معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

ایجاد درآمد پایدار با اجرای طرح ساماندهی سواحل جزیره کیش

عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش، اجرای طرح ساماندهی نوار ساحلی کیش با رویکرد علمی و تخصصی را از اقدامات ماندگار در سطح جزیره کیش عنوان کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، ناصر آخوندی در نشست هم‌اندیشی اجرای طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش براساس استانداردهای زیست محیطی را گامی دیگر برای ایجاد درآمد پایدار در این منطقه برشمرد و گفت: انتخاب سرمایه‌گذار و شیوه واگذاری غرف، طبق ضوابط شورای سیاستگذاری سازمان منطقه آزاد کیش مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح ساماندهی سواحل کیش مطابق با طرح جامع کیش اجرا خواهد شد.

عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان نمود: سازمان منطقه آزاد کیش با اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش «واگذاری غرف و دریافت اجاره بها» در قالب درصد از فروش؛ ضمن ایجاد درآمد پایدار برای این سازمان، منافع سرمایه‌گذاران را نیز در نظر گرفته است.

همچنین، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بر لزوم اهمیت اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش اشاره داشت و افزود: در کنار اجرای این طرح ارزشمند، توجه ویژه به مسائل پدافند غیرعامل از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش است.

سعید پورعلی، اهتمام ویژه به چشم‌انداز طرح جامع و اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش با هدف جذب گردشگر به جزیره را مهم و از ضرورت‌های این طرح عنوان کرد.

در ادامه، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش، زیرساخت‌های گردشگری ازجمله «مراکز خرید، اقامتی، مجموعه‌های تفریحی و گردشگری، ارائه خدمات باکیفیت و نوار ساحلی کیش» را از جذابیت‌های بارز این منطقه معرفی کرد و اظهار داشت: ایجاد زیبایی بصری و ساماندهی پارکینگ‌ها، سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ها ازجمله اقدامات این طرح محسوب می‌شود.

علی عرب افزود: پس از تصویب شورای سیاستگذاری و اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، طرح ساماندهی سواحل کیش اجرا می‌شود.

وی، توسعه گردشگری ساحلی را از اهداف مهم طرح ساماندهی سواحل کیش برشمرد و گفت: با ضابطه‌مند شدن بهره‌برداری‌ها و ایجاد درآمدهای پایدار از واگذاری غرف، می‌توانیم گام‌های موثری در این مسیر برداریم.

به گفته معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش‌، با ابلاغ قوانین به بهره‌برداران با محوریت توجه به محیط زیست، نظارت‌های حداکثری در این زمینه انجام خواهد شد.

همچنین، مدیر جی‌.آی‌.اس معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش اظهار داشت: این پروژه از سال‌۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و سال گذشته به صورت جدی با همراهی مشاور و همکاران ما مطالعات و ‌بررسی‌های مربوط به طرح، آغاز شده است.

قدسیه نجار ضمن تشریح شرایط کنونی و پس از اجرای طرح ساماندهی در نوار ساحلی تصریح کرد: مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح، افزایش کیفیت شکل ظاهری خدمات‌دهی در سواحل کیش، ایجاد درآمد پایدار، حذف واسطه‌ها در واگذاری‌های غیراصولی غرف و واگذاری به بهره‌بردار واقعی، رعایت جدی مسائل زیست محیطی و استاندارد‌سازی فضای سواحل فراخور نیاز ساکنان و گردشگران است.

وی درخصوص چگونگی واگذاری سازه‌های ارائه خدمات در نوار ساحلی گفت: فضاهای ساحلی به سه دسته کلی تقسیم شده که فضاهای خرد با متراژ و سرمایه‌گذاری کمتر مانند ایستگاه‌های دوچرخه و دکه‌های عکاسی و اغذیه‌فروشی که سازمان به صورت مزایده واگذار می‌کند.

نجار در ادامه افزود: متراژ فضاها و‌ حجم سرمایه متوسط مانند رستوران، کافی‌شاپ و کلوپ‌های تفریحات دریایی به صورت فراخوان دو مرحله‌ای با توجه به صلاحیت بهره‌برداران واگذار می‌شود‌.

به گفته مدیر جی‌.آی‌.اس معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، فضاهای کلان و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مانند مارینا پارک‌ها و فضاهای چندمنظوره با ارائه طرح و تصویب در کمیته تخصصی و‌ کمسیون واگذار خواهد شد.

همچنین، نماینده مشاور طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش از ۱۲جلد مطالعات مربوط به این پروژه خبر داد و‌ با تشریح اهداف اجرای آن گفت: توسعه گردشگری مبتنی بر محیط طبیعی، تاریخی، بومی و حفظ زیست‌بوم جزیره از مسائل مهمی بوده که در بررسی‌های ما مدنظر قرار گرفته است.

علی اکبری، ارتقاء آوازه کیش به عنوان مقصد نمونه گردشگری ساحلی-‌دریایی در مقیاس ملی، با اقتصاد پویا و‌ توسعه پایدار و‌ همچنین جزیره‌ای سبز و متکی بر فناوری‌های نوین و انرژی‌های تجدیدپذیر را از هداف کلان این طرح عنوان کرد.

نماینده مشاور طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش در پایان با بیان اینکه در طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش ۱۰۰سیاست اجرایی تدوین شده است، خاطرنشان نمود: کیش می‌تواند پایلوت موفق ایجاد جزیره‌ای سبز باشد و با توجه به بررسی نمونه‌ای ۱۵کشور در ۵۰محور ساحلی، همچنین برداشت از تجارب جهانی، ظرفیت‌های مطلوبی همچون کلبه هور، کشتی یونانی و دیگر سایت‌ها در این منطقه وجود دارد که برنامه‌هایی بلندمدت و میان‌مدت برای توسعه نواحی شمالی و شرقی همچنین غرب و جنوب جزیره متناسب با معماری بومی کیش در طرح دیده شده است.