مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی:

ایران؛ مسیر ترانزیت کالاهای قزاقستان به ترکیه و بالعکس

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: ترانزیت کالاهای قزاقستان به ترکیه و بالعکس، از طریق بندر کاسپین در استان گیلان ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، دکتر رضا مسرور افزود: ترکیه و قزاقستان نیز طی جلساتی درباره استفاده از این مسیر به توافق رسیده‌اند.

وی درباره اهمیت جایگزینی مسیر ایران تصریح کرد: قزاقستان می‌تواند از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان ترانزیت انجام دهد، اما مسیر ایران به دلیل اینکه تنها از یک کشور عبور می‌کند مقرون به صرفه است.کاسپین، از مهم‌ترین بنادر دریای خزر است و با اتصال به ریل می‌تواند نقش مهمی در کریدور شمال-جنوب بازی کند. بندر کاسپین ۲۲پست اسکله دارد و ظرفیت آن ۱۵میلیون تن کالا در سال است.

مسرور درباره پروژه احداث بزرگترین آکواریوم ایران به دست متخصصین ترکیه نیز گفت: بازرگانان ترک، سرمایه‌گذاری بزرگی در منطقه آزاد انزلی ایران انجام داده‌اند. مجموعه پارک آکواریوم با سرمایه‌گذاری کمپانی ترک به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در حوزه ساخت پارک‌های تفریحی ساخته شده است.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری ۳۰میلیون یورویی ترک‌ها برای احداث ایجاد یک مجموعه دوطبقه در ۱۰هزار مترمربع همراه با تونل آکواریوم، شهر بازی، بولینگ، رستوران توانسته گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کند. سال گذشته ۵۰۰هزار نفر از اینجا بازدید کردند.

مسرور تاکید کرد: از سرمایه‌گذاران خارجی، به‌ویژه ترک‌ها استقبال می‌کنیم. درخواست چند پروژه در حوزه زیرساخت و گردشگری از سوی آنها مطرح شده است. از حضور بیش از پیش آنها استقبال می‌کنیم، چراکه از کشور دوست، برادر و همسایه ما هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درباره مشوق‌هایی که این منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است هم اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله این است که سرمایه‌گذاران دارای مدیریت واحد هستند. معافیت‌های مختلفی همچون ۲۰سال معافیت مالیاتی و بازار هدف ۸۰میلیونی ایران روبه‌رو هستند.