مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت:

اهتمام در جهت ایجاد منطقه آزاد مشترک سه‌جانبه میان ایران، عراق و سوریه

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با سفر رئیس‌جمهور به کشور سوریه، ایجاد منطقه آزاد مشترک سه‌جانبه با عراق و سوریه وارد مرحله فنی و اجرایی شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی افزود: به‌دنبال امضای سند همکاری مناطق آزاد ایران و سوریه در حضور روسای جمهور دو کشور بازدید میدانی از چند منطقه آزاد سوری در دستورکاری بنده قرار گرفت که بازدید میدانی از منطقه آزاد حسیا در مرکز سوریه نزدیک دمشق نخستین سفر بود.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد حسیا زیرساخت‌ها آماده است، اظهار داشت: برای پیگیری کارهای فنی و اجرایی، یک شرکت ایرانی باید در منطقه مستقر شود و مدیریت امور زیر بنایی را برعهده بگیرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: دومین سفر به بندر لاذقیه در ساحل مدیترانه بود که محدوده پیشنهادی برای مناطق آزاد ایران مطرح و برنامه‌ریزی اولیه انجام شد.

عبدالملکی اذعان نمود: بندر لاذقیه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی دارد و می‌تواند محل مناسبی برای صادرات و جذب منابع باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد مشترک میان ایران، عراق و سوریه در محدوده شهر قائم عراق و بوکمال سوریه، زمینه سومین بازدید میدانی ما به استان دیرالزور سوریه بود، افزود: ما با طرف عراقی یک تفاهم کلی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک در مرز عراق و سوریه در اسفندماه سال گذشته داشتیم.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: اکنون با امضای سند همکاری با سوریه، به‌دنبال تشکیل کمیته مشترک سه‌جانبه هستیم تا فرآیند تجارت، سرمایه‌گذاری و ترانزیت کالا از ایران به عراق و سوریه و دریای مدیترانه تسهیل گردد.

عبدالملکی در ادامه بیان داشت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مناطق آزاد مشترک مهیا می‌باشد و با مجاهدت نیروهای جبهه مقاومت، امنیت هم در کشور سوریه فراهم است؛ به همین خاطر به‌زودی طرح‌های سرمایه‌گذاری وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در دوره جدید با ۱۸کشور، ایجاد مناطق آزاد مشترک و متناظر را به عنوان نسل جدید مناطق آزاد در دستورکار  قرار دارد، تصریح کرد: در این مناطق که فرآیند سرمایه‌گذاری، تجارت و ترانزیت را تسهیل می‌کند، همه مناطق آزاد کشور محلی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت خواهند داشت و به همه آنها دفتر اختصاص می‌دهیم تا با ایجاد تاسیسات، انبار و زیرساخت، زمینه ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را فراهم نمایند.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع ذیل راهبرد جهانی‌سازی مناطق آزاد در دوره جدید درحال پیگیری است و به محض امضای سند همکاری میان دولت‌ها، با تشکیل کمیته مشترک راهبرد عملیاتی و اجرایی شروع خواهد شد.