با حضور عادل پیغامی و مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران صورت پذیرفت:

امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت بورس انرژی ایران

تفاهم‌نامه همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت بورس انرژی ایران جهت ایجاد زیرساخت‌های علمی، فنی، قانونی، فیزیکی و عملیاتی به منظور تسهیل و تعمیق معاملات داخلی و خارجی انواع ابزارها و نهادهای مالی بر بستر بورس انرژی ایران در منطقه آزاد قشم به امضای رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران رسید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، عادل پیغامی در آیین امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: جزیره قشم توانمندی‌های زیادی در حوزه انرژی دارد و همکاری نزدیک سازمان و بورس انرژی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری و صادرات انرژی از این منطقه باشد.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که طی همکاری با بورس انرژی باید مدنظر قرار گیرد، این است قوانین منطقه آزاد با قوانین سرزمین اصلی متفاوت است و انطباق همکاری‌ها براساس قوانین منطقه افزایش تبادلات را تسهیل خواهد کرد.

به گفته رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛ برق تولیدی در جزیره قشم تا یک‌سال آینده به حدود یکهزار مگاوات خواهد رسید که سه‌برابر نیاز جزیره است و ورود نیروگاه‌های این حوزه به بورس انرژی می‌تواند یکی از گام‌های اولیه اجرای تفاهم‌نامه همکاری باشد.

در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: آمادگی داریم تا ظرفیت‌های بورس انرژی را در اختیار منطقه آزاد قشم قرار دهیم تا شاهد حضور فعال بورس، کارگزاران و سایر نهادهای مالی در جزیره باشیم.

علی نقوی اظهار کرد: افتتاح دفتر بورس انرژی در جزیره قشم یکی از برنامه‌های پیش‌روی ما می‌باشد تا بدین وسیله همکاری و هماهنگی لازم با نهادهای مرتبط حوزه انرژی همچون وزارت نفت، نیرو و اقتصاد در بسترسازی و تسهیل معاملات انجام پذیرد.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران تصریح کرد: حضور فعال در صنعت بانکرینگ جزیره، ارائه برق در بورس انرژی ‌توسط تولیدکنندگان به قیمت ارزنده‌تر، راه‌اندازی معاملات سوآپ با همکاری منطقه آزاد قشم و تبدیل این جزیره به پایلوتی برای تعویض اجاق‌های خوراک‌پزی گازی با برقی و به طور کلی بهینه‌سازی مصرف انرژی ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در دستورکار داریم.

براساس این گزارش، شرکت بورس انرژی ایران به‌عنوان چهارمین بورس رسمی کشور در تیرماه سال۱۳۹۱ و با هدف ایجاد بستری برای انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی‌بر آنها، تاسیس شده است.

شایان ذکر است، قشم نیز بزرگترین جزیره خلیج‌فارس می‌باشد که دسترسی به بازار گسترده سرزمین اصلی،کشورهای همسایه و خاورمیانه و وجود ۱۷میدان نفتی و گازی در کنار دسترسی به آب‌های بین‌المللی، آن را به منطقه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت گاز و انرژی تبدیل کرده و همکاری با شرکت بورس انرژی می‌تواند در تبدیل قشم به هاب انرژی منطقه موثر واقع گردد.