر شده است، گفت: در 2سال گذشته سرعت اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دولت مردمی 2برابر شده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد،‌ حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با اشاره به تراز مثبت تجاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم، تصریح کرد: درحالی که همیشه گفته می‌شد مناطق آزاد سکوی واردات هستند، ولی در سال‌۱۴۰۱، تراز تجاری مناطق آزاد ۷۷۰میلیون دلار مثبت شد و این مثبت شدن و افزایش تراز تجاری همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به دوبرابر شدن سرعت اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دولت مردمی، اظهار داشت: در همین دوره از ۲سال فعالیت دولت ۲۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و حدود یکصد هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی اتفاق افتاده است.

مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: در این دولت برخی از آرزوهای دیرینه مناطق آزاد مانند راه‌اندازی صنعت بانکرینگ در منطقه آزاد قشم اتفاق افتاد.اکنون ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰هزار تن سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری انجام می‌شود و کشتی‌های ایرانی از مراجعه به سایر بنادر برای گرفتن سوخت بی‌نیاز شده‌اند.

عبدالملکی تصریح نمود: در این دوره خط ترانزیت اقیانوسی بندر چابهار به عنوان منطقه آزاد با هند و چین به صورت منظم برقرار شد در طول در طول ۱۰ تا ۱۱ماه گذشته بیش از ۱۲کانتینر از این طریق جابه‌جا شده است.

 

ارائه ۸۵۰بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: علاوه‌بر این، نهضتی را برای جهش در سرمایه‌گذاری آغاز کرده‌ایم که در همین نمایشگاه ارائه و ۸۵۰بسته سرمایه‌گذاری به ارزش حدودا ۱۵میلیارد یورو آماده ارائه به سرمایه‌گذاران شده است.

وی اذعان داشت: ما این بسته‌های سرمایه‌گذاری را اکنون در چهار نمایشگاه دیگر در تهران، مشهد، سلیمانیه عراق و ارمنستان عرضه کرده‌ایم و صدها سرمایه‌گذار جدید از مناطق مختلف شناسایی شده‌اند که در این رابطه ابراز تمایل کرده‌اند.

به گفته عبدالملکی؛ یک‌سوم منابع ارزی غیرنفتی کشور توسط این مناطق تامین می‌شود یعنی حدود ۱۸میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال اتفاق می‌افتد.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه اینها اتفاقاتی است که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را روی ریل اصلی که کمک به جهش صادرات و جهش در تولید و سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری است برمی‌گرداند.

وی با اشاره به شرایط دولت در ابتدای فعالیت گفت: دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که خزانه وضعیت خوبی نداشت و برای پرداخت حقوق کارمندان مشکلات اساسی وجود داشت. زمانی که در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی فعالیت داشتم برای پرداخت حقوق بازنشستگان مشکلات اساسی وجود داشت.

عبدالملکی، تورم و کاهش قدرت خرید کارگران را ازجمله مشکلات دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت دانست و گفت: دولت سیزدهم بسیاری از مسائل را حل کرد درحالی که دولتمردان قبل پیش‌بینی کرده بودند که امکان پرداخت حقوق کارمندان در شهریور وجود نداشته، این حقوق به صورت کامل و بدون تاخیر پرداخت شد.

به گفته وی، قدرت خرید کارگران در این دولت با افزایش درآمد و افزایش حقوق رشد جدی داشته است.

عبدالملکی با اشاره به رشد اقتصادی در این دولت تاکید کرد: دولت سیزدهم کشور را با نرخ اقتصادی نزدیک به صفر تحویل گرفت ولی در این دوسال نرخ رشد اقتصادی به بالای ۴درصد رسیده است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با تاکید بر اینکه معضلی در کشور به نام صدور مجوز نداریم، خاطرنشان کرد: باید اقدامات و دستاوردهای دولت به گوش مردم برسانیم‌.

گفتنی است، نمایشگاه روایت خدمت از چهارم تا هفتم شهریور از ساعت‌۸ تا ۱۶ به مدت ۴روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

شایان ذکر است، در این نمایشگاه بیش از ۳۰وزارتخانه و دستگاه اجرایی به معرفی دستاوردها و اقدامات دوساله خود در دولت سیزدهم پرداخته‌اند.