در سومین نشست هماهنگی اقدامات پساکرونا سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد:

بازگرداندن اقتصاد به مسیر توسعه پایدار در پساکرونا

چشم‌انداز اقتصاد جهانی و خاورمیانه در پساکرونا و اثرات این ویروس در اقتصاد کشورهای عمدتا وابسته به فروش نفت و گاز توسط دکتر فرهاد تقی‌زاده حصاری دانشیار اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه توکای ژاپن به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ارائه شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در سومین نشست هماهنگی اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در دوران پساکرونا گفت: با وجود اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، طبق گزارش‌های رسمی میزان آلایندگی و آلودگی مظاهر اصلی محیط زیست ازجمله هوای شهرهای بزرگ، آب دریاها، رودخانه‌ها و جنگل‌ها نه تنها در کشورمان بلکه در کل دنیا بعد از شیوع این ویروس به شدت کاهش یافته که بخش عمده آن به دلیل کاهش شدید ترددها و سفرهای غیرضروری داخل و برون شهری بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم‌، مدیریت کروناویروس را در هر کشور معیاری قوی برای سنجش کارآمدی هر نظام سیاسی در دنیا خواند و گفت: کشورهایی نظیر کره جنوبی، سنگاپور و آلمان در مهار ویروس کرونا خوب عمل کرده‌اند.

مومنی، از کروناویروس به عنوان پدیده‌ای جدید در کنار پدیده‌هایی مانند جنگ، تورم، کاهش رشد اقتصادی و نظایر آنها نام برد و اظهار کرد: آمادگی برای مقابله با آن به یک ضرورت برای همه کشورها تبدیل شده است.

براساس این گزارش، دانشیار اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه توکای ژاپن، سخنران دیگر این نشست بود که از طریق ویدئو کنفرانس با ارائه گزارشی با عنوان چشم‌انداز اقتصاد جهانی و خاورمیانه در پساکرونا به اثرات کرونا در اقتصاد کشورهای عمدتا وابسته به فروش نفت و گاز اشاره کرد و گفت: کاهش تقاضای نفت و بی‌اعتمادی به بازار نفت و کاهش سرمایه‌گذاری ازجمله پیامدهای شوک نفتی ناشی از کرونا بود.

فرهاد تقی‌زاده حصاری آسیب دیدن بازارهای بزرگ بورس دنیا را نیز از دیگر آثار کرونا خواند و گفت: در ایران برخلاف دنیا، بازار بورس به دلیل افزایش حجم نقدینگی وضعیت مناسبی پیدا کرده است.

وی، علت افزایش ۷۷درصدی شاخص بورس ایران را در کنار افزایش  ۱۷۰درصدی و ۴۵درصدی این شاخص به ترتیب در ونزوئلا و زیمبابوه در دوران کرونا به علت وابسته نبودن بورس این کشورها به بورس بین‌المللی دانست.

تقی‌زاده حصاری با پیش‌بینی ورود اقتصاد کشورهای منطقه به چرخه رکود به دلیل شرایط کرونا، به اقدامات این کشورها برای حفظ سلامتی مردم، کاستن از ضررهای اقتصادی، تامین بسته‌های بهداشتی و ارائه تسهیلات بانکی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه، کاهش ۲۲۶میلیارد دلاری صادرات نفت کشورهای منطقه و انباشت بدهی بخش خصوصی و دولتی را در این کشورها از پیامدهای شیوع ویروس کرونا خواند و اولویت حفظ سلامتی مردم، تخصیص بودجه لازم برای محافظت از موتورهای اقتصادی کشورها، کمک به اقشار آسیب‌پذیر، تسهیل دسترسی به منابع مالی خصوصا برای کسب و کارهای کوچک و بازگرداندن اقتصاد به مسیر توسعه پایدار را ازجمله راهکارهای خود برای دوران پساکرونا اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، سومین نشست شورای هماهنگی اقدامات پساکرونا سازمان منطقه آزاد قشم با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان با هدف برنامه‌ریزی یکپارچه جهت ایجاد فرصت‌های اقتصادی در دوران پساکرونا در محل سالن کنفرانس دفتر مرکزی سازمان برگزار شد.