برگزاری یازدهمین دوره آموزشی قالی‌بافی و بافت فرش ابریشم در منطقه آزاد انزلی

یازدهمین دوره آموزشی قالی‌بافی و بافت فرش ابریشم از سوی معانت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور ۱۲هنرجو در در تالار فرهنگی این منطقه برگزار شد.

توانمندسازی جوامع محلی و ارتقاء دانش فنی و مهارت‌های ساکنین منطقه، از برنامه‌های اصلی توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد انزلی در سطح منطقه بوده که ظرف سال‌های اخیر از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، اداره کل صنعت‌، معدن و تجارت استان گیلان و اساتید صنایع دستی در دستورکار قرار گرفته است.

بر این اساس، طی این مدت و بعد از برگزاری ۱۰دوره آموزشی، ۱۱۰نفر از علاقمندان به هنر صنعت قالی‌بافی و به ویژه بافت فرش ابریشم در یک دوره آموزشی چهار ماهه به صورت رایگان، با مبانی، اصول و فنون قالی‌بافی آشنا شدند. گرچه اولویت اصلی سازمان، آموزش به ساکنین منطقه می‌باشد، اما در طول دوره‌های برگزار شده، هنرجویانی از شهرهای رشت، انزلی، کیاشهر، خمام و آستانه اشرفیه نیز در این دوره‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

از نکات جالب توجه برگزاری این دوره‌های آموزشی، بهره‌گیری از توانمندی‌های مدرسین بومی منطقه به ویژه سرکارخانم رقیه خورسندی که از مدرسین به نام فرش‌بافی و بافت فرش ابریشمی کشور است که در نوع خود بر جاذبه‌های کلاس‌های آموزشی منطقه آزاد انزلی افزوده است.

بنا بر این گزارش، در حالی که هزینه ایجاد سرانه شغل در حوزه‌های صنعتی در حدود ۳۰۰میلیون تومان برآورد شده، براساس آمارهای موجود، تعداد از بانوانی که در دوره‌های آموزشی این منطقه حضور یافته‌اند، هم‌اکنون در قالب کارآفرین مشغول به کار شده‌اند و در این میان خانم نازنین نویدی، آموخته‌های خود را در قامت یک کارگاه کوچک و با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴نفر عملیاتی کرده و هم‌اکنون در حال بافت یک تخته فرش ابریشمی ۶متری در مجموعه خود و به سفارش مشتری است.

افزایش تعداد مشاغل خانگی و توسعه این قبیل شغل‌ها در سطح منطقه، با هدف افزایش سطح درآمدی و ایجاد انگیزه برای آموختن یکی از اصیل‌ترین هنرهای کشورمان، تکمیل زنجیره تامین نیروی انسانی برای تولید فرش دستباف جهت عرضه در منطقه آزاد انزلی، حمایت از واحدهای تولیدی پشتیبان مشاغل تولیدی روستایی و شرکت‌های تعانی به واسطه پرورش نیروی انسانی ماهر و متناسب با تولید فرش دستبافت از مهم‌ترین رویکردهای راهبرد توانمند‌سازی بانوان روستاهای منطقه از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی بافت فرش از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی می‌باشد.

گفتنی است، سازمان منطقه آزاد انزلی علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای ساکنین ۲۸روستای منطقه، در قالب ارائه تسهیلات مالی از طریق صندوق کارآفرینی امید برای آغاز فعالیت آنها، فراهم نمودن امکان حضور رایگان فعالین صنایع دستی منطقه در نمایشگاه‌های تخصصی و کمک به بازاریابی برای صادرات محصولات تولیدی، گام‌های موثری در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که حمایت و تقویت شاخص‌های تولیدات داخلی را در برمی‌گیرد، برداشته است.