وزیر امور اقتصادي و دارایی تصریح کرد:

برنامه هفتم توسعه کشور باید زنجیر را از قیود مناطق آزاد باز کند

وزیر امور اقتصادي و دارایی در اختتامیه نمایشگاه معرفی بسته‌ها و توانمندی‌های اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خواستار حذف بروکراسی در این مناطق شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سیداحسان خاندوزی در این مراسم از پیشنهاد شهردار مشهد مبنی‌بر ایجاد مرکز ارائه خدمات سرمایه‌گذاری مستقر در این شهر به عنوان نقطه کانونی، استقبال کرد.

وی درخصوص اصلاح ساختاری مناطق آزاد، بر حذف بروکراسی در این مناطق تاکید و عنوان کرد: باید فرآیندهای اداری و روند کسب موافقت‌ها در مناطق آزاد تسهیل شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: لازم است مدیران مناطق آزاد از قید و بندهای مدیران مراکز  رهایی یابند تا پروژه‌ها، ماه‌ها و سال‌ها به تعویق نیافتد.

خاندوزی در این خصوص اظهار داشت: علی‌رغم داشتن قانون و مصوبه هیات وزیران، هنوز هم مناطق آزاد در حوزه اجرا با مشکل مواجه هستند. لذا باید در برنامه هفتم توسعه زنجیر را از قیود مناطق باز کنند‌.

وی اذعان نمود: امروز سامانه‌های اطلاعات اقتصادی مناطق آزاد به سامانه‌های ملی متصل شده‌اند؛ لذا دیگر ضعف نظارت که منجر به کج‌کاری شود، وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات می‌تواند به توسعه محلی و اجتماعی با رویکرد متناسب با ارزش‌های اجتماعی ایرانی در قالب یک بسته نسبت به کارنامه دولت‌های گذشته به حساب آید.

 

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

امضای ۲۰۰هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

همچنین، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم گفت: درحال حاضر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درحال نزدیک شدن به نقش خویش بر‌اساس نظریه اقتصاد مقاومتی هستند‌.

حجت‌الله عبدالملکی افزود: امروز در طول عملکرد دولت سیزدهم، دیگر نقدی نسبت به کج‌کارکردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نداریم. در این دوره سرعت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رشد طرح‌های عمرانی دو‌برابر شده است‌.

وی در ادامه اظهار داشت: آورده اصلی ما در دومین نمایشگاه بسته‌ها و توانمندی‌های اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ۲۰۰هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه بوده است که نسبت به نمایشگاه قبلی در تهران، چهار برابر و بسته‌ها نیز دوبرابر شده است .

عبدالملکی تصریح کرد: به‌دنبال اطلاع‌رسانی‌های بیشتر، تمایل سرمایه‌گذاران برای بسته‌ها افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌بر این، در کنار جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، این مناطق طی شرکت در نمایشگاه‌ها به دلیل حضور در کنار یکدیگر، اقدام به کار شبکه‌ای می‌نمایند و این هماهنگی روز به روز بیشتر می‌شود .

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان، ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی در این مراسم تاکید کرد: دکتر خاندوزی قبل از سمت وزارت اقتصادی، سال‌ها پژوهش و مطالعات زیادی را در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کارنامه خود داشته است و درحال حاضر نیز متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و ‌طی مدت وزارت به رفع مسائل و مشکلات مناطق اهتمام جدی داشته است‌.

 

شهردار مشهد:

مشهد، متولی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: مشهد می‌تواند متولی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی ایران در قاهره، ریاض، بیروت و سایر نمایشگاه‌های خارجی باشد.

محمدرضا قلندر‌شریف افزود: تصمیم داریم در جهت فرصت‌های استانی، درگاه واحدی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا حوزه‌های مختلف دولتی با حضور در کنار هم، با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کرده و سرمایه آنها را جذب کنند.

وی اظهار کرد: این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی است برای ارزیابی توانمندی‌هایی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف باعث رونق اقتصادی گردد.

گفتنی است، در پایان این مراسم برترین‌های نمایشگاه نیز معرفی شدند؛ غرفه برتر در بخش سرمایه‌گذاری در میان مناطق آزاد، منطقه آزاد کیش و در میان مناطق ویژه اقتصادی نیز منطقه ویژه اقتصادی پارسیان انتخاب شدند.

شایان ذکر است، در بخش غرفه‌های برتر حوزه رسانه نیز در میان مناطق آزاد هفتگانه؛ منطقه آزاد انزلی، در میان مناطق ویژه اقتصادی، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان و در میان مناطق آزاد جدید هم منطقه آزاد اینچه‌برون انتخاب و هدایای خود را از دست وزیر اقتصاد و دیگر مهمانان حاضر دریافت کردند.