معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت:

برنامه‌ها و سیاست‌های کلان اقتصادی منطقه آزاد چابهار در سال‌۹۸

به گزارش اخبار آزاد مناطق، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار، برنامه و سیاست‌های کلان اقتصادی این منطقه را در سال98 برشمرد:

۱- تدوین راهبرد اساسی به منظور  تاثیر بر اقتصاد ملی براساس جهت‌گیری‌های صحیح و روزآمد اقتصادی متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه.

۲- ایجاد ظرفیت‌های تولیدی در حوزه صنایع سنگین به خصوص صنایع آب‌بر، اعم از صنایع پتروشیمی‌، فولاد و پالایشگاه‌، به عنوان مطلوب‌ترین و استراتژیک‌ترین منطقه در کشور برای احداث چنین حوزه‌هایی با توجه به اتصال به اقیانوس‌، زمین و بسترهای مناسب صادراتی‌، که با تصویب لایحه توسعه منطقه آزاد در مجلس شورای اسلامی‌، فرآیند آن تسریع خواهد شد.

۳- ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها به منظور سرمایه‌گذاری متناسب و هدفمند در حوزه گردشگری توسط بخش خصوصی برای تقویت و بسط اکوتوریسم در منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و آب هوایی متفاوت و کم‌نظیر در حوزه دریایی خلیج فارس و دریای عمان.

۴- تقویت و ایجاد زنجیره‌های تولید در حوزه‌های پارک‌های شیمایی‌، مواد غذایی و شیلات.

۵- گسترش و توسعه صادرات به کشورهای همسایه به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری و کمک به فرآیند ارزآوری در کشور با توجه به بازارهای بالقوه و متنوع دول مجاور.

۶- بکارگیری و استفاده از سیستم‌های هوشمند و بارگذاری پرتال سرمایه‌گذاری و سایر نرم‌افزارها به منظور حذف بروکراسی‌های زائد اداری و وقت‌گیر در راستای بهبود فرآیندها و جلب و جذب سرمایه‌گذاران.

۷- تغییر و تحول ساختار نظام اداری و مدیریتی متناسب با تحولات سریع و شتابان ایجاد شده در منطقه با عنایت به دور بودن از شرایط تحریم و شناخت حاصل شده بیشتر داخلی و خارجی از موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک منطقه.

۸- ایجاد زمینه و بسترهای تحقق بسط و توسعه ترانزیت در منطقه به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه و مغفول مانده ژئوپلتیکی و استراتژیکی به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جدید.

۹- آسیب‌شناسی و رفع موانع طرح‌های بزرگ اقتصادی در منطقه ازجمله مینی پالایشگاه‌ها،  کارخانه‌های‌؛ تولید شکر، فرو‌آلیاژها، نساجی، فرآوری برنج با تناژ بالا،  فولاد، پتروشیمی، شهرک لوازم و تجهیزات پزشکی و…

۱۰- تعیین تکلیف ساخت شهرک مدرن فرودگاهی در منطقه آزاد چابهار.

۱۱- تعیین تکلیف پارک لجستیک و تیر‌پارک‌ها در منطقه آزاد.

غلامرضا پناه در پایان اظهار داشت: در عین شرایط سخت حادث شده در کشور و رکود سرد و سنگین حاکم بر فضای تولید و تجارت و روح فسرده حاکم بر فضای بازار و تورم بالای موجود، اما برخلاف جریان حاکم بر شریان اقتصادی حاکم بر جامعه، موتور تحول و توسعه در منطقه آزاد چابهار به دلایل مختلف و متفاوتی با سرعت و شتاب قابل توجهی آغاز شده و در سال‌۹۸ سکوی پرتاب خود را به رخ خواهد کشید.