مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح کرد:

برونگرایی و تامین منابع ارزی، ماموریت اصلی مناطق آزاد در دولت سیزدهم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه درحال حاضر 735بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور تهیه و معرفی شده است، گفت: با معرفی خوب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی به سرمایه‌گذاران واقعی؛ مناطق آزاد ایران تبدیل به بهشت سرمایه‌گذاری کشور خواهند شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در ستاد جهش سرمایه‌گذاری و صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که به میزبانی منطقه آزاد قشم برگزار شد، اظهار داشت: رونق تولید و توسعه صادرات با هدف برونگرایی و تامین منابع ارزی، ماموریت اصلی مناطق آزاد در کشور است.

وی ادامه داد: افزایش تولید، توسعه صادرات، پیشرفت فناوری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تامین کالاهای اساسی و عمران و آبادانی مناطق، ۶وظیفه اصلی و ماموریت ویژه مناطق آزاد براساس قوانین است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در گذشته مناطق آزاد متهم بودند که تبدیل به سکوی واردات شده‌اند، اما در دوران جدید و در دولت سیزدهم، شاهد رشد سریع تراز تجاری مثبت در این مناطق هستیم.

به گفته عبدالملکی؛ ستاد جهش سرمایه‌گذاری و صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به عنوان مطالبات اصلی حاکمیت و مطابق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تشکیل شده و خوشبختانه عملکرد خوبی نیز داشته است.

وی با اشاره به اینکه پهنه کشور ایران و مناطق آزاد فرصت بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری و تولید است، بیان داشت: تولید با هزینه اندک و ارزان، ایجاد زیرساخت‌های خوب در سال‌های پس از انقلاب، وجود بازارهای داخلی و منطقه‌ای و همچنین دسترسی به آب‌های بین‌المللی، مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی کشور برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستند.

مشاور رئیس‌جمهور اذعان نمود: در مناطق آزاد علاوه‌بر مزیت‌هایی که ذکر شد، وجود مشوق‌های خوب اقتصادی ازجمله معافیت‌های اداری، مالیاتی و گمرکی موجب تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات می‌گردد.

عبدالملکی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد را دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: درحال حاضر ۷۳۵بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور تهیه گردیده و برای معرفی آنها به سرمایه‌گذاران، در رویدادها و نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: همچنین با برنامه‌ریزی خوب صورت گرفته، برای معرفی توانمندی‌های صادراتی موجود در مناطق آزاد نیز، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که می‌تواند به رونق اقتصاد آنها کمک کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: عضویت در اتحادیه‌ها و پیمان‌های اقتصادی بین‌المللی، برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های خارجی، فرصت خوبی جهت معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های مناطق آزاد خواهد بود.

عبدالملکی افزود: وجود برخی بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیر، موجب انحراف در هدفگذاری‌های صورت گرفته جهت جذب سرمایه‌گذاری، رونق تولید و توسعه صادرات در مناطق آزاد می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود زحمات سنوات گذشته در جزیره، دوره جدیدی در مدیریت منطقه آزاد قشم آغاز شده و با نظم‌بخشی در حوزه مالی و قضایی، افق‌های روشنی پیش‌روی ساکنان و اقتصاد قشم قرار دارد.