در برنامه زنده مناظره «رادیو گفت‌وگو» عنوان شد:

تعارض جدی مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص مناطق آزاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری

دکتر علی‌اکبر رضایی استاد دانشگاه و دکتر جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه و ‌محاسبات مجلس شورای اسلامی، در برنامه زنده «رادیو گفت‌وگو» درخصوص تصمیمات و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه1401 مجلس شورای اسلامی در رابطه با مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، به مناظره پرداختند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، دکتر علی‌اکبر رضایی استاد دانشگاه در این برنامه اظهار داشت: مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درخصوص مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی، برخلاف بند۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در تضاد آشکار با ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی است و در شرایط خطیر فعلی که شاهد جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه دشمنان هستیم‌، می‌بایست به دنبال حمایت از تولید و توسعه سرمایه‌گذاری در کشور باشیم که مناطق آزاد بهترین موقعیت برای تحقق این امر هستند.

به گفته وی، مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۱ مجلس در رابطه با حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، نه تنها پشتیبانی از تولید نیست؛ بلکه موانع زیادی بر سر راه سرمایه‌گذاری و تولید در این مناطق ایجاد می‌کند.

‎این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این مناظره، با مقایسه دوره زمانی معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد کشورهای مختلف برای حمایت از این مناطق اظهار کرد: این نوع معافیت‌ها در گرجستان ۹۰سال، امارات ۵۰سال و در عمان و ترکیه ۳۵سال است و ما نه تنها مدت معافیت را بیشتر نمی‌کنیم، بلکه با افزودن دیگر مالیات‌ها، مسیر پیشرفت و رونق مناطق آزاد را با خلل مواجه می‌سازیم.

دکتر علی‌اکبر رضایی در پایان خاطرنشان کرد: امروز توپ در زمین مجلس است و بنده امیدوارم نمایندگان فهیم مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس به این مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۱، درخصوص پیشنهاد دولت به حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد رای ندهند.

 

دکتر جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه و ‌محاسبات مجلس:

باید راه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور مهیا شود

‎همچنین، دکتر جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این مناظره، با اشاره به افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور، حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق از نظر برخی از نمایندگان مجلس محروم کردن دولت از بخش قابل توجهی از درآمدش خواند و گفت: اما عده‌ای دیگر از نمایندگان محترم مجلس معتقد هستند نباید قدرت رقابت مناطق آزاد کشور را با مناطق آزاد کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همجوار با وضع اینگونه قوانین گرفت و موجب تضعیف آنها شد.

‎این نماینده مجلس با تاکید به اینکه شخصا معتقد هستم باید راه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد مهیا گردد و جذابیت‌ها و مشوق‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران در این مناطق ازجمله معافیت‌های مالیاتی به‌کار گرفته شود، تصریح کرد: در غیر این صورت، این مناطق، تفاوت چندانی با شهرک‌های صنعتی در داخل کشور نمی‌کند و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد باقی نمی‌ماند‌.

‎به گفته دکتر جعفر قادری؛ مشوق‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد باید پایدار و دائمی باشد و نباید در قوانین سنواتی این مشوق‌های پایدار اصلاح شود و با ایجاد این فراز و نشیب‌ها، موجب فرار سرمایه‌ها از این مناطق شویم‌.